2 676 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Tysta Prefabhus - finns det?
Vi skall bygga ett Prefab trähus på en gjuten grund, dvs ett souterränghus. På nedervåningen blir det sovrum, gillestuga, bad och tvättstuga. På övervåningen en öppen planlösning med bla kök och vardagsrum i ett. Jag oroar mig för att huset kommer att kännas lite skakigt med barn som leker och senare tonåringar som spelar hög musik. Jag vill att man ska kunna vara på den ena våningen utan att bli störd av vad som händer på den andra.
Min fråga är, går det att få ett TYST hus om man bygger med träbjälklag mellan våningarna? Kan ett gjutet betongbjälklag vara en bra idé?
Tacksam för alla synpunkter!
Min fråga är, går det att få ett TYST hus om man bygger med träbjälklag mellan våningarna? Kan ett gjutet betongbjälklag vara en bra idé?
Tacksam för alla synpunkter!
Hej.
Ja, betongbjälklag alt. lättbetongbjälklag blir ju betydligt "stummare" och därmed tystare. Träbjälklaget medför ju en del stomljud typ stegljud, dunsar o.dyl. även om man isolerar. Går säkert att få ihop nåt bra prefab-system med de motfyllda suterrängväggarna och bjälklaget från samma leverantör. Antingen betong eller lättbetong. Kostar nog en del...men det blir ju tyst
Ja, betongbjälklag alt. lättbetongbjälklag blir ju betydligt "stummare" och därmed tystare. Träbjälklaget medför ju en del stomljud typ stegljud, dunsar o.dyl. även om man isolerar. Går säkert att få ihop nåt bra prefab-system med de motfyllda suterrängväggarna och bjälklaget från samma leverantör. Antingen betong eller lättbetong. Kostar nog en del...men det blir ju tyst
Vi bor med betong runt om oss idag (lgh) känns som att jag aldrig har varit med om nå mer lyhört.. räcker med att grannen hostar så hör man det. Känns inte som betongen ljudisolerar så bra..
Finns i princip inga tysta hus och speciellt inte prefab....
Några tips:
* Om du har ett 2-plans hus med trappa så går naturligtvis ljudet denna väg!
* Fullisolera bjälklag/väggar.
* Trä/plåt -reglade väggar skall byggas upp av tvåskivigt material ex. dubbelgips eller allra helst OSB/Plyfa + gips, då kan du fästa saker lättare också.
* Innedörrar skall vara gedigna med gummilister som tätning mot karmen
* Ventilationssystemet skall innehålla ljuddämpare även mellan rummen
* Dubbelgips i taket på nedre plan
* Täta, täta, täta alla springor/hål mellan rummen.
Ja, nu har du ett par tips på vägen
Några tips:
* Om du har ett 2-plans hus med trappa så går naturligtvis ljudet denna väg!
* Fullisolera bjälklag/väggar.
* Trä/plåt -reglade väggar skall byggas upp av tvåskivigt material ex. dubbelgips eller allra helst OSB/Plyfa + gips, då kan du fästa saker lättare också.
* Innedörrar skall vara gedigna med gummilister som tätning mot karmen
* Ventilationssystemet skall innehålla ljuddämpare även mellan rummen
* Dubbelgips i taket på nedre plan
* Täta, täta, täta alla springor/hål mellan rummen.
Ja, nu har du ett par tips på vägen
Du kan nog enkelt dela upp det i två typer av ljud, med två helt skilda åtgärder, de ljud som kommer från musik, tal, barnskrik etc, är ganska enkla att isolera till rimliga nivåer. Titta på Gyprocs hemsida, alternativt ring och tala med dem, det har jag gjort och uppfattar dem som mycket kunniga.
De ljud som jag skulle vilja kalla "stomljud", dvs stegljud, barn som brottas och leker på golvet, hoppar osv, det är de dyra och svåra att ta bort. Vi kom fram till att det inte går/blir för dyrt och byggde enplans.......
De ljud som jag skulle vilja kalla "stomljud", dvs stegljud, barn som brottas och leker på golvet, hoppar osv, det är de dyra och svåra att ta bort. Vi kom fram till att det inte går/blir för dyrt och byggde enplans.......
Klicka här för att svara