1 935 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Opålitliga säljare *förbannad*
Var inte min avsikt att vara orättvis. Men för sin egen skull bör man inte ge sig in i en husaffär med så begränsade kunskaper. Det kan bli en väldigt dyrköpt erfarenhet.bella55 skrev:[quote author=Konsulten link=1132565430/0#13 date=1132613501][quote author=Husagaren link=1132565430/0#7 date=1132570982]Nu tycker jag att ni (alla utom Nora) är lite väl orättvisa mot bella55 i era svar, ni låter lite grann som husförsäljare som försvarar sig efter påskrivet kontrakt när ni påpekar vikten av att läsa på och veta.
Tycker visst att säljaren kunde varit tydligare. Men att gå så långt som att säga att denne var opålitlig och försökte luras är en helt annan sak.
[/quote]
Känner att jag måste försvara mig här
Jag har inte gett mig i en husaffär än, långtifrån! Och just pga mina begränsade kunskaper hade jag kontaktat flera olika leverantörer, begärde ordentliga priser, samtidigt som jag kollade runt, frågade, läste här... Tycker du alltså att alla med begränsade kunskaper skall avstå från husköp? Äh, då skulle inte många hus bli byggda öht, kan jag tala om för dig.
Och visst var han opålitlig! Han försökte få mig att fastna för just detta hus och känna att jag har råd med det. När det sedan tillkom 250 tusen till så skulle vi ju kanske kunna lösa det för att få drömhuset! Mkt finurliga säljarknep...
Vill också passa å och tacka för alla svar och input (både från er som höll med och er andra), det är ovärderligt för mig! I slutet av veckan borde budgivningen på de bägge tomterna vara färdigt. Det är stora summor eftersom det rör sig om Sthlms priser och jag hoppas att vårt budget kommer att hålla...
//Bella[/quote]
Lycka till med allt Bella!
Jag menade verkligen inte att på nåt sätt klanka ned på dig, utan bara upplysa om att när man ska köpa ett hus som är en mycket stor och kostsam affär så ska man bara lita på sig själv. Se allt och alla andra med skeptiska ögon, då får du oftast ett bättre slutresultat!
Än en gång, Lycka till!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Måste dock bara tillägga att man skall försöka ha en god dialog med sin leverantör. Om man ringer och ifrågasätter allt hela tiden så upplever jag att man får sämre service. Säljarna lägger mer kraft och fokus på kunder som de upplever trevliga.
Dessvärre finns det ju ett antal säljare/husföretag som förstör för de seriösa i branschen och det är lätt att dra alla över en kam.
Bästa sättet att sätta sig i respekt hos säljare är att bevisa att man själv är påläst och kan en del om hus, plattor, markarbeten, el och VVS.
Forumet är ett bra ställe att lära sig massor och jag håller också med om ovanstående inlägg att man dessvärre som byggherre idag inte bara säga att jag vill ha en totalare och ge mig nyckel när det är klart. Då blir det garanterat fel här och var.
Felen är ofta inte avsiktliga utan beror på slarv och dålig egenkontroll hos hantverkare.
Om man själv inte känner att man har tid eller orkar lära sig allt är det bra att anlita en byggkonsult som sköter kontrollen. Det kan vara väl investerade pengar 10'-15' för ett normalbygge.
Dessvärre finns det ju ett antal säljare/husföretag som förstör för de seriösa i branschen och det är lätt att dra alla över en kam.
Bästa sättet att sätta sig i respekt hos säljare är att bevisa att man själv är påläst och kan en del om hus, plattor, markarbeten, el och VVS.
Forumet är ett bra ställe att lära sig massor och jag håller också med om ovanstående inlägg att man dessvärre som byggherre idag inte bara säga att jag vill ha en totalare och ge mig nyckel när det är klart. Då blir det garanterat fel här och var.
Felen är ofta inte avsiktliga utan beror på slarv och dålig egenkontroll hos hantverkare.
Om man själv inte känner att man har tid eller orkar lära sig allt är det bra att anlita en byggkonsult som sköter kontrollen. Det kan vara väl investerade pengar 10'-15' för ett normalbygge.
Håller med Bella,,,
Att säljare kan komma undan med "svart/vit" syn på exakt hur och vad som efterfrågas är en sak.. I realiteten när det gäller saker som t.ex husköp, eller som i mitt fall, IT lösningar,,, så BÖR det finnas en förväntan att säljande part förstår intentionen och behovet hos köparen.
Tyvärr är väl verkligheten oftast inte så,, säljaren VET om att DIN kostnad kommer vara t.ex 500.000 SEK högre,, men,, är inte tydllig med detta trots en direkt fråga.
Med facit på hand,, gör som t.ex Calle Anka rekommenderar, eller som vi gjorde efter ett tag,, ta in en konsult ( i vårt fall kvalitetsansvarige...) kostar lite mer, men,, helt plötsligt ställs hantverkare och hussäljare,etc,, inför någon som KAN ställa rätt motfrågor och se förbi det alltför vanligt förekommande säljsnacket...,,
För,, i slutändan,, nog tusan kostade det bra mycket mer än vad man planerat!.
