Häckar, Buskar & Träd
Bricco: Är i färd med att bespruta taket med mossmedlet Bensaltensid. http://bensalkonklorid.com/fula-tak-med-mossa-och-lavar-sanker-husets-varde/ Dödar dessa medel allt grönt det kommer på eller bara mossa och lavar? Tänkte annars använda det på plattor samt staket med men de angränsar ju till gräsmattan.
gbak: Jag skulle behöva lite tips och goda råd på vilka små träd eller buskar som är lämpliga att plantera i krukor. Krukorna skall bl.a användas för att avgränsa ett 23m2 trädäck som ligger 15 cm över en plattlagd uteplats. Det ska alltså bli lite rumskänsla på den just nu ganska trista trädäcket. På Bauhaus vårrea i helgen köpte vi på oss tre stora krukor ca (70L) och fyra
Larsa: Jag har ett till litet träd (kommer inte ihåg sort). Grannarna har en del träd och de får massor av äpplen, men det kanske är fel sort... Jag får kolla mitt andra träd först....
Crischnak: Hej Vi har plats mellan en bergknalle och ett stort däck som vi byggt. Mellan bergknallen och däcket vill jag anlägga en rabatt för surjordsväxter som tex Hortensia, Rhododhendron, Amerikanska blårbär mm. Ytan är cirka 20 kvadrat. Maxhöjden för rabatten kommer i dess bortre ända att vara mellan 0,6m - 0,7m och i dess grundaste del typ , 0,2. Berget faller bort från däcket och därav
4larzan: Idegran är fin året om....men om du har barn så ta den utan giftiga bär! Finns flera som är gröna året om men de flesta är barrväxter. Lycka till och en snygg häck tar lite tid men hellre en tät häck än en som är halvt insynsskyddad.
Bulldog: OK, så om jag tolkar er rätt så skall vattenskotten tas till slut, men med en jämnare fördelning? tack för era svar!
2:a: villan: Hej Ophelia, vad rekommenderar du till en nybliven villaägare som ska så sin egen gräsmatta i vår? Har ca 150 kvm och drömmer om en slät vacker tät golfgrön gräsmatta som även tål lite barnspring och lek.
PX-21: Tycker dom har klippt den för hög om du skall ha en tät och fin häck nerifrån... Så klipp och lämna kanske bara 10 cm från marken om DU vill ha den tät ända ner;) Är det en en Aronia kan det vara svart Aronia...ang bladens storlek..
Mimmi_74: Mitt tips blir att avvakta till slutet av sommaren för att se om den repar sig. Vi hade bolltujor som for väldigt illa förra vintern men som framåt september hade "bollat till sig" igen. Dock verkar denna vintern varit ännu hårdare mot dem, repar de sig denna gång är det ett smärre mirakel.
Ophelia: Nja...om det behövs är väl beroende hur upprivet/kört det är. Om det "bara" är grässvålen som är skadad är det inte alls säkert att du behöver göra en helt ny anläggning. Hade jag varit du så skulle jag vänta tills det torkat upp och tillväxten satt igång. Att kladda nu är ingen mening. Sannolikt får du nog tänka minst i banorna at lägga på en liten frisering och säkert
annerborn: Prima! Jag har planerat för 80cm mellan mur och trädäck. Jag skall höra med stenfirman och buskaffären vad det tycker är bäst vad gäller fyllningen bakom muren.
Fasting65: När man strött ut alla frön tar man fram en vanlig kratta. Sedan drar man drar försiktigt med krattan fram och tillbaka så det absolut översta lagret av jorden blandas med fröna.
Ophelia: Man kan skrapa lite på stjälkarna med nageln för att se om det finns liv och då kommer det att komma nya blad. De bruna bladen lär inte bli gröna och levande igen. Det som är tvärdött kan givetvis tas bort.
dunken: Jo klart det är utspätt , men inte samma som det man köper i butik Man kan ju dosera lite själv där t ex ...
Benny_o_Lina: Japansk dvärgpil är också snyggt..
Ophelia: Gissar på Amelanicher spicata. Skulle vara kul att få se vad för blommor den får på våren. Hoppas ni inte kommer att beskära den likadant, de där "vaktmästar"beskärningarna får häckar att se ut som stolpar med kvastar på. Ta (ca. fem st/kvm) nerifrån så blir den snyggare och föryngras. Släng på lite kogödsel så blir den piggare.
Ophelia: Stenar i slänt är guld att ha. Jag hade nog planerat att ta bit för bit och rensa/gräva samt in med ny jord där det är möjligt och därefter plantera in torktåliga mattspridande växter blandat med större växter/buskar. Alternativt att lägga på fiberduk och skära hål och plantera MEN det är ALLTID viktigt att se till att växterna får ett bra underlag att växa i för annars blir
Ophelia: Korallkornell ska beskäras ganska hårt för annars försvinner den fina röda barken. Gammal ved är inte alls lika snygg som den nya. Släng på kogödsel till våren så får de en ytterligare bra start. Fortsättningvis kan ni underhållsbeskära varje år och lägg gärna på kogödsel för de trivs med näringen även om de är ytterst toleranta.
yonna: Det beror lite på hur gammalt trädet är. Om det inte är åldrigt skulle det kunna funka med dina tankegångar. Se till att spännbanden inte sjunker in i stammen och justera banden ett par ggr/året och låt detta ske under flera års tid. Fäst inte banden i träd som står längre bort utan fixa fästanordningar i marken istället.
mhg_3: Tack för svaret, Vi har en skafttomt så att lyfta från vägen går inte, eventuellt kan det gå att lyfta upp på berget från den nedre sektionen på tomten men jag är tveksam till att en lastbil kan köra där för där ska vi också anlägga gräsmatta. Är en rulle tung att lyfta? Det löser sig väl som allt annat :)
saturnus: Det gäller att gå varsamt fram med sågen http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/article1376262/Boter-for-olovlig-tradfallning.html
billy_baver: Ni vet redan att hassel och fläder trivs hos er. Båda blir med åren vördnadsbjudande i den mindre skalan. Båda finns i olika förädlade varianter. Där sådana växter trivs brukar man lätt lyckas med gullregn, havtorn och hagtorn. I din växtzon törs man också i skyddade lägen pröva blåregn. Du bör också titta lite på hägg. Hade ni inte haft så nära till grannars tomt och egna
dahunta: Hej! Har läst era inlägg och då jag gör mat av vinrankebladen så "beskär" jag den veckovis. Men för att få skörd så är det mycket vatten och sol det är allt jag har, Har 10 stycken vinrankor av olika sorter. Har fått frukt på 7-8 av dem.
yonna: Du har två alternativ: Antingen låter du den växa till sig fram till augusti. Då har rotsystemet etablerat sig ordentligt och plantorna fått god tillväxt. Då klipper du ner den rejält - ca 15-20 cm från marken. Eller så klipper du ner den på våren och tar en putsning på eftersommaren. Jag har testat bägge och tycker numera att häcken får bättre utgångspunkt enligt mitt första