Wilhelmsson skrev:
3. MossaGTI är färdigblandat= lurar kunderna eftersom du betalar även för vattnet i blandningen
Mycket möjligt.. Dock tror jag inte det är så hemskt utblandat eftersom man använder sin vanliga vattenslang till att spruta ut det och då skulle det ju tappa större delen av sin effekt. Och att det är GRYMT EFFEKTIVT.. mycket snabbverkande är det också.

Wilhelmsson skrev:
1. Mossrivare sprider mossa runt i gräsmattan medan vertikalskärare skär upp både mossa, ogräs samt dött gräs (använd uppsamlare).
Vet ej vad du har för rivare eller skärare..
Min mossrivare är fruktansvärt effektiv. Blir mängder med dött gräs, mossa o annat skit i uppsamlaren när man kör den.
Vertikalskäraren har så pass stora knivar och är ganska smala vassa så den i stort sett bara skär skåror i gräsmattan/gräsrötterna. (vilken den är till för) Den river knappt upp något men jedrans va snygga snitt den gör i mattan.

Du måste skilja på olika modeller.. Det finns modeller som är kombinerade och gör båda saker på samma gång och då kan jag nog tänka mig att det blir som du beskriver..
Sen finns det skärare som inte har raka knivar utan som är böjda i toppen.. dessa både skär och river upp och då blir det antagligen samma effekt som du beskrev.
En bra skärare gör det jobb den är till för, en bra rivare gör det jobb den är till för. Annars kan man lika bra köpa en kombinerad utan valmöjlighet vilket man vill använda. Det finns ju en anledning till att dom har olika utseende i sina skär/"trådar"

Självklart har man uppsamlare på både skärare och rivare.

Redigerat:
Vad jag har hört och läst i böcker så delar mossrivaren mossans rötter. Alltså en rot blir två. Mossan växer mer. Gräsets rötter delar dock inte på sig. Man får nog vara väldigt nitisk om man ska lyckas med gräsmattan. Hellre inget alls än bara lite.

il_duce skrev:
Vad jag har hört och läst i böcker så delar mossrivaren mossans rötter. Alltså en rot blir två. Mossan växer mer. Gräsets rötter delar dock inte på sig. Man får nog vara väldigt nitisk om man ska lyckas med gräsmattan. Hellre inget alls än bara lite.
Ja fast det som inte framgår av alla tips är dock att använda mossdödarmedel INNAN man kör mossrivare eller skärare.
Rivaren når knappt ner i jorden utan river upp det på ytan när det väl är dött.

Däremot vertikalskäraren som många rekomenderar skär ganska långt ner i jorden och då delar den som du säger på rötterna.. även på gräsets.. men man måste ju såfall använda järnsulfat innan så att mossan är död innan man kör med rivare eller skärare.

Skilj på rivare och skärare.

Rivaren använder man ju för att få upp den döda mossan. Den är inte avsedd för att komma ner i jorden för att dela rötter, vare sig till gräs eller mossa.
För det får du köra med vertikalskärare efter att du tagit död på mossan och rivit upp resterna..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.