Vi skall bygga et jordugglan med Lb-hus och är lite nyfikna på vad ni andra har fått lägga ut på att förbereda tomten inför arbetet med grunden. Har försökt att läsa lite om det på forumet. men det är så väldigt olika kostnader :-/, (såklart, eftersom alla tomter är olika... :)). Tomten är en skogstomt på 2000m2, men en del av den skall fortsätta att vara skog, och ca. 1000m2 skall fixas. Vi har redan själva tagit ner träd och ris, och även fraktat bort det (eller eldat om jag skall vara ärlig... ;)). Det som skall göras är då lite tilljämning och ev. utfyllnad där huset skall stå, men vad kan det kosta? Har även slängt ut en tråd på grund och markarbeten...men kan kanske få Lb-husbyggares synpunkt här :)!

Bygger LB-Hus på relativt platt tomt. Vi hade endast ett större träd, i övrigt mest sly.
Vi har inte behövt lägga till något extra för själva grunden, däremot sa vi till markent. att lägga bärlager där vi kommer att ha uppfart. Har inte fått någon räkning på detta ännu. Vi kommer också att behöva fylla upp lite i ytterkanterna på tomten

Hej, vi har som ni byggt ett LB-hus + garage (tornugglan =lite mindre bottenplatta än Jordugglan) Gjorde också i ordning 1000m2 skogstomt (grov och finplanering dvs upp till och med matjord med grusad garageuppfart och gångar) vi kommer att få betala ca 90 000kr för detta. Ingen sprängning i detta pris. jag tror inte att dom behövde nån extra fyllnad till grunden utöver det som ingick. tomten fylldes dock upp ca 1m fram vid vägen. Det är svårt att jämföra sådana här saker men detta kanske säger dig nått i alla fall.

Ett litet tillägg, i de 90 000 hade vi med eventuella tillkommande kostnader för grunden. Så jag vet egentligen inte om fyllnaden räckte till, men jag har inte hört något annat. i denna summa ingick även dränering av tomt med rör och stenkista

Tack för svaren :) Känner mig lite klokare nu ;)
johla, vart någonstans har ni byggt... det känns som vi har jämförbara tomter, men jag vet inte om priserna kan variera i Sverige, vilken entreprenör hade ni?

Vi har byggt i Örebro, Firman som bygger heter Sandbygg.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.