1 935 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Opålitliga säljare *förbannad*
Sida 1 av 2
Förra veckan pratade jag med en säljare på Lb- hus. Jag begärde ett offert på två av deras hus, berätade att vi är nybörjare och att vi vill veta ett pris "klappat och klart" så gott det går (total entreprenad, nyckelfärdigt).
Får då ett pris på 1825000 inklusive ALLT. Det enda vi måste gardera oss för är att vi har ca 50000 kr för obehagliga överraskningar som kan uppkomma när de väl börjar gräva i marken.
Idag ringde min man dit igen för att dubbelkolla- gissa vad en annan säljare säger? Vi behöver 250 000 till för att den säljaren jag pratade med inte räknade med vvs/el anslutningar, kvalitetsansvarig, byggström, bygglov och nybyggnadsakarta. Jag är så förbannad att jag skulle kunna strypa den sketna säljaren jag pratade med >
Om jag begär ett totalpris, så vill jag ha just totalpris... vi håller på och budar på 2 olika tomter just nu, priset på huset avgör till viss del hur mkt vi kan betala för tomten, förstås.
Det enda han ville var att få mig att känna att jag har råd och fastna för just deras hus. Efter samtalet gjorde vi upp en kalkyl och det såg faktiskt ut att kunna gå i lås. nu raserar alltihopa! Säljaren jag pratade med är åp semester denna vecka, men gissa om jag tänker ringa honom så att han får höra vad jag tycker.
Är inte detta helt oacceptabelt? Får de luras hur de vill bara för att man själv inte kan mycket? Det är ju inte så att vi bygger hur en gång i månaden, precis...
Hu, nu har jag fått ur mig. Någon som har en kommentar?
Får då ett pris på 1825000 inklusive ALLT. Det enda vi måste gardera oss för är att vi har ca 50000 kr för obehagliga överraskningar som kan uppkomma när de väl börjar gräva i marken.
Idag ringde min man dit igen för att dubbelkolla- gissa vad en annan säljare säger? Vi behöver 250 000 till för att den säljaren jag pratade med inte räknade med vvs/el anslutningar, kvalitetsansvarig, byggström, bygglov och nybyggnadsakarta. Jag är så förbannad att jag skulle kunna strypa den sketna säljaren jag pratade med >
Det enda han ville var att få mig att känna att jag har råd och fastna för just deras hus. Efter samtalet gjorde vi upp en kalkyl och det såg faktiskt ut att kunna gå i lås. nu raserar alltihopa! Säljaren jag pratade med är åp semester denna vecka, men gissa om jag tänker ringa honom så att han får höra vad jag tycker.
Är inte detta helt oacceptabelt? Får de luras hur de vill bara för att man själv inte kan mycket? Det är ju inte så att vi bygger hur en gång i månaden, precis...
Om du begär totalkostnaden för en bil hos en bilhandlare, förväntar du dig då att vägskatt, bensinkostnad, körundervisningar, bilförsäkring o.s.v. är medräknade i priset?bella55 skrev:Förra veckan pratade jag med en säljare på Lb- hus. Jag begärde ett offert på två av deras hus, berätade att vi är nybörjare och att vi vill veta ett pris "klappat och klart" så gott det går (total entreprenad, nyckelfärdigt).
Idag ringde min man dit igen för att dubbelkolla- gissa vad en annan säljare säger? Vi behöver 250 000 till för att den säljaren jag pratade med inte räknade med vvs/el anslutningar, kvalitetsansvarig, byggström, bygglov och nybyggnadsakarta. Jag är så förbannad att jag skulle kunna strypa den sketna säljaren jag pratade med >Om jag begär ett totalpris, så vill jag ha just totalpris... Det enda han ville var att få mig att känna att jag har råd och fastna för just deras hus. Han är åp semester denna vecka, men gissa om jag tänker ringa honom så att han får höra vad jag tycker.
Tycker nog inte att den första säljaren luras. Detta är poster som normalt sett inte räknas till huspriset (eventuellt undantaget KA, som i.a.f. ingick i våran offert). Det är ett stort ansvar att vara byggherre, oavsett entreprenadform, och man måste helt enkelt läsa på lite. Köp t.ex. Villabygget av H-G Samuelsson / L Åberg och spendera några kvällar med att läsa igenom den. Då är ni mycket bättre förberedda när det blir dags att ta kontakt med husföretaget.
