Hej!

Jag har en "EN" elller en gran eller något på tomten som ser ut som ...stryk...
Den har blivit väldigt brun och ser allmänt luggsliten ut, och den har blivit mycket värre de senaste två åren. Är det kylan som knäckt den?

Första frågan till er proffs blir:
Vad är det för något? :rolleyes:

Sen blir ju följdfrågan förstås varför den ser ut som den gör och om det
går att göra något åt...

Tacksam för lite hjälp här då jag inte är speciellt kunnig på området.
Mekanik och motorer är jag vass på, och jag värdesätter en fin natur och grönskande tomt, men jag har grymt dålig koll på vad allt heter som växer. :wow:
(Bara det är grönt och ser fint ut så får det vara kvar)

• TrädgårdEn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sockertoppsgran är vad jag tror att det är.
Kanske har den råkat ut för s k vårvintertorka - något som vintergröna växter kan råka ut för om vårsolen börjar gassa starkt på dem medan de fortfarande har tjäle kring rötterna. Att det som du upplever det har hänt under de senaste två vintrarna kan bero på att de ju har varit extra stränga och att tjälen då kanske har gått djupare och blivit kvar längre - alltså en längre torkperiod.

Oavsett om det berodde på det eller något annat så är det rätt vanligt med såna skador på äldre sockertoppsgranar. Tyvärr "läker" de inte - det som har blivit brunt kommer inte att börja skjuta grönt igen. Vad du kan göra är att försiktigt klippa bort de vissna kvistarna. Då blir det ju ett "hål" där men jag tycker att det ser bättre ut än det vissna. På sikt breder kanske de gröna partierna runtom ut sig litet mer så att hålet blir mindre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.