Då var det dax för frågestund igen, det gick ju så bra sist så jag testar
här igen ;)

Vi vill ha kakel/klinker i badrum, och det är ju inga problem
att välja till men summan på 75.000:- känns hög, eller?
Ni som redan valt, fanns det mycket att välja på? Har ni valt
att låta någon annan göra detta? Kan man välja bort badkaret/
duschväggarna och låta Älvsbyhus sätta in något vi köpt själva?
Hur ser duschväggarna ut?

Madde

Hej.

När man får matt och tapetprover, ca 12 veckor innan husleverans, kan man välja bort att de lägger in plastmatta och väggar i badrummet, och får då tillbaka lite pengar. Tyvärr vet jag inte hur mycket den summan är.
Sen kan du ju själv kakla eller anlita något annan firma, för 75.000 låter ju lite saftigt.

Duschväggarna man kan välja genom ÄH är glasfärgade eller med typ vattendroppar i stukturmönster. Så här står det i pappret jag har fått:

"Macro Rak duschhörna 90*90 cm med hörningång. Höjd 195cm. Profilerna är i vackert vitlackat utförande. Marco duschhörna är lättmonterad ochi högsta kvalitet.
Marco International AB"

Att välja bort badkaret borde inte vara något problem. Vi har köpt en egen massageduschkabin, men inte valt bort badkaret, för det tänker vi sälja själva.

/ Dick och Christina

Vi valde bort badkaret, och för det fick vi 2000:-

Du kan inte välja till kakel o klinkers från Älvsbyhus, utan det är din säljare som fixare det åt dig. Ibland har dom tydligen svårt att förmedla denna otroligt viktiga detalj vem det igentligen är som fixar det.

Väljer du bort matan får du 105:-/kvm, men tror inte du får något för tapeten. Det får du i alla fall inte om du väljer bort vanlig tapet i endast ett rum.

Jag tyckte faktiskt inte 75,000:- lät dyrt. Det lär du få betala även om du lejer bort hela jobbet själv till någon annan. Och även om du ska göra det själv får du räkna med ganska höga matrialkostnader. Uppskattningsvis 30-40,000:-.

Vi tänker behålla plastmattan och tapeten, men sätta in egen "riktig" duschkabin (eventuellt masage/ångbastu). Vi valde även bort handfatet (men vet ännu inte vad vi får för det, ca 500:- sa dom), för vi ska sätta in eget dubbelhandfat.

Sen ska vi köra kakel/klinkers på ovanvåningen. När det bli dags att renovera badrummet på nedanvåningen (om ca 7-10år) byter vi till kakel/klinkers där.

Ett tips!
Om ni bara väljer bort badkaret så kommer ni få en blandare som sitter väldigt lågt samt ett rostfritt handtag som sitter på väggen. Om ni vill ha en riktig duchblandare så får ni beställa duchhörna för några tusen. Kolla på lite hemsider här på forumet så förstår ni vad jag menar.

Vi kunde inte välja kakel/klinker genom vår säljare utan fick ordna det med en annan firma. Vi valde bort badkaret och tog duschväggarna istället. De är inte så roliga men när de gjort sitt byter vi ut dem. Jag tror inte att de hjälper till att sätta in annan utrustning, det får ni nog göra själva. Det som var lite lustigt var att vi som sagt valde bort våtrumstapet och matta men de monterade ändå dit duschväggarna... Såg lite lustigt ut och kändes ju ganska onödigt eftersom vi var tvugna att ta ner dem igen.

//Eva

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.