yonna
yonna: Yggdrasil - vet inte vad nedtagning kostar. Jag kontaktade dem för att få proffstyckande avseende min enormt stora ask - enda trädet jag lyckades rädda vid husbygget. Askskottssjukan härjar i mitt område och jag fick rådet att avvakta med nedtagning.
5 svar · 8,8k läst
M
Mats: Det är ju så de gör rullgräs så det borde ju går tycker man. Jag har inte förskt med någon större bit men man får väl satsa på rutor och operation laptäcke annars ;)
3 svar · 6,9k läst
T
Tokyoboy: Om grasmattan ar tillrackligt sumpig kommer du inte att behova en duk, det racker med att skapa en fordjupning dit vattnet kan rinna av sig sjalvt vilket kan bli klurigare an du anar om du baddar in dammen i en duk. For ovrigt haller jag helt med Goran W., har ovan. En tanke kan ju vara att borja med en vanlig dranering for att se hur vattnet ror sig over grasmattan och hur mycket det blir i
3 svar · 9,7k läst
·
P
PerJohan: Hej! Som rubriken lyder, Stiga Park Governor, en av Stiga Parks modeller som jag är påväg att köpa begagnat, men jag kan inte hitta någon info om den på nätet? Det ska enligt säljaren vara en 2009:a, men varför hittar jag ingen info om den på nätet alls? Är det någon som vet något om den modellen? Vore tacksam för ett snabbt svar...
0 svar · 4,8k läst
tallmilan
tallmilan: Ecoplugg = RoundUp i kristalin form
8 svar · 15,2k läst
Bödde
Bödde: När jag jobbade på "marken" sådde vi till och med i november när vi gjorde de sista jobben innan vintern, och det var faktiskt bara en gång det inte tog sig... Gräs har en fantastisk förmåga att överleva! Fast det är ju givetvis inte att rekommendera att vänta så länge, utan så nu så blir det kanon!!!
6 svar · 3,1k läst
olni65
olni65: Bermuda-gräs? http://www.american-lawns.com/grasses/bermuda.html
1 svar · 1,5k läst
yonna
yonna: Du har ju valt A2-stam vilket innebär att trädet kommer att bli relativt högt. Du skriver inte hur nära grannens tomt de står utan endast 3 m från er (?) häck - det bör vara ganska ok om du håller efter beskärningen. Förr i tiden, på den tiden man körde efter kutym och god sed brukade man hålla på att fruktträd inte skulle planteras mindre än 2,5 m från granntomten och det har
1 svar · 7,5k läst
B
Byggtagen: Vi har byggt hus på en åker som inte odlats på på flera år. Det verkar vara ganska mycket sandjord och det är rel. plant. På den växer ett grövre gräs och lite ogräs o dyl ca 40 cm högt. Vi har 3 högar liggandes på tomten efter schaktningen. Nästa vecka ska de gräva ner markslingor för jordvärme på baksidan. Alla säger olika ang. anläggning av gräsmatta så jag testar här
0 svar · 4,0k läst
D
Danne12345: Tack för ditt svar. Jag pratade lite med en plantskola och de tyckte inte man skulle klippa ner dom, utan som du säger vattna.
38 svar · 123,2k läst
B
Bigfoot: Är det ok att klippa bort gamla hallonskott direkt nu när årets skörd är över, eller är det bättre att vänta tills dom torkat och vissnat? (Jag funderar på om något av näringen i dom går tillbaka till roten.)
0 svar · 3,0k läst
B
Baritz: hmmm........... Bara de blir en gräsmatta så e inte dem där bortkastade pengarna så viktiga. Fick tag i 20kgs säck för 1195:- Tack för era svar
3 svar · 1,5k läst
O
Ophelia: Kan även vara Aroma. Äpplen är attans så svåra att sortbestämma.
