Helt klart att säljaren mumlar, och säger att det inte går att låta någon annan göra markarbetena. Det är här säljaren gör sina enorma förtjänster. Allt som ligger utanför själva huset, typ markarbeten, kakling, c-dammsugare etc, det är säljaren, genom sina egna bolag säljer dessa tjänster, till hutlösa priser, och lurar skjortan av oss som inte kan eller kunde så mycket om husbygge. Hade jag bara vetat vad jag vet idag, så hade jag tagit in anbud på markarbetena själv, och sparat i runda slängar 200". Fast hade alla gjort egna markarbeten, så hade inte säljarna kunnat åka omkring i bilar för 700", och det vore ju synd. :)

//Leif

Nu kan jag ge svart på vitt vad som gäller, även med de nya reglerna, för vi har idag haft byggsamråd om vårat Älvsbyhus.

Det behövs ingen KA, inga bankgarantier, inget ting!!!!

Det är bara att hålla på er rätt när ni möter säljaren och gör markarbetena själva. Det spara ni mycket pengar på. Och det är ingen konst. Allt står i pärmen ni får från Älvsbyhus efter ni beställt huset.

Strixx skrev:
Nu kan jag ge svart på vitt vad som gäller, även med de nya reglerna, för vi har idag haft byggsamråd om vårat Älvsbyhus.

Det behövs ingen KA, inga bankgarantier, inget ting!!!!

Det är bara att hålla på er rätt när ni möter säljaren och gör markarbetena själva. Det spara ni mycket pengar på. Och det är ingen konst. Allt står i pärmen ni får från Älvsbyhus efter ni beställt huset.

Ojdå! Min text kom visst inte med! ;D

Måste man säga till när man beställer huset att man ordnar med markarbetet själv eller beställer man rubbet och SEN säger man att man fixar det på annat håll?

Hej Strixx!
Det stämmer bra så länge det bara gäller markarbetena. Ska du göra en annan grund är det en helt annan sak. Fråga en som har varit med om eländet . . . >:(

Esmeralda80:
Du beställer huset på ett "kontrakt", samtidigt komer dom försöka lura på dig markentreprenaden som är en helt annan som säljaren står för, och har inget med Älvsbyhus att göra.

Ulle-Bella:
Jo, det är helt riktigt. Men jag blev aldrig klok på varför du inte tog grunden som ingår i huspriset.

Strixx skrev:
Esmeralda80:
Du beställer huset på ett "kontrakt", samtidigt komer dom försöka lura på dig markentreprenaden som är en helt annan som säljaren står för, och har inget med Älvsbyhus att göra.
Ok. Kan jag då vänta med att bestämma vem som gör markarbetet och höra mig för med andra entreprenörer först? Kan jag i efterhand (efter att beställningen är gjord) säga att jag vill att Älvsbyhus sköter även markarbetet? Om jag först väljer att INTE låta dem göra det, får jag ändå med tillräcklig info från dem i pärmen så att jag kan anlita någon annan?

Svar: Ja, ja, vet ej och ja

Alltså du har ju ett år på dig efter du beställt till dess att du får huset (om man räknar deras normala leverans tid, så du har gott om tid på dig att hitta en egen grävfirma.

Om du kan ändra dig i efterhand vet jag ej, det hänger på din säljare. Men jag kan inte se att han tackar nej till ett par extra hundra tusen från dig. Fast det är klart så mycket pengar dom verkar ha redan har han nog råd att avstå också.

Du får oavsett vad du väljer fullständig information i pärmen som Älvsbyhus skickar ut till dig ett par veckor efter du gjort beställningen hos din säljare.

I pärmen står det också att den dagen du får reda på vem som ska montera din grund, kan du höra med honom direkt om han har tid att hjälpa dig med markarbetena också.

Åh, tack för svaren! :D

Jag kan också berätta att vi kommer, enligt den KA som ingår i huspriset, få en kontroll plan av honom att följa för markarbetena.

Det verkar ju som om det är tänkt från Älvsbyhus att kunde själv ska stå för dessa arbeten, sen är det säljarna som sett möjligtheten att tjäna en massa extra slantar på denna biten nu när huspriserna är så höga.

Du kommer garanterat få fullt stöd från deras huvudkontor ifall din säljare börjar strula, för det har jag fått. Vi pratar inte alls med våran säljare längre, utan tar allt med huvudkontoret, och trevligare och hjälpsammare mäniskor har jag nog inte träffat i denna branschen.

Som jag skrev tidigare står allt i pärmen om hur man ska gå till väga för att förbereda marken för grundgrävaren. Det som står i pärmen är väldigt detaljerat, för detaljerat kanske?

För jag har nu en fundering som kanske främst riktar sig till Kosmos.

Det står nämligen i pärmen att man ska dra in serviceledningarna efter grunde är monterad, men vår grävare vill göra det innan, och tycker att man kan strunta i vad dom skriver i sin pärm. Efter att kollat på bilderna på dina förberedelser så verkar det som om du grävt in service ledningarna innan.
Stämmer det, och i så fall, blev grundgrävaren arg?? :-/

Antar att det gäller vatten/avlopp, det stämmer att vi gjorde det innan och det var inga problem, när man fått upp profilerna och lantmäteriet vart där kan man efter snörena räkna ut vart ska placeras. :)

Super bra, tack för hjälpen! :D

Det var precis det som jag menade. Det står ju i pärmen att det ska göras efter att grunden är monterad. Och grundmontören var skeptisk när jag frågade honom. Han var orolig att det fanns en risk att man placerade ledningarna ivägen för plintarna.

Men min grävare tyckte att det var onödigt jobb och risk att gräva in dom efter grunde var på plats.

Så då gör vi som du. Drar in det till rätt ställe innan dom kommer med grunden!

Ja det glömde jag ju ::)

Se till att ledningarna som sagt inte hamnar för nära plintarna, kan man ju oxå räkna ut med hjälp av grundmonteringsritningen du fått.
Jag tror det e smartare att göra det innan istället för att ge sig in med skopa där sen. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.