Hej!
Är det någon som har erfarenhet av Sjödalshus? Vi funderar på att bygga ett 1 1/2 plans med oinredd övervåning.

Ingen erfarenhet men helt klart intresserad. Om du får priser får du gärna dela med dig!

/Robban

Jag är nu inne i slutet av val av husleverantör och det alternativ som just nu är allra mest intressant är ett hus från just Sjödalhus.

Ett av de starkare fördelarna som jag ser det är att dom är hittills ENDA hustillverkaren som har alla väggar byggda med först 12 mm spånskiva och sedan 13 mm gips. Jag förstår inte varför alla andra envisas med att enbart använda sig av en gips skiva. Det är helt värdelöst med enbart gips om man har en hel del saker som man vill montera upp på väggarna. Samt att det lockar inte mycket att behöva sätta molly för att t ex få upp en tavla.

De hustillverkare som jag har sållat bort av olika anledningar är:

A-Hus
Trivselhus
Myresjöhus
Eksjöhus
Smålandsvillan
LB-Hus
Aneby hus
Götenehus

De två kvarvarande hustillverkarna är:

Sjödalhus
Mjöbäcksvillan

/Micke

Nu är det klart....

Tecknade ett köpeavtal med Sjödalhus idag. Blir ett 1 1/2 plans hus vid namn Nora med Manzardtak. Bostadsytan är på 181 kvadrat så det blir underbart skönt att flytta in när det väl är färdigt i höst :D

/Micke

Hejsan!
Åk till Karlskoga och ta en rundtur i staden, där finns det många nybyggda Sjödalshus.

Hej

Funderar ocskå på ett hus från sjödalshus, de verkar ha riktiga grejer som håller. Frågan är skall man inreda ovanvåningen eller skita i det, hur mycket skiljer det sig med inrred o inte inrred? Sen så har de erbjudande nu för att de fyller 40, någon som har använt sig utav detta? stog nämligen att de har ännu bättre priser på deras standard hus? Hur är standarden ?

Om ni skulle jämföra Sjödalshus med
Jältevad
Aneby

vilket skulle ni välja o varför.

tacksam för svar så att man inte gör fel affär...

Thrill skrev:
Ett av de starkare fördelarna som jag ser det är att dom är hittills ENDA hustillverkaren som har alla väggar byggda med först 12 mm spånskiva och sedan 13 mm gips.
/Micke
Är det en av de starka fördelarna??
Hmm, hos de flesta tillverkarna (bl.a. den som jag valt) går det att lägga till för 200SEK/lm eller råspont för 300SEK/lm. Det är väl ändå en fråga om material kontra pris i slutändan ;)

KvalitetsHus, som vi ska bygga med, har spånskiva som standard i alla ytterväggar och köpa till det för innerväggarna är ju ingen stor kostnad.

Har för övrigt tittat på en del SjödalsHus när vi valde mellan leverantörer och dessa var inga höjdare. Väldigt taffligt gjorda (bla med fult och onödigt skarvade lister och konstig tapetsering). Till SjödalsHus försvar ska väl sägas att det förmodligen mer berodde på hantverkarna än kvaliten hos SjödalsHus men tyvärr drog det ju ner känslan.

ulan skrev:
Är det en av de starka fördelarna??
Hmm, hos de flesta tillverkarna (bl.a. den som jag valt) går det att lägga till för 200SEK/lm eller råspont för 300SEK/lm. Det är väl ändå en fråga om material kontra pris i slutändan  ;)
Visst är det en fråga om pris i slutändan :)

Men det som eftersom detta ingick till den limit på husbygget som vi har (2,2 miljoner med tomt) och ingen annan av de hustillverkare som vi har pratat med kunde få med det i inom budget så tycker vi att det är en klar fördel. Det vi har haft som en "kravspec" när vi förhandlade med hustillverkare var: Minst 180 kvadrat 1 1/2 plans villa. Contura 470 med fläkt, centraldammsugare, IVT 495 Twin, 300 liters extra varmvattenberedare, Bubbelbadkar (kostnad ca 30 000kr), Bastu, Kök med ek eller körsbärsluckor (I sjödalshus blev det Körsbär Natur Classic från HTH). Utifrån detta har vi sedan bedömt vilken som erbjuder bäst standard inom vår budget.

Av de vi har fått svar på så tycker vi att Sjödalhus var det alternativ som passade oss bäst och som enligt vårt tycke gav oss mest för våra pengar. Vi utnyttjar deras 40års erbjudande samt att vi förhandlade till lite mer rabatter :)

MVH

/micke

Hawken skrev:
KvalitetsHus, som vi ska bygga med, har spånskiva som standard i alla ytterväggar och köpa till det för innerväggarna är ju ingen stor kostnad.

