Häckar, Buskar & Träd
PerJohan: Har en likadan och ungefär lika gammal häck (kanske nåt år äldre) och funderade oxå på om och hur jag skulle våga ge mig på att klippa den. Tröttnade tillslut på att den såg så ovårdad ut, tog häcksaxen och klippte till den så den blev jämn och fin, och nu sådär 3 veckor senare ser den inte ut att tagit ett uns skada av detta, utan ser snarare ut att kunna vara redo att tas
FredrikoKarl: Vi hyrde in en gallervält men efter att ha dragfit av jorden med lastpall så tyckte jag inte den gav något alls. Den rullade bara på jorden. Känner ni att jorden är lös ändå så kanske ni kan använda en gallervält. Men inget j ag direkt kan rekommendera faktiskt. Finns nog andra åsikter där.
kysan: [citat] Lyfte en gammal tråd då jag sökt efter sätt att pimpa min billiga Stiga bensintrimmer, köpte till oregon som tipsades i tråden och blev en helt ny maskin, lysande förslag och billigt samt slipper originaltråden som gick av hela tiden...
whork: Nej, dom slipper man väl inte så lätt.. Tack för tipset!
V8dc: För ett par veckor sedan så gjorde jag en liknande grej med liknande utmaning. Skillnaden var bara att jag stensatte en uteplats med marksten. Sen blev det en försmädlig kant mot gräset givetvis. Jag fyllde med sand först och sen matjord ovanpå. Sen vräkte jag ut gräsfrön på jorden. Valde en blandning av gräsfrön. Dels "vanliga" som tar längre tid att växa upp, och dels
Kjell_G: Det är inte alltid gräs är gräs. Men man ska förstås LÄSA på paketen/påsen när man köper. Sträckte ut näven på Granngården och fick tag på Solbacka (Solbakka?) och det visade sig inledningsvis ta sig bra, oerhört mjukt, nästan som barnhår. Men det växte inte till sig så bra, ganska glest och att det var sandbacke under gjorde inte saken bättre. På paketen läste jag
byggankan: Jo det är ju jättebra att rulla där det kanske inte tar sig av någon anledning. Men jag känner att jag är positivt överraskad till hur enkelt det varit och hur snabbt det gått att jag är glad att vi inte rullade. Dels med hänsyn till kostnaden och dels att vi då antagligen bara hade köpt vad som helst utan att tänka på vad det är för typ av gräs. vi har inte alls gjort
svartöra: Anledningen till att jag tvekar om att det är idegran är att de är så höga. Enligt Holmåsens bok om träd & buskar är högsta idegranen i Sverige runt 15 meter, och har en stamomkrets på drygt en meter. En annan idegran i Skåne är 9 meter hög och typ en meter i diameter. Då snackar vi extremexemplar. Men jag kanske tolkar bilderna fel? Är det idegran i förgrunden och något annat
Hemmakatten: Tjusigt! d^_^b Jag vill också ha en palm. Tyvärr fungerar det inte i Roslagen. Men för den som bor i Skåne, köp absolut en palm.
Farzan: Få växter trivs precis var som helst. Jag har sett skuggröna som sett väldigt fin ut men också flera platser där den ser klen ut och inte förmått täcka marken. Det har dock oftast handlat om rätt försummade växtplatser med jord som ser hård och mager ut. Jag har inte prövat den själv. Geranium x cantabrigense hade jag i min förra trädgård, som undervegetation i en ganska gles
Marlen Eskilsson: En gräsmatta kräver god etablering och mycket omvårdnad för att hållas fin. Vad kan du egentligen om gräsmatta? Testa dig själv! http://www.byggahus.se/quiz/23-Vad-kan-du-om-gräsmatta Inte för att jag kunde så mycket, men jag lärde mig en hel del av att göra det här quizet. :)
ByggareFred: När lägger man en betongsula under mur? Läser man beskrivningar från sten-leverantörer så är det makadam och vibb-padda som räcker. Ska göra en 70cm hög mur,rak. Och när man gör en stentrappa, räcker det med makadam då eller bör man gjuta under själva stenen man lägger.
