Jag håller med dig Calle. Detta är först och främst för våran egen skull.

Men jag tycker verkligen att det är kul om även andra kan tycke att det är interessant vad vi håller på med ;)

Hålle rpå att bygga en ny webserver som är mer kraftfull, och när den är klar kommer ALLA bilderne att ligga i ett seperat galleri, så man kan suga alla dessa till sig utan att vare tvungen att läsa alla min dårligt stavade svenska kommentarar :D

Än så länga har jag i allafall uppdaterat siten efter lördagen stabatser.

Nu är vi från ämnet men du kan trösta dig med att min danska är betydligt sämre än din svenska ;D ;D

Hver gang!

/Carlsberg Lover

Jag ler när jag läser om Lindhardsens "fredagsöl" och är lika övertygad som honom att det även funkar i Sverige. Det behöver inte ens vara öl, det kan lika gärna räcka med en macke, en kanellängd eller liknande. Alla människor gillar uppskattning. Med en sådan relation tar man även probelm på ett bra sätt, man hittar lösningar istället för konflikter.

Jag ler också när jag läser om Calle Anka som omgett sig med oberoende KA (som alla KA ska vara) och en byggkonsult.

När jag läser skane67 senaste inlägg ler jag också men då mer för att jag häpnar över liknelsen "som man känner sig själv känner man andra." Eftersom skane67 hyser en så stark misstänksamhet till alla omkring sig måste det ju betyda ett och annat.......som man kännser sig själv.........

/Experten

Calle Anka skrev:
Vi har en totalt oberoende KA och byggkonsult som hjälper till. Det är viktigt att denna inte har några barn ihop med någon.

En byggkonsult. Hur många timmar köper du av en sån? Hur stor pengapåse blir det? mellan tummen o pekfingret    :)

/Fredric

Byggkonsulten och KA är samme kille i detta fall. Men han är totalt oberoende av anlitade företag. Merkostnaden blir kanske +50% jmf med vanlig KA.

;) Mr Expert: Det är nog en sund misstänksamhet, som jag fick bekräftat i vårt projekt, önskar inte någon annan samma upptäckter. Misstänksamheten är stark, men också starkt begränsad, till hantverkare och i synnerhet småskuttar som bygger byggsatshus.

Sen måste man ju generalisera för att kunna diskutera... Finns säkert undantag från alla råd på detta forumet!

skane67....Man kan fundera över ett annat ordspråk: "du finner vad du söker"!?

Kalla mig gärna naiv men jag tror gott om de flesta människor. Visst finns det skojjare i vår värld men de är ändå i minoritet. Det gäller självfallet även entreprenörer. Om man som beställare är misstänksam kommer entreprenören bli misstänksam. Detta leder sedan vidare i ett letande av fel som i sin tur leder till tvist. Entreprenörer är som barn, visa dem uppskattning och de blir ivriga att visa sig ännu duktigare. Var tydlig när du pratar med dem och undvik ordet "inte". Nu generalsiera jag och fortsätter med det när jag säger att det samma går för beställare ;)

Lindhardsens "fredagsölstrick" är så enkel men ändå så effektiv. Ofta är det väl så, det enkla är det bästa!?

/experten

experten skrev:
Lindhardsens "fredagsölstrick" är så enkel men ändå så effektiv. Ofta är det väl så, det enkla är det bästa!?

/experten

Helt rätt - Jag vill bygga mitt hus på "Drink beer - Don't fight" princippet ;D

Sen får man jo se till att fredagsöllen blir drukket när jobbet är klart, ikke medan man holder på med mitt utroligt viktiga bygge ;)

Jag tycker detta är en bra metod, "mysmetoden", men jag tror på en kombination med "den stygga nitiske byggkonsulten", som både du och byggarna kan tycka är lite för sträng. Han kan också vara den som ser till att kontrakten tar tillvara LITE av kundens rättigheter och inte bara är ett dokument för vinstmaximering hos byggsatstillverkaren ;).

Jag kommer att tänka på en amerikansk chef jag hade för en del år sedan -
han citerade ibland ett talesätt "you catch more flies with honey than with vinegar".
Det ansluter sig bra till Lindhardsens fredagsfilosofi!  ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.