Häckar, Buskar & Träd
Dalbotant: Vissa bärfisar smaskar i sig växtsaft från blad och frukter, är det sådana så kan det ju vara de som gör att syrenen är lite hängig. Tror de flesta bärfisar äter småkryp men om det är vegetarianerna du fått tag på så har du ju en förklaring. Testa att spola med vatten på dem så löser du ju två flugor i en smäll.
byggankan: Så här har Robocop skrivit i en tråd från 2006 i alla fall. 1. Ligustrum vulgare ´Atronvirens´ vintergrön liguster Anspråklös friväxande eller formklippes vita blmr juni-juli zon 1-2. mörkare blad än övriga liguster 2. Ligustrum ovalifolium bredblad liguster mörka, glänsande eliptiska blad, blad sitter kvar vintertid i övrigt lika ovan Vi ska köpa vanlig liguster då jag tycker
svartöra: Nej, inte en chans, men det är ju inte säkert att rötterna är kokta bara för att vattnet var hett. Det kan mycket väl vara så att tillräckligt stor del av rotsystemet har klarat sig. Så det blir till att vänta och se hur illa det tar.
Ophelia: I med mull i jorden samt växtdelar (färskt och torrt) i olika storlek som får brytas ner. Sand ska du undvika däremot kan grus vara bra för att få lite större strukrur. Jag hade nog tagit bort den översta delen av jordytan för att kunna lägga i allt gott men jag skulle däremot väntat med att så. Bara jobba på att jorden ska bli så bra som möjligt. Sedan ska du veta att du kommer
yonna: Sorten Faulkner bör klara din zon. Kolla närmaste trädgårdsmästeri om den klarar att stå ute i jorden.
pbengtsson: Samla in grenar, gräs m.m i grannskapet och gör en gigantisk kompost. Vet några som slänger med gamla tidningar och lägger en pressening över, några månader senare är det helt ok jord. Skall de fixa till dikerna utefter vägarna så kan du be dem lägga fyllet på din mark, så gjorde jag, fick ta dit grävmaskinen för att få ut allt, det blev mycket.
heALer: Hallå.. Någon som har tips på vart man kan köpa Super Gramino i Örebro till ett bra pris?
Feltreuter: Kollade några bilder, riktigt tjusig buske, skulle fungera kanon här. Bra med ätliga bär så slipper man oroa sig för att barnen käkar dom. Tack för hjälpen! /Christian
pysslan: Ok, tack pbengtsson....köper hellre Roundup då och får bort allt. Inte fullt lika jobbigt, om jag säger så *L*
AXS: Hyrde in en trädfällare, kostade träden de fällde och 500:-. Var 2 svåra och ett lätt träd. Klart värt, men björken ger fin ved... För mig var det tall, rutten björk och typ rönn. Så inget att ha.
grävaren: Det går att glesa ut en rönnsumak, men inte att skära tillbaks. Den kan inte förnya sig med vattenskott, typ äppelträd.
Benny_o_Lina: [citat] Låter ju faktiskt som en bra ide. Alltid lättare än att man får det i en enda stor hög. Blanda kan du ju göra med en jordfräs om du inte vill gå med spade..
Farzan: En sockertoppsgran är vad jag tror att det är. Kanske har den råkat ut för s k vårvintertorka - något som vintergröna växter kan råka ut för om vårsolen börjar gassa starkt på dem medan de fortfarande har tjäle kring rötterna. Att det som du upplever det har hänt under de senaste två vintrarna kan bero på att de ju har varit extra stränga och att tjälen då kanske har gått
hahalj: Angående rabarber, lerblandad fuktig matjord i soligt - halvskuggigt läge i utkanten av trädgården så växer den bra.
