Fick en chock idag med posten.

Kom en räkning på 2500 kr från vår KA, på något som han kallade "sidoentreprenad"!  :o

Vad är detta? Ska inte hans kostander ingå i huspriset? Har han över huvudtaget rätt att skicka en räkning på något vi ej har beställt eller avtalat om?  >:(

Strixx skrev:
Fick en chock idag med posten.

Kom en räkning på 2500 kr från vår KA, på något som han kallade "sidoentreprenad"!  :o

Vad är detta? Ska inte hans kostander ingå i huspriset? Har han över huvudtaget rätt att skicka en räkning på något vi ej har beställt eller avtalat om?  >:(
Gällande KA så står det i vårt kontrakt att utöver "normala" arbetsuppgifter debiteras xxx kr/timme för extra konsultation... (nånting i den stilen).
Att debitera för något som ni inte har avtalat innan tycker jag låter väldigt oseriöst! Läs igenom kontraktet och konfrontera er KA!!

Vad är en KA? :-[ Kvalitetsansvarig eller? Vem är det i såna fall som utser vem som är KA? är det Älvsbyhus eller gör man det själv? *skäms för mina dumma frågor*

Det ska du göra själv. Kvalitetsansvarige ska vara oberoende ifrån Husleverantören.

Du får en automatiskt genom Älvsbyhus.. men du kan även välja en själva om du vill.

Men det verkar inte vara någon annan som fått samma räkning.

Min första tanke var att det var en blufffaktura. Det kanske det är, ifall ingen annan som byggt med Ähus fått en sådan. Det ska ju ingå i huspriset.

2250:- betalade vi för KA.
Har aldrig funderat över det, trodde alla var så dyra... (Dumt att anta det, kanske).

Strixx vi fick aldrig nån sån räkning :-?

En KA för ett helt husbygge brukar totalt kosta betydligt mer än så, så det handlar troligen om något som han anser ligga utanför rollen som KA.

Är det så att ni inte valt deras grund/mark-entreprenad eller något sådant som de hakar upp sig på?

Kan va så kanske numera, men jag hade inte deras markentreprenad heller

Vi hade delad entreprenad. Så vi hade inte "deras" grundentreprenör, vilket vi kom överens om i början (då totalentreprenad skulle blivit dyrare).

Men vi betalde TOTALT 2250 för KA.... :-?

Kan det va nån extra KA bara för grunden eller behöll ni Ä-hus grund?

Vi byggde inte med Ä-hus utan Hjältevadshus.
Men vad jag menar är att kostnaden för KA inte ingick i huspriset. Vår KA var inte hjältevadshus "gubbe" utan en vi valde själva. Och vi betalade allt som allt 2250:-

ja just det ja, glöm va jag skrev, då löser det inte strixx mysterium ändå ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.