Z
z_bumbi: Mal du ner det du tagit bort och täcker jorden med ger det skydd mot ogräs, jordförbättring, håller kvar fukten bättre och ger näring. Det brukar bli en del grenar och stammar som inte går att mala ner i en vanlig kompostkvarn och de kan du kapa och lägga innan flisen. Bli inte förvånad om flisen i stort sett är borta till hösten.
3 svar · 757 läst
E
Elisabeth Lundholm: [citat] Jag bor i zon 5 och den har klarat sig utmärkt. Satt mer Thuja i höstas pocherad hoppas dom klarar sig lika bra.Det är tjälen som är bekymret. Den ger sig inte förrän k mitten på maj,så jag undrar om jag ska vattna dom nysatta ändå fast tjälen är kvar. Nån som vet?
11 svar · 10,2k läst
nino
nino: [citat] Har en tråd här nånstans med min syrenhäck Edit: här är den https://www.byggahus.se/forum/threads/syrenhaeck.116327/
4 svar · 995 läst
Lexington
Lexington: Vi grävde upp ca 50 barrväxter, planterade på 60-talet för ca 10 år sedan. Kapade stammen en meter över mark ca för att ha lite hävarm, sen yxa, spade, tigersåg. [bild] [bild]
4 svar · 1,0k läst
·
Z
z_bumbi: Vi har hagtorn och en släkting har det i två trädgårdar. Visst det är taggar men det är bara ett problem när man klipper den eller om man har extrem otur. Rosor och björnbär som det finns en anledning att närma sig är mycket värre men slånbär är i en klass för sig. Hagtorn släpper t ex inte grenar, skjuter rotskott var som helst eller skjuter ut grenar i marknivå som övriga
11 svar · 1,9k läst
·
B
Birkanoff: Stort tack. Ja det får väl bli att gå lös fullt ut så det blir rätt direkt. Sticklingarna hade jag inte tänkt på så tack för det med.
2 svar · 970 läst
·
T
Testarn: [citat] Kul att höra vad ni kom fram till. Nu väntar vi på tråden: "Hjälp! Mina pelarträd tar över trädgården!! :P
10 svar · 940 läst
·
yonna
yonna: Biöder bilder bilder
1 svar · 579 läst
S
Simonstahl: Även Thuja kräver underhåll , det är en tålig planta men underhållet gör skillnad. Jag ger min 75m långa häck näring 3ggr per år , likaså klipper jag bort alla bruna partier innan de går för långt. Man vill hinna ta det innan grenen är helt brun , så man har gröna blad kvar längre in. Tar du för mycket återhämtar den sig inte.
1 svar · 649 läst
·
yonna
yonna: Jag brukar kapa 20/30 cm under önskad höjd eftersom det tycks vara thuja Brabant. Måste klippas minst 1 gång/året (helst 2) vilket man tydligen missat och som borde ha gjorts tidigare. Thuja Smaragd toppar jag vid önskad höjd. Den är mer lättskött.
1 svar · 696 läst
·
yonna
yonna: Står äppleträdet 1,5 m från tomtgräns förstår jag inte hur man skulle kunna peta in en ligusterhäck därimellan ... Om man vill behålla trädet finns väl bara en lösning : sätt ett 4 m långt snyggt plank motsvarande framtida häckhöjd ist för häck just där trädet står.
3 svar · 1,2k läst
E
Erik_91: [citat] Yes, trädet står kvar.
405 svar · 60,3k läst
·
B
Barrväxt: [citat] Ser det kalt ut är det felaktigt gjort, en riktlinje är att ta max en tredjedel av kronvolymen per år. Det är ett långsiktigt jobb att beskära fruktträd.