Jag håller med föregånde talare!
Om man begär ett pris på ett hus, så får man just priset på huset. Kommunala avgifter, v/a anslutningar, el, tele, tv osv är inget som är deras kostnader. Alla dessa utgifter är ju olika på vart man bor osv...
När det sen gäller pantbrev och lagfart så handlar det ju dels om hur mycket ni kommer att låna från banken samt vad tomten kostar!
Inget oseriöst ifrån den säljaren enligt min mening...
Om man begär ett pris på ett hus, så får man just priset på huset. Kommunala avgifter, v/a anslutningar, el, tele, tv osv är inget som är deras kostnader. Alla dessa utgifter är ju olika på vart man bor osv...
När det sen gäller pantbrev och lagfart så handlar det ju dels om hur mycket ni kommer att låna från banken samt vad tomten kostar!
Håller inte med dig. Dels tycker jag att din jämförelse med bilköpet inte är jämförbar- bensinkostnad är att jämföra med driftkostnader, försäkringar har vi inte ens talat om. Och om jag frågar en bilförsäljare om kringkostnader så är han/hon skyldig att tala om dessa för mig!!!
Jag berättade för säljaren att vi är nybörjare och att vi ville ha totalpris. Har även varit i kontakt med 2 andra husleverantörer (som vi tyvärr är mindre intresserade av) och där fick vi korrekta upplyssningar. Även denne säljarens kollega tyckte att det var märkligt att vi inte fick de kostnader jag nämnde inräknade, när vi nu bad om det! Det är så olika vad olika leverantörer inräknar i sina kalkyler, det är en djungel där ute...
Tack för dina tips, ska försöka att få tag på boken.
Jag berättade för säljaren att vi är nybörjare och att vi ville ha totalpris. Har även varit i kontakt med 2 andra husleverantörer (som vi tyvärr är mindre intresserade av) och där fick vi korrekta upplyssningar. Även denne säljarens kollega tyckte att det var märkligt att vi inte fick de kostnader jag nämnde inräknade, när vi nu bad om det! Det är så olika vad olika leverantörer inräknar i sina kalkyler, det är en djungel där ute...
Tack för dina tips, ska försöka att få tag på boken.
Men varken pantbrev eller lagfart har jag ju nämnt, ju, dessa kostnader visste jag inte ingick.Emmakr skrev:Jag håller med föregånde talare!
Ok, det var jag som var lite snabb där. Men för örigt så tycker jag att man måste ta sig tid och kolla upp alla övriga kostnader som inte berör husmaterialsatsen samt grunden. Just för sin egen skull. Det är ju trots allt endast det som hussäljaren oftast säljer. Han har ju ansvar för sina kostnader osv...
Det jag tycker att ni gör i framtiden är att ni ringer runt till tex kommunen och tar reda på exakt vad kostnaden blir för bygglov, utstakning, nybyggnadskarta osv osv... Då har ni ju den exakta kostnaden. Sen gör ni likadant med elen, tv:n, V/A:n osv osv...
De priser man oftast får ifrån hussäljare gällande dessa kostnader är bara ungefärliga och inga man kan räkna iskallt med att de stämmer.
Det jag tycker att ni gör i framtiden är att ni ringer runt till tex kommunen och tar reda på exakt vad kostnaden blir för bygglov, utstakning, nybyggnadskarta osv osv... Då har ni ju den exakta kostnaden. Sen gör ni likadant med elen, tv:n, V/A:n osv osv...
De priser man oftast får ifrån hussäljare gällande dessa kostnader är bara ungefärliga och inga man kan räkna iskallt med att de stämmer.
Hejsan!
Något man kan utgå från, är att lägga till ca 500 00 på själva huspriset så hamnar man rätt ungefär. Då är dock tomtpriset inkluderat och förstås blir det mycket dyrare om tomten är extremt dyr...
Vårt hus kostar 1975 000, och sen är det ca 450 000 till som tillkommer i form av tomt, avgifter och tillval. Och då har vi inte ens börjat snacka om trädgård =)
Lycka Till!