Att säljare kan komma undan med "svart/vit" syn på exakt hur och vad som efterfrågas är en sak.. I realiteten när det gäller saker som t.ex husköp, eller som i mitt fall, IT lösningar,,, så BÖR det finnas en förväntan att säljande part förstår intentionen och behovet hos köparen.
Tyvärr är väl verkligheten oftast inte så,, säljaren VET om att DIN kostnad kommer vara t.ex 500.000 SEK högre,, men,, är inte tydllig med detta trots en direkt fråga.
Med facit på hand,, gör som t.ex Calle Anka rekommenderar, eller som vi gjorde efter ett tag,, ta in en konsult ( i vårt fall kvalitetsansvarige...) kostar lite mer, men,, helt plötsligt ställs hantverkare och hussäljare,etc,, inför någon som KAN ställa rätt motfrågor och se förbi det alltför vanligt förekommande säljsnacket...,,
För,, i slutändan,, nog tusan kostade det bra mycket mer än vad man planerat!.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
I Kalkylen vi fått från LBhus så är en kvalitetsansvarig inräknad där. Pris 15 000:- Tycker det kan vara väl investerade 15´då man inte är så insatt själv
Vänta lite här!Mercafreak skrev:
Rätta mig om jag har fel:
Du är tvungen att ha en kvalitetsansvarig enligt bygglagen!
Våran kostar förresten 9500:-
I ovan tråd pratas om att anlita en byggkonsult, jag tolkar inte det som en kvalitetsansvarig
Kvalitetsansvarig måste man alltid ha vid nybygge. Dock bör man tänka på att en KA:s uppgift i första hand går ut på att se till så att statens/kommunens kvalitetskrav uppfylls. Inte att se till att du som köpare blir nöjd (skönhetsfel bryr sig t.ex. en kvalitetsansvarig inte om). Vill man att KA skall göra mer än så får man göra en överenskommelse om det.Mercafreak skrev:
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Jag avsåg byggkonsult dvs inte KA. Denna person kan vara samma men då kommer personen lägga mer timmar och kostnaden blir ungefär dubbelt så dyr. Har man inte tiden så är personen en bra försäkring!
" i vårt fall, kvalitetsansvarige"....
Var lite otydlig där,,
Vi passade alltså på att ge kvalitetsansvarige lite större uppdrag än vanligt,
detta då vi väl kände till honom och framför allt hans roll som projektledare för större byggen i sitt normala arbete..
Var lite otydlig där,,
Vi passade alltså på att ge kvalitetsansvarige lite större uppdrag än vanligt,
detta då vi väl kände till honom och framför allt hans roll som projektledare för större byggen i sitt normala arbete..
Klart att bella55 har rätt att vara förbannad. . Det kan inte vara så att alla ska känna till skillnaden mellan en offert och en PK. Om jag begär en offert med allt inräknat, "klappat och klart" så ska jag få en exakt offert på huset samt uppskattade priser på sådant som hussäljaren inte kan påverka. Säljaren ska påpeka att det är just uppskattade priser, men köparen får då en uppfattning om vad det kan komma att kosta.
Jag tycker hela diskussionen belyser grundproblemet med hela småhusbranschen och inlägget från Calle Anka visar att deras syn på kunden till och med kan hoppa över på kunden.
Det är alltid säljarens fel om kunden känner sig felaktigt bemött, om det är så att de inte har kunskap eller organisation för att sälja till okunniga kunder så talar man om det för kunden och avböjer vidare samarbete. Detta gör vi inom alla andra branscher och det kallas kvalificering av säljaren. Om man sedan är intresserad av att sälja många hus, så ser man till att kunna bemöta kunder med skiftande ingångskunskaper.
Snacket om att man inte ska ringa och störa säljaren med dumma frågor hör inte hemma i en marknadsekonomi. Kunden ska inte behaga säljaren, det är faktiskt tvärtom.
Återigen så drabbas kunder av att de större byggsatsförsäljarna säljer på en väldigt hög nivå, men kan inte erbjuda uppbackning för sin försäljningsmetod. Dvs så snart huset är sålt blir kunden byggherre och lite tillspetsat så blir beskeden att "titta i kontraktet", när någonting strular. De säljer ju faktiskt bara byggsatser, inte hus.
Det är alltid säljarens fel om kunden känner sig felaktigt bemött, om det är så att de inte har kunskap eller organisation för att sälja till okunniga kunder så talar man om det för kunden och avböjer vidare samarbete. Detta gör vi inom alla andra branscher och det kallas kvalificering av säljaren. Om man sedan är intresserad av att sälja många hus, så ser man till att kunna bemöta kunder med skiftande ingångskunskaper.
Snacket om att man inte ska ringa och störa säljaren med dumma frågor hör inte hemma i en marknadsekonomi. Kunden ska inte behaga säljaren, det är faktiskt tvärtom.
Återigen så drabbas kunder av att de större byggsatsförsäljarna säljer på en väldigt hög nivå, men kan inte erbjuda uppbackning för sin försäljningsmetod. Dvs så snart huset är sålt blir kunden byggherre och lite tillspetsat så blir beskeden att "titta i kontraktet", när någonting strular. De säljer ju faktiskt bara byggsatser, inte hus.
Klicka här för att svara