Hej, Vi har en stor hörntomt som gränsar mot allmänning och gata. Det är ett nybyggt område och tomten är idag en kal gräsmatta. Jag skulle vilja anlägga en lövträds häck och efterlyser förslag på vad som fungerar i zon 2 på kalkrik mark.
Jag vill gärna ha något som blommar tex på våren och som är relativt snabbväxande. Gillar inte barriga buskar som thujor då jag tycker de är för täckande.

En annan fråga, hur får man rabarber att trivas?

Tack på förhand!

M
Vill ni ha friväxande eller en häck som ska beskäras? Höjd? Bredd? Det finns mycket att välja på...

En friväxande sort som blommar vitt och fint på våren är spirea.
Vill du ha en smal häck så finns bok/avenbok.

Vi har ganska gott om utrymme så en friväxande fungerar bra.. jag gillar när det är lite yvigt :-). Höjdmässigt så tänkte jag mig något kring 1.5-2 m men är öppen för förslag för mer lågväxande buskar.
Jag har alltid varit förtjust i syrener men det kanske är bättre att ha som fristående inne i trädgården, eller? Vi har en yta på totalt ca 1000kvm oskriven gräsmatta att jobba med.

M
Syrener är fint som häck tycker jag. Vill man inte ha vanlig bondsyren finns det många andra sorter. Häggmispel är ett annat alternativ. Det går ju också att sätta en blandhäck, så man har några som grönskar tidigt, några som blommar på våren, några som blommar på sommaren, några med vacker höstfärg, några med vacker stam på vintern etc.

Kanske rosor?

Bukettapel (funkar både som klippt och friväxande, gudomligt vacker vid blomning, gul höstfärg och söta små äpplen), aronia (vacker höstfärg), bok (blanda in blodbok så blir det riktigt skojigt), rosor (förslagsvis Hansaland, rugosa, som är ganska ny och en rejäl färgklick).

hahalj
Avenbok kan rekommenderas. Inte så mycket blommor, men skyddar mot insyn hela året utom ett par veckor i april-maj när den tappar fjolårslöven och skjuter nya. Planterade vår häck för fyra är sedan, ca 60-80 cm höga, den har nu nått sin målhöjd på 2.5 meter. Minimalt med klippning, bara att knipsa det som växer åt fel håll och toppen på den höjd man vill ha den. Fräscht grönt från maj till frosten kommer, och sedan får den sin vinterskrud med sina mörka stammar och det bokbruna lövverket.

Vi planterade 14 meter Rosa Rugosa Hansa som föreslogs här ovan i helgen.
Verkade bra för våra behov samt billigt :)

hahalj
Angående rabarber, lerblandad fuktig matjord i soligt - halvskuggigt läge i utkanten av trädgården så växer den bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.