11 svar · 1,3k läst
·
McLovin
McLovin: [citat] Väldigt bra förklarat 👍
10 svar · 866 läst
·
S
Staffan-N: Tror det är mycket svårt att konkurrera ut gräs som trivs med något som är mer lågväxande. Gräs brukar ju vara det som tränger sig på och man får rensa bort, såvida det inte råder vissa mark eller ljusförhållanden. Jag har ett berg där jag bara vill ha mossa och stenpartiväxter men gräset har bitit sig fast...Man får gilla läget och magra ut över (lång) tid, eller rensa
5 svar · 2,7k läst
A
ArneTW: [citat] Har ni inga fler aktiviter ni planerar att göra i närheten av gränsen hade inte jag heller lagt så mycket energi på konflikten heller och låtit allt vara. Rent generellt är det dock alltid bra att veta var man har sina gränser. /ATW
32 svar · 3,0k läst
·
S
sandra Olsen: [citat] Hej! Vill du dela med dig om vart du köpt dina Thuja-plantor från? Dem ser ju otroliga ut. :)
7 svar · 1,3k läst
·
S
Småbrukaren: Kan varmt rekommendera Stihl teleskop häcksax.
1 svar · 1,6k läst
M
Malin222: Kan inte annat än hålla med! Jag har också försökt hitta prisuppgifter för trädfällning, men det är verkligen svårt att veta vad som är rimligt när man aldrig anlitat den typen av tjänst tidigare. Priserna verkar dessutom variera en hel del beroende på var man bor. Jag tog in offerter från tre olika företag i Norrtäljeområdet och valde till slut att anlita Djupeskog
17 svar · 20,9k läst
·
D
Daniel 109: Den varken ruttnar eller torkar nu. Så det är ingen panik. Färsk björk är lätt att klyva, halvtorr är inte rolig.
62 svar · 72,6k läst
·
engs
engs: [citat] Gardena har haft en till deras micro-drip. Men har utgått. (Måste sitta efter deras tryckreducerare dessutom). De har nylanserat hela serien så hoppades det skulle dyka upp en ny då min gått sönder men inte sett något än. https://www.gardena.com/se/produkter/bevattning/micro-drip-system/godningsmunstycke/901161501.html Kör man sån solcellsbevattning Irrigatia etc. Ska det gå
7 svar · 1,8k läst
·
O
oj.: Hej, vi har liknande förutsättningar och funderar på lämplig lösning. Hur gick det för er? Vore jätteintressant att se bilder om möjligt
4 svar · 5,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Mät 6 m (30 km/h) eller 10 m (mer än 30 k/h) från den gula tänker jag. Syftet med regeln är ju trafiksäkerhet och det uppfylls avseende fri sikt för trafikanter, inte minst bilister. Detta är ju inget lagkrav utan det är rekommendationer som används generellt av kommuner för gator och som fungerar som en bas för att ge kommuner rätt at förelägga fastighetsägare att t ex klippa
2 svar · 1,6k läst
·
P
placerej: [citat] Oh, bra tips där. Båda alternativen verkar vara ungefär vad jag söker.
11 svar · 2,4k läst
L
Lilllen: [citat] Oj, intressant. Jag som trott att vintergrönt just betyder att de är gröna hela vintern. Alltid lär man sig nya saker här.
12 svar · 4,9k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Yes, såga av den längs marken så skjuter den säkert meterlånga skott i sommar.
3 svar · 2,3k läst
C
Curryplutt: [citat] Varför sa du inte det till honom? För mig är det sådant som skapar god grannsämja. Ditt svar till grannen skapar knappast den sämjan.....
64 svar · 27,4k läst
·
L
lig: stämmer inte. Precis innanför barken sker transporten av socker/näring, kallas Floem. Inne i stammen sker transporten av vatten, kallas Xylem. [citat] [citat] Det stämmer nog, bara ytan nertill är öppen och inte täppt av kåda. Har alltid sågat bort en centimeter nertill före jag satt den julgransfoten. Hjälpte inte alla år. Sedan jag började klyva upp stammen har julgranarna inte
20 svar · 7,2k läst
·
Jiji
Jiji: Ni kan tom lägga dem ner och lägga på jord, inte bara på rötterna utan på en större del av plantorna om det är enklare.
2 svar · 859 läst
M
Mickestumme: Tack för snabba svar, det var lugnande.
4 svar · 617 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.