Har för övrigt tittat på en del SjödalsHus när vi valde mellan leverantörer och dessa var inga höjdare. Väldigt taffligt gjorda (bla med fult och onödigt skarvade lister och konstig tapetsering). Till SjödalsHus försvar ska väl sägas att det förmodligen mer berodde på hantverkarna än kvaliten hos SjödalsHus men tyvärr drog det ju ner känslan.
Mmmm det där med hantverkare verkar vara otroligt viktigt när man bygger hus... vi har valt att utnyttja egen kontakt när det gäller snickeriarbeten. Detta pga att vi har släktrelation samt att vi då vet att vi kommer få ett ett bra jobb utfört. Men som Hawken sa så är det otroligt viktigt att kolla referenser på den entreprenör som utför snickeriarbeten (och alla andra entreprenörer såklart). Kolla gärna på visningshus i den region där säljaren håller till eftersom dom vanligtvis utnyttjar samma snickare som entreprenör till de flesta av sina byggen.

MVH

/micke

Thrill skrev:
Visst är det en fråga om pris i slutändan :)

Men det som eftersom detta ingick till den limit på husbygget som vi har (2,2 miljoner med tomt)

/micke
Vad ligger tomten på då? Låter som ett bra pris hur som helst...

40års erbjudande ??? Tänk vilken rabatt jag får om jag väntar till deras 100-årsjubileum :D

ulan skrev:
Vad ligger tomten på då? Låter som ett bra pris hur som helst...

40års erbjudande  ??? Tänk vilken rabatt jag får om jag väntar till deras 100-årsjubileum  :D
*skrattar* Du har rätt vi skall nog vänta till 100 års firandet ;)

Tomten ligger drygt en mil norr om Linköping. Askeby heter det. Priset på tomten (köpt av kommunen) är 130000kr sen tillkommer VA&El på 120000kr. Så sammanlagt ca 250 000kr för tomt och anslutningar. Tomten är på 1100 kvadratmeter

MVH

/Micke

Vi bor redan i Askeby och vill bara säga grattis till ett mycket bra val av område. Vi trivs så bra här att vi nu funderar på att bygga oss ett nytt hus här ute.

Vi väntar nu på de nya tomterna och sitter och tittar i kataloger och funderar på hur vi vill ha det mot hur vi har det i vårt nuvarande hus.

/Anna Maria

annuh skrev:
Vi bor redan i Askeby och vill bara säga grattis till ett mycket bra val av område. Vi trivs så bra här att vi nu funderar på att bygga oss ett nytt hus här ute.

Vi väntar nu på de nya tomterna och sitter och tittar i kataloger och funderar på hur vi vill ha det mot hur vi har det i vårt nuvarande hus.

/Anna Maria
Ahhh trevligt att höra goda rekommendationer om området. Vi letade först ett tag efter begagnat hus i Linköping men ledsnade över att utgångbud på 1,7 mille blev i slutändan över 2,2 mille hela tiden. Så till slut bestämde vi oss för att vi kunde tänka oss bo en liten bit utanför och då blir det nybygge direkt :)

Ahhh så ni skall kanske bygga nytt vid de nya tomterna.. Jag tror att dom kommer att bli i princip mittemot de tomter som vi bland annat kommer att bygga på nu. Jag såg en liten kommunkarta där dom planerar ytterligare ett stort kvarter med tomter brevid oss.

Enda som stör oss väldigt mycket just nu är att byggingenjören på byggnadsnämnden som har Askeby nu säger att han INTE kommer godkänna ett manzard tak... Detta ställer till det så vi måste tänka om på hur huset skall vara. Men vi har en sista livlina att ta till och jag håller precis på och skall maila till stadsarkitekten och fråga om det är godkänt med manzard tak i Askeby och säger han att det är ok så borde inte byggingenjören kunna säga emot längre. Han hävdar nämligen att ett manzard tak inte är ett sadeltak.. Alla andra som jag talar med hävdar med bestämdhet att manzard tak är ett sadeltak som är brutet. Men men det finns minipåvar överallt ;) Får hoppas på det bästa... annars måste det bli ett tvåvåningshus eller ett hus med förhöjt väggliv.

/Micke

Nu har jag o tjejen bestämt oss för ett hus, det blir sjödals i skåne =) vi är så glada o hoppas på att få ett riktigt bra hus för pengarna.

Det är väl färdigt om ca 9-10 mån =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.