7 svar · 1,8k läst
T
tnt: Kolla med någon närliggande plantskola, ofta jobbar arboristerna deltid åt plantskolor
5 svar · 9,2k läst
Gruffan
Gruffan: [citat] Tack Chrille för hjälpen, det är bara att gå ut och börja gräva då..:)
2 svar · 2,3k läst
Y
Yrrol: Kan dock medge att om man lyckas hålla den kontrollerad så är den fin, har sett ett hus som har ETT sådant träd som prydnad med dess röda "blommor" - vilket inte såg fel ut alls.. Men som en annan skrev så har jag då aldrig sett någon blomma på mina vilda lömskingar.. måste ju nästan finnas olika arter(?)
17 svar · 19,7k läst
F
Farzan: Vi har ett körsbärsträd (egentligen fågelbär, vildkörsbär) på tomten. Det skickar upp rotskott som gräsklipparen tar, men samma rot fortsätter att skicka upp nya skott, och där har jag har märkt att det med tiden bildas en knöl. Fast våra knölar har inte hunnit bli tillnärmelsevis så stora som de där.
6 svar · 8,7k läst
·
yonna
yonna: Annars kan jag rekommendera dig 'Villa Lyx' hos Skånefrö. Absolut i särklass vackraste gräsmattan - om än lite långsam i starten. Det blir en väldigt tät gräsmatta som inte växer så vansinnigt högt dvs kräver inte lika mycket klippning som Weibulls frö. Jag köpte mitt frö hos Skånefrö i Östra Tommarp - inte långt från Hammenhög.
2 svar · 4,9k läst
T
Tag_H: Tack för en bra förklaring :) jag är helkass på växter.
2 svar · 28,1k läst
gadu^
gadu^: Stort tack!
5 svar · 3,2k läst
J
jenfor: Slangen ligger ju på en meters djup och riktigt så djupt brukar väl inte syrenbuskarnas rötter nå?
2 svar · 1,6k läst
T
Troberg: OK, kanonbra. Ibland är det lätt!
2 svar · 7,0k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Normalt brukar man plantera buskar sent på hösten när de gått i viloläge, oktober-november (beroende på var i landet man bor). En annan bra tid är tidigt på våren innan de har börjat växa. Nu är busken fortfarande mitt i växtsäsongen, dvs bladen behöver ständig tillförsel av vatten och näring. Förlorar busken i det läget en del av sin rotmassa så blir det lite chockartat.
9 svar · 4,7k läst
B
BigGitt: Det blir 5 cm matjord som ska krattas ner med näckroslera. På detta skall färdig gräsmatta rullas ut.
6 svar · 3,5k läst
L
lisy: Tack för svaret. Då är det bara sätta igång och gräva och flytta de. :)
2 svar · 8,7k läst
A
Ann-Elisabeth: Man kan få rätt många träd som hängvariant, t.ex björk, ask, alm, prydnadskörsbär o.l. De är ympade på en rak stam av samma släkt och är ofta minre tåliga än rotäkta släktningar. Länk till build på hängalm: http://www.splendorplant.se/sp/upload/798.jpg När du nämner "japansk" så finns ju japansk blodlönn med "häng":
3 svar · 6,5k läst
P
Pepparkaka: [citat] Förra året när vi fixade trädgården började vi med att grovplanera tomten, och därefter las det på gräsmattejord. Efter sådd så vattnades det varje dag de första veckorna. När vi gjorde om delar av trädgården i år gjordes vi på samma sätt (förutom grovplaneringen...), men valde som sagt Nelsons Villa Sport istället. Resultatet är nu så otroligt mycket bättre. Det
16 svar · 20,7k läst
E
Evi: Kolla www.odla.nu De har frågebank, bl.a om häckar, + du kan ställa frågor själv.
17 svar · 15,2k läst
estwing
estwing: har lagt på lite ny jord iaf... nästa år får det bli hästgödsel..... hoppas det kan hjälpa till nåt?
19 svar · 9,6k läst
·
D
Ved
dextrocell: det finns säkert olika skolor på hur man ska göra. Men jag skulle ivarjefall klyva de en gång rakt igenom och sedan lägga dem på en EU pall med botten nedåt och klvytan upp ifall de ligger under tak. Annars finns det väl en risk att fukten inte kan ta sig ut och stockarna börjar ruttna. Jag hög 17 kubik för hand förrförra vintern och förvara dem enligt ovan. När det var riktigt
2 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.