Häckar, Buskar & Träd
Dalbotant: Katsurans största fördel måste väl ändå vara att den luktar pepparkaka på hösten. :)
yonna: Cylindrocladium buxicola Vi som har buxbom (jag har en mängd) - sök på nätet. "Ny" sjukdom som tydligen är mycket allvarlig. Bl a denna sida: http://www.skkf.se/node/482
yonna: Vissa thujasorter blir automatiskt gulrisiga på vintern - typ Brabant. Smaragd klarar sig bättre. Jag borstar av snön tung, blöt snö - främst för att häcken inte ska knäckas. Har råkat ut för att häcken i Malmö - ca 250 cm hög - la sig pga tyngden. Om det nu är thuja du menar ... Det är inte fel att borsta just på grund av snötyngden men när vårsolen kommer påverkas inte
timmelstad: Från Skogssverige.se: Om granen är frusen, bör den tinas upp långsamt före man placerar den i foten. En bra upptiningsplats är ett svalt utrymme med några plusgrader.I norra Sverige kan det skilja 40 grader mellan utomhus- och inomhustemperatur (-20 till +20). En gran som utsätts för detta i ett steg riskerar att barra tämligen snabbt. Placera inte granen för nära element, kaminer
cederbusch: Det blev som så att en annan byggahus-ist kontaktade mig och kom och grävde upp dem. Bildbevisen låter meddela att thujorna har kommit till en bra familj och fortsätter sina liv i lycka. Slutet gott, allting gott.
Salt: Hej och tack för tippsen, har postat en fråga till trädfällarlaget. Skåpbil har jag funderat på som alternativ, men är det någon som utför tjänsten så känner jag att jag är villig att betala en peng för det. Hälsningar Daniel
tallmilan: 130 stubbar and counting ... skapade 13 nya förra helgen, så det är en backlog på 50 stubbar puh ...
Ophelia: De partier med levande ved och ofta i de yttre delarna som får ljus kan få barr igen. Men det beror lite på hur enen ser ut och hur gammal veden är. Se till att ha grönt innanför beskärningspunkten. Ska man beskära en görs det lämpligast vid toppskotten under vårvintern. Kanske kan du ge den nytt liv med beskärning om du inte försöker göra någon radikal omformning utan bara en
Ophelia: Den kan ju tycka att det råder ett trevligt klimat därinne och väljer att behålla löven ett tag till men efter ett tag brukar ändå löven falla precis som det kan göra på en del inomhusväxter när det mörknar då ljuset ute sannolikt inte räcker till. När den går in i vintervilan kan du även dra ner på vattningen men den ska inte helt torka ut. Sedan till våren är det ju bra att
Ophelia: Går nog ganska bra att plantera dem nu speciellt när du bor så långt ner i Sverige. Se till att du har förberett jorden och plantera dem i surjord oavsett om de är mer toleranta mot annan jord, de vill helst ha sur jord. Se även till att vattna dem då de är städsegröna. Det värsta för roddisar är vårsolen som kan torka ut dem. Du ska inte gödsla dem nu utan göra det till våren.
Ophelia: En tumregel gällande beskärning om det handlar om att beskära delar som är försvagade är att man gör det när det är torrt. Fukt och kyla kan medföra att svampangrepp m.m. får lättare fäste och beskärning när det är kallt (kring 5-6 minus) kan medföra att snittytorna fryser och sprängs vilket medför större sår. Ett tips är att börja direkt efter midsommar så slipper du få
Ophelia: Ja det har ju tillverkats både det ena och det andra (musikinstrument och pluggar) av fläderträ så jag har svårt att tänka mig att det skulle vara en hälsofara. Ett problem är väl att träet är ganska mjukt och förr trodde man att möbler av fläderträ skulle locka in småfolket.
haavard: Aska är väl inte alls sur? Basisk skulle jag säga... För en gräsmatta skulle jag tagit jord hela vägen.
Benny_o_Lina: Ser mycket bra ut.. Inte sett tråden tidigare men om jag gjort hade jag svarat motsatt va andra sagt. Jämna till på med matjorden och jämna den sen på med fröna.. det kommer att växa. os oss körde dom stora grävmaskiner när huset byggdes.. sen hade vi en stor grävmaskin när vi grovjämnade tomten och sist körde vi själva en minigrävare över hela för att justera.. slängde på
LilleNo: Jepp, bilderna är tagna innan omplantering. Numera är diametern på planteringsgroparna större och djupare, sedan är träden planterade en bit ovan marknivå (liten kulle). F ö så låter det som att jag gör bäst i att vattna dem så bra som möjligt nästa säsong (inga blad kvar nu) och försöka få fart på tillväxten. Ingen beskärning på ett bra tag mao.
miza1466: Isolera krukan invändigt med frigolit (eller liknande) är ett sätt att minska temperatursvängningarna, men det har ni säkert redan koll på.
Johan Gunverth: Tack för tips! Skall testa mer bevattning till våren. PH:t verkar vara OK.
yonna: ok - inte ungarna då - utan hundarna :) - jag tog bort två små idegranar eftersom min valp åt på ALLT Men visst har Farzan rätt. Däremot har en del kor fått stryka med då de ätit idegransklipp ngn slängt in i en hage.
Ophelia: Vad är det för häck? Lövfällande eller städsegrön? Lite löst kan man väl säga att lövfällande beskärs kring mars-april och sedan runt midsommar (typ jämnas till).
Ophelia: Rosentry behöver inte beskäras som nyplanterad buske. Den naturliga formen är att den stammar upp sig och i dessa fall tas endast gamla och risiga grenar bort. Det är ingen häckbuske som man kan forma (mycket av blomningen försvinner) utan passar allra bäst med att få växa i fri form med rensning då och då. Men den är som sagt inte petig vad gäller totalbeskärning om hela busken ser
Ophelia: Gissar på hägg och häggrost (som vädrväxlar med granar). Finns forskning som har visat att odling av luzern under bl a plommonträd (som kan drabbas av sjudomen) har eliminerat utbrotten ganska bra.
[SKPG]Zamora: Så här har det gått i Norrköping http://www.nt.se/sok/?querystring=almsjukan
Bödde: Otroligt typiskt. Men man börjar känna igen det, oavsett om det gäller färg till fönstersmygen, tapeten i köket eller - som sagt - gräset till mattan... Lycka till!
dsub: Kan slå ett slag för organisk odling läs mer på : http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/odlingsmetodik/gronmassa.shtml Särskilt stycket "Odling i gräsbeväxt mark" kan appliceras i detta fall
yonna: Eftersom det gäller sthlm skulle jag nog checka med ngn som verkligen kan växter i din zon. Som den nu har beskurits kommer den bli mer som ett robiniaträd och inte som en klotrobinia.