5 390 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Inga äpplen, blommorna skrumpnar
Hallå
Köpte för några år sedan ett Aroma äppelträd. Lade en extra slant för att få ett lite större. Hade ett äpple första året, tre året efter och i fjol tror jag vi inte hade ett enda.... Trädet blommar fint, men sen är det som att blommorna skrumpnar ihop. Ser ut som om det vore ngt angrepp eller sjukdom. Är det någon som vet vad detta kan bero på?
//Larsa
Köpte för några år sedan ett Aroma äppelträd. Lade en extra slant för att få ett lite större. Hade ett äpple första året, tre året efter och i fjol tror jag vi inte hade ett enda.... Trädet blommar fint, men sen är det som att blommorna skrumpnar ihop. Ser ut som om det vore ngt angrepp eller sjukdom. Är det någon som vet vad detta kan bero på?
//Larsa
Nu närmar sig säsongen.... Hittade inte mycket om äppelvivel på nätet, men några skalbaggar har jag inte sett. Skall man behandla trädet på något sätt för att skydda sig mot skadeinsekter (hörde något om såpa)?
Trädet står i en ganska tunn jordmån (berg under ca 70 cm, det sluttar så det är djupare på ena sidan), och all jord är i pricip gräsmattejord jag fyllt ut med. Skall jag gödla och i så fall med vad?
Trädet verkar annars må bra, men deblir inga äpplen
Trädet står i en ganska tunn jordmån (berg under ca 70 cm, det sluttar så det är djupare på ena sidan), och all jord är i pricip gräsmattejord jag fyllt ut med. Skall jag gödla och i så fall med vad?
Trädet verkar annars må bra, men deblir inga äpplen
Vi gödslar med benmjöl , som ska gynna knoppsättning samt ge bättre skörd . Finns att köpa i trädgårdsbutiker . Våra träd är bara 2 - 3 år gamla men vissa av dom har gett frukt/ bär , inga jättemängder men mer än smakprov i alla fall .
Klicka här för att svara