Inför kontraktskrivning med Älvsbyhus har jag några frågetecken som jag hoppas någon kan räta ut... Vi bad säljaren skicka ett avtalsförslag för att vi skulle se hur det såg ut, komma med egna synpunkter och ev låta någon kunnig titta på det. Säljaren påstod att ingen bett om detta tidigare och att man i första skedet skulle skriva på en "förfrågan" som skulle gå till deras fabrik om jag förstod saken rätt. Först därefter skulle kontrakt skrivas. Är det så det gått till för er andra Ä-hus byggare? Dessutom tycker säljaren att man ska skriva in "alla" tillval i kontraktet och därefter ta bort dem man inte vill ha innan byggprocessen kör igång. Synpunkter? Vi vill ha en "egen" KA och inte bara Ä-hus besiktningsman, måste detta skrivas in i avtalet på något sätt? När det gäller att innehålla 10% av priset tills slutbesiktning är gjord så har vi pratat med andra som byggt och det innebar endast att slutbes. skulle vara gjord, inte att alla ev fel skulle vara åtgärdade innan slutbetalning vilket innebär att de något år senare sitter i ett betalt hus med flera fel som fortfarande inte är fixade. Känns som det inte finns så mycket förhandligsläge när det gäller sådana saker hos Ä-hus... Kom gärna med era erfarenheter och goda råd! Det är jobbigt när man har kontrollbehov och kontraktskrivningsångest :-/

Kom ihåg att du är kunden
Ställ krav!
Du kan välja andra säljare likaväl
Stå på dig att allt skall stå i kontraktet
Och det du ej skall ha skall ej stå där!

Det är nog inte så lätt att ställa karav på husleverantörerna som vissa här på forumet tror. Däremot så kan det vara så att säljaren kan "ta" en mindre vinst eller att man kan få vissa tillval på köpet.

Älvsbysäljaren tjänar runt 50 000:- för varje sålt hus, det innebär att dom inte har så mycket marginal att antingen pruta på priset eller att dom har något att säga till om när det gäller kontraktskrivning.

Personligen tror jag att dom underkänner era krav, tyvärr. Däremot så vet jag att man kan välja egen besiktningsman, men man får inget prisavdrag för det. Räkna inte heller med att ni får alla "punkter" åtgärdade om ni väljer en egen besiktningsman. Efter det att eran besiktningsman varit där, så kommer älvsbyhus skicka dit sin egen för att kontrolera annmärkningarna. Om han inte annser att alla punkter är berättiga så kommer ni få betala även hans besiktning. Personligen tycker jag det är förjävligt, men jag sitter själv i den sittsen. Älvsbyhus kommer att hänvisa till deras tolleransnivåer och inte till HUSAMA. Även fast dom säger det.

Lycka till!

i så fall om de inte kan tillmötesgå så enkla krav innan kontraktskrivning så ska man naturligtvis köpa huset av någon annan, man ska ju inte innan man slänger ut minst en miljon redan vara i en annans grepp som ska styra och ställa.
MItt råd

Skippa den försäljaren, bygg inte ett älvsbyhus alls eller klaga centralt hos dem

Sevice ska ju finnas även om man är störst

SANNINGEN ÄR ATT INNAN DU SKRIVIT PÅ SÅ HAR DU ALL MAKT >:( >:( >:(

Varför ska du skriva under en "förfrågan"? Det måste vara en uppenbar lögn att det du är den enda som har bett om detta tidigare. Lyssna på alla dessa små signaler som säljaren skickar ut (oavsett hustillverkare) vars enda syfte är att du ska skriva på något.

Vill du förklara lite tydligare vad det är du ska skriva på !! Om du nu inte vågar skriva på ett avtal så ta med någon som tittar på det innan du skriver på. I annat fall kan du ju kräva att vissa saker står med i avtalet. Jag bygger med Älvsbyhus själv och har inte haft några problem med detta. I avtalet med entreprenören har jag fått inskrivet att alla fel ska på entreprenörens bekostnad åtgärdas inom 30 dagar från slutbes. Kan inte de göra det själva har jag rätt att anlita en annan entreprenör på deras bekostnad står klart och tydligt i mitt avtal. Detta är ju frukten av att man som andra här har sagt att man står på sig. Dessutom är det vissa här som är riktigt ute och cyklar och påstår att man inte kan påverka. DET ÄR KLART att man kan man köper ju ett hus i miljonklassen och vill husentreprenören fortsätta sälja hus måste de vara tillmötesgående till sina kunder.

Jörgen och Sanije

Du skall självklart inte skriva på vare sig avtal eller "förfrågan" om du inte fått möjlighet att granska den (med juridisk hjälp).

Hela attityden från säljaren skulle få mig att backa, om sedan backandet skulle bli så lång som att byta affär, beror ju på hur gärna man vill göra affären. Men om det handlar om kostnader, så skulle jag nog lägga in 50 000 för juridisk rådgivning i budgeten efter ett sådant svar från säljaren, om det då ändå verkar vara det bästa alternativet, så kan man fortsätta. Med det menar jag att detta tyder på att ni är på väg in i en "strulaffär", om det börjar så här så kommer ni sannolikt att få andra juridiska problem med säljare och husföretag i senare skede också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.