Har läst och fått rekommendationen beskriven för mig att man inte skall/bör ta alla vattenskott samtidigt. Jag förstår rationalen bakom det men hur gör jag urvalet, och vad skall hända, på lång sikt, med de som man låter vara kvar?

I mitt fall där jag har uteslutande gamla paraplybeskurna träd ser det ILLA ut med vattenskott, så jag vore oerhört tacksam för lite resonemang kring detta.

AnneFi
Fortsätter du ta alla vattenskotten då kommer trädet att sjukta fler för att kompensera den bortklippta bladmassan.
Kapa en tredjedel i år jämt fördelat. Klipp efter en bladknopp så förgrenar trädet också.
Tar du alla vattenskotten är det ju även så att det bara är gammal ved kvar på trädet vilket gör att trädet inte kan föryngra sig.

Komplettering till AnneFi's inlägg: Du kan korta in en del av de kvarvarande vattenskotten redan i sommar. Det gäller att successivt bygga upp en fin och fungerande genomsiktlig krona. Jag själv brukar låta ett vattenskott sitta kvar längst ut på varje huvudgren - just för att växtkraften ska dra sig dit ut. Men det gäller också att kapa detta innan det blir alltför kraftigt.

OK,
så om jag tolkar er rätt så skall vattenskotten tas till slut, men med en jämnare fördelning?

tack för era svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.