Nora
Något man kan utgå från, är att lägga till ca 500 00 på själva huspriset så hamnar man rätt ungefär. Då är dock tomtpriset inkluderat och förstås blir det mycket dyrare om tomten är extremt dyr...
Vårt hus kostar 1975 000, och sen är det ca 450 000 till som tillkommer i form av tomt, avgifter och tillval. Och då har vi inte ens börjat snacka om trädgård =)
Lycka Till!
Nora
Nu tycker jag att ni (alla utom Nora) är lite väl orättvisa mot bella55 i era svar, ni låter lite grann som husförsäljare som försvarar sig efter påskrivet kontrakt när ni påpekar vikten av att läsa på och veta..... naturligtvis är det bra/viktigt att vara så påläst som möjligt, men lägger man korten på bordet och berättar att man inte är det så är det faktiskt säljarens f#r#a#n#d# plikt/skyldighet att i alla fall informera om tillkommande kostnader SAMT en ungefärlig siffra på aktuella kostnader. Alla är vi nybörjare i början!
Jag menar verkligen inte att varken vara orättvis emot någon eller trampa någon på tårna. Jag bara säger som det är. Det är ens egen uppgift som byggherre att ta reda på alla kostnader i ett husbygge. Även om jag VERKLIGEN kan hålla med om att hussäljare som är mer insatta bör upplysa om dessa utgifter. Men ansvaret som jag ser det ligger inte hos just hussäljaren utan hos köparen!
Vi hade inga problem med att få "allt" med i kalkylen när vi bad om det, vi bad dem till och med att lägga med priset vi betalade för tomten, vilket gick bra.
El, vvs, fjärrvärme, pantbrev mm var med, inget vi bad dem speciellt att ta med. Så jag håller med Bella55 att det är fel att de inte la med det i kalkylen.
El, vvs, fjärrvärme, pantbrev mm var med, inget vi bad dem speciellt att ta med. Så jag håller med Bella55 att det är fel att de inte la med det i kalkylen.
Var inte min avsikt att vara orättvis. Men för sin egen skull bör man inte ge sig in i en husaffär med så begränsade kunskaper. Det kan bli en väldigt dyrköpt erfarenhet.Husagaren skrev:
Tycker visst att säljaren kunde varit tydligare. Men att gå så långt som att säga att denne var opålitlig och försökte luras är en helt annan sak.
Var inte min avsikt att vara orättvis. Men för sin egen skull bör man inte ge sig in i en husaffär med så begränsade kunskaper. Det kan bli en väldigt dyrköpt erfarenhet.Konsulten skrev:
Tycker visst att säljaren kunde varit tydligare. Men att gå så långt som att säga att denne var opålitlig och försökte luras är en helt annan sak.
[/quote]
Känner att jag måste försvara mig här
Jag har inte gett mig i en husaffär än, långtifrån! Och just pga mina begränsade kunskaper hade jag kontaktat flera olika leverantörer, begärde ordentliga priser, samtidigt som jag kollade runt, frågade, läste här... Tycker du alltså att alla med begränsade kunskaper skall avstå från husköp? Äh, då skulle inte många hus bli byggda öht, kan jag tala om för dig.
Och visst var han opålitlig! Han försökte få mig att fastna för just detta hus och känna att jag har råd med det. När det sedan tillkom 250 tusen till så skulle vi ju kanske kunna lösa det för att få drömhuset! Mkt finurliga säljarknep...
Vill också passa å och tacka för alla svar och input (både från er som höll med och er andra), det är ovärderligt för mig! I slutet av veckan borde budgivningen på de bägge tomterna vara färdigt. Det är stora summor eftersom det rör sig om Sthlms priser och jag hoppas att vårt budget kommer att hålla...
//Bella
Lycka till Bella!
och välkommen till den stora exklusiva skalan av husköpare som tyvärr har för lite erfarenhet och kunskap när man gör sitt livs största affär.
ett litet ord på vägen: lita aldrig på vad en hussäljare lovar, se till att få allt på papper!
och välkommen till den stora exklusiva skalan av husköpare som tyvärr har för lite erfarenhet och kunskap när man gör sitt livs största affär.
ett litet ord på vägen: lita aldrig på vad en hussäljare lovar, se till att få allt på papper!