Hajhaj: Kanske känner någon i trakterna i Linköping, som brukar hålla på med sådant.
Ropa: Är du inte rädd för att betala för dig så kalla in en stubbfräsare. Löjligt effektivt. Jag har dock ingen koll på hur mycket det skulle kunna kosta. Alternativet är som sagt att gräva...
Nillinsim: Aronia är ju super om man har tid att fix med dem efteråt, annars är druvor ett tips, de går att odla här uppe i norrland (blir rätt okej vin med) men ta en falsk druva tex, silga de klarar sig bättre.
FredrikoKarl: Ingen risk för kokeri nu i norrland. Om inte vädret slår om ordentligt.
fsn: [citat] Direkt efter man vattnat ut det så kan det bli lite brunt (ljust rostförgat) beroende på koncentration. Sen så blir mossan svart och skrumpnar liksom bort. Efter det så blir gräset grymt mörkgrönt och jäkligt tjusigt. Mossan försvinner så har man grymt mycket mossa och inget gräs så blir det naturligtvis kala fläckar men det var tips på hur man får bort mossan du var ute
valpis: [citat] jag klassade den som ogräs i min trädgård. Men 1'a och 2'a året så var de enkla att dra upp för hand. Håller man efter den och drar upp de nya plantorna som kommer så kan man få en riktigt fin växt iaf, för den är fin när den blommar
modewski: Sommartorparn, Vi hoppas på din teori. Relaxa känns något bättre :cool: Kommer att gödsla enligt anvisningarna detta året och förhoppningsvis se ogräset försvinna efterhand. Ska hem o klippa gräset idag (ta en kall och sitta i solen på altanen medans roboten sköter klipperiet).
Sommartorparn: Vad gäller pil så kan käppen vara betydligt tjockare än fingertjock. Om du vill att slutresultatet ska bli ett träd så ta en rejäl käpp. Jag satte för några år sedan pilkäppar som var 5-8 cm i diameter och 2,5 meter höga. Av de 6 jag satte tog sig 3 genast i bemärkelsen att den käpp jag satte nu är trädets stam. De tre andra såg först ut att inte klara sig, men sedan kom det
Dalbotant: [citat] Det är korrekt, vattnar man ofta och lite så får man en massa grunda rötter på växten som suger upp vattnet snabbt men blir det lite torka så försmäktar växten. Vattnar man mycket men sällan så söker sig rötterna djupare och kan därför klara av torka betydligt bättre.
byggankan: Har precis sått en gräsmatta och för mig så var det helt uteslutet att rulla. Vi använde anläggningsjord och det växer jättefint även där vi bara har 2 cm jord, 2 veckor sedan vi sådde. 1) Mycket jobbigare att hålla på och rulla och skära än att bara kasta ut lite frön. (Rullade gräsmattor åt kommunen med fotbollslaget när jag var yngre och undviker det helst igen.) 2) Eftersom
Kjell_G: Lika snygg som namnet, smaka på ordet "Magnolia" visst är det härligt. Några timmar tidigare gjorde vi ett besök på stora trädgårdsmarknaden och inhandlade en Stjärnmagnolia, alltså lite annan form på blomman. Nåt som var lite motsägelsefullt var att etikettens framsida visade att den blommar på grenarna innan bladen kommer, medan baksidan berättade att den blommade juli-oktober ;)
shadowfire: [citat] sweet, de enda gräsgödseln jag har hittat har typ kostat 500 kr för 10 kg.. så lite skillnad där.
byggankan: Idag så har det kommit jättemycket gräs. Små små gröna strån över hela baksidan. Framsidan och kortsidan där det varit lite torrare har bara lite gräs i ett hörn. Men nu känner jag mig lugn att det kommer där också då det är sått på samma sätt som halva baksidan där det nu är en massa gräs. Måste ändå säga att trots min oro så har det hittills gått betydligt snabbare
DaManne: Satte två salix förra sommaren, den ena kommer det fint med blad på men den andra emdast ett fåtal på. Vad kan detta vara?