Hej!

Tänkte höra om det är någon här som vet på ett ungefär hur stor elförbrukningen är per år i ett Älvsbyhus. Det beror ju i och för sig på hur stort huset är, var man bor samt hur många man är i familjen etc.. I mitt fall ska jag ha ett Älvsbyhus Höner där jag endast kommer värma upp nedervåningen (100 kvm) och jag bor i sthlm. Har inga särskilda maskiner etc förutom disk, tvätt, torkskåp och jag bor själv i huset tillsammans med ett barn varannan vecka. Nån som har en uppfattning om vad den årliga elförbrukningen kan tänkas hamna på?

Vi bor i ett Höner och gillar ganska hög innomhustemp ;) . Jag är även en storförbrukare vad gäller elektronik(projje, dator 24/7, surroundförstärkare med väldigt hög förbrukning http://www.immortal.se/?id=46&fid=-1). Vi har två barn så det blir ganska mycket tvättande/tumlande/torkskåp. Vi har bott i huset i 3 år och mätaren står nu på 44.000. Vi har öppnat till övervåningen det sista året.
En "normalförbrukare" med innomhustemp på 22-23 bör alltså hamna runt 13.000 skulle jag gissa.
Vi bor i Västragötaland.

Tackar för svaret! Någon mer som bor i ett Älvsbyhus och som har koll på vad de har förbrukat? Vad jag kan se i min pärm från Älvsbyhus så finns det inga uppgifter om någon typ av standardförbrukning...

Jag förstår om du har hög förbrukning mrhuhta med en sån Fet förstärkare! Riktig snygg.

Vi har bott i vårt höner i snart 2 år och elförbrukning dvs värme plus hushållsel hamnar på ca 15 000 kwh per år. Vi bor i Skåne.

sanne78 skrev:
Vi har bott i vårt höner i snart 2 år och elförbrukning dvs värme plus hushållsel hamnar på ca 15 000 kwh per år. Vi bor i Skåne.
Det blir väl ca. 1500:- till chefernas bonusprogram då.... ::)

Ännu en fråga: Hur funkar det när huset står klart och elbolaget ansluter elen till huset. Anger man då det uppskattade årliga förbrukningen till elbolaget så att de fakturerar efter den uppgivna förbrukningen och sedan stämmer av förbrukningen en gång per år eller hamnar man automatiskt enligt deras "uträkningar" i en viss tariff eller upplyser Ä-hus elbolaget om den årliga förbrukningen?

Hos vissa bolag kan du läsa av din mätare och rapportera förbrukning så ofta du vill eller kanske i alla fall en gång per räkningsperiod så justeras räkningen och beräknad årsförbrukning kontinuerligt. Jag "minskade" t.ex. min räkning på byggström från 3500 (schablonvärde: 20kkWh/år) till 1500 kr (verklig förbrukning) för tre månader (räkningen minskar inte egentligen eftersom du ju får tillgodoräkna dig eventuellt extra inbetalda pengar när du läser av nästa gång och tvärt om).

Vi bor i ett oden 1 1/2 plans villa, använder en hel del elektronik, dubbelgarage som är uppvärmt samt att jag använder diverse elverktyg för fulla muggar nu när jag håller på och inreder övervåningen, själv har jag blivit positivt överaskad då säljaren sa att man i snitt förbrukade ca 16000kwh vi ligger nog snarare på 11000kwh om jag räknar i överkant, tänkt på att det skadar inte att tilläggsisolera väggarna samt snåla inte på isoleringen på övervåningen.

//Kronis
Göteborg

9500-10000 kwh/år i Höner utan fördiginredd övervåning (isolerad dock) i Sthlmstrakten. Jag är väldigt nöjd med det. 21,5-22 inne. Jag hade räknat med 15000 per år och vi kanske hamnar där när övervåningen är klar och när källaren är inkopplad med värme och el etc.

Modulenthus skröt över snitt på 12200 i sina hus och det är ju jättebra men om jag kommer ihåg rätt så har Älvsbyhus ca 5 cm tjockare isolering så det är rätt naturligt att det blir låg förbrukning...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.