Lancer: Det verkar som om det varma vädret gjort sin del. Ett mindre ökenlandskap har det blivit. (grovplanerade det med traktor och ett armeringsnät). Ska prova att så nu iaf, och försöka hålla gräset kort dvs om det växer nåt... Vass har jag annars gott om och kommer behålla det i tomtgränserna =) Tack för tipsen Lancer
Benny_o_Lina: Vi gjorde ungefär samma sak.. Moa hade en stor plastlåda som stod på gräsmattan och självklart var det inte tt strå kvar under den när vi flytta den efter sommare.. Gjorde inget särskilt förutom att räfsa lite på fläcken och sen på med gräsfröna.. vattna på kvällarna.. nu är fläcken helt borta, tog inte lång tid att trolla bort den.
yonna: Har du redan ett roddisbuskage så kommer den att bli väldigt mycket lyckligare :). Du kan sätta den ganska tätt intill befintliga. Så får du fundera på vad du istället kan ha i krukan!
Benny_o_Lina: [citat] Ja fast det som inte framgår av alla tips är dock att använda mossdödarmedel INNAN man kör mossrivare eller skärare. Rivaren når knappt ner i jorden utan river upp det på ytan när det väl är dött. Däremot vertikalskäraren som många rekomenderar skär ganska långt ner i jorden och då delar den som du säger på rötterna.. även på gräsets.. men man måste ju såfall
byggankan: Ja det är lite långt. Jag kanske ska fråga grannen, han har en gräsmatta på 3000 kvm han sått så han borde ju veta.
il_duce: På bild 1 säger jag ölandstok och på bild 3 säger jag spirea.
byggankan: Nu har jag funderat lite till och kommit fram till att ovanpå lerjorden så skyfflar vi ut ny jord. Och där det är matjord då börjar vi med att ta en jordfräs och luckra upp det. Flyttar från baksidan (där det är för högt) till framsidan (där det är för lågt). Ev. så får vi fylla på med mer jord på framsidan.
nino: undrar om jag var för snål med gti´n...? ser ingen skillnad får nog ta och lägga på ikväll igen har 3 katter som inte alls vill vara inne... står att man ska hålla husdjur borta i 12h...?
yonna: Kapa toppen på de plantor som fått full höjd dvs den slutliga höjd du vill ha. Håll gärna in sidorna också så att du håller häcken smal och tät. Den blir inte tätare för att den blir bredare - det är bara ytskiktet som framöver blir grönt.
Benny_o_Lina: [citat] Jodå det har gått bra.. Den är färdig. Ja nästan.. ska bara ha en överliggare på den delen till höger där det saknas ribbor.. Dom är också nu monterade och ska som sagt bara ha en överliggare. [bild] Har planterat en klätterhortensia efter många tips.. Ska väl bli någon klematis också är det tänkt..
Wilhelmsson: precis som storkarp skriver så är det NPK gödning som bränner om man låter det ligga dagar utan att vattna när solen står på. Men 6 i PH är bra för gräsmattan, det dom flesta använder kalket till är mossan som dom tror försvinner men så är inte fallet. och när det gäller gödning så är ett tips långtidsverkande NPK.
Wilhelmsson: Som mortimer skriver ska gräsmattan ha kommit igång innan du vertikalskär den för att inte förstöra mer. Snömögel (svampsjukdom) och isbränna(snösmältningen och frysning) drabbar väldigt många gräsmattor, lixom golfbanor och fotbollsplaner. Fiberduk eller täcka gräsmattan med tunt lager toppdress eller jord på snön minskar risken. Jag drabbas även själv av snömögel fläckar.
svartöra: Fast den bilden ser ju ut som Forsythia. Ginst har typiska ärtblommor, det verkar inte busken på bilden ha. Håller med övriga om att buskarna på TS bilder är Forsythia.
PX-21: Eller så om du måste ha så nära så det som hänger över till grannen får han äta eller göra mos av;) Men om det går så minst en 3 m in på din tomt alt 2 m men då håller du in (äppel)trädet på bredden..själv har jag så Fast jag inte behöver men jag kan plocka utan stege och det blir över och därtill till pallare grannar och skator råddjur mfl