Ska plantera ett blandat buskage i vår trädgård som anlades förra året inom ca 3-4 veckor. Just nu är det gräsmatta ovanpå 15-25 cm matjord och därunder nästan ren, grov sand. Har ingen koll på PH-värde men antar att den är normal.

Min plan är att helt enkelt riva av grässvålen och sedan fylla upp med rabattjord. Har tänkt fylla upp några centimeter högre än gräsmattan för att kompensera för att jorden komprimeras. Har tänkt gödsla med pelleterad hönsgödsel efter någon månad. Nästa år tänkte jag mylla ner kogödsel.

Vad tycker ni om min plan?
Ska jag ha en sur jord där jag tänkt sätta vidjehortensian?

Det är dessa buskar som kommer planteras:
Kopparhäggmispel
Perukbuske
Vingbenved
Havtorn
Vidjehortensia
Lagerhägg
Syren

Tack!

Du behöver gräva så rotsystemet inte trycks ihop och för också isär rotsystemet så det spretar utåt. Ställ plantorna i vatten innan planteringen.
Riv isär gräset och lägg ner i groparna som en del av återfyllningen med samma jord som du grävt bort.
Mycket riktigt kommer jorden sjunka så en upphöjning ör bra.
Lägg på något täckmaterial som hindrar ogräs, håller kvar fukten och fungerar som jordförbättring dvs bryrs ner. Träflis, malt material från den egna trädgården, halm, hö elker täckbark är några exempel. Marktäckare är trevligt på sikt så fundera på att sätta det på en gång.

• Gilla
Faceb00k och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Syren kam sprida sig, och gräs växer gärna in i rabatter och mellan växter där de tar näring. Fundera på om du inte skall ha någon form av kant mellan gräs och buskar?

• Gilla
Faceb00k och 1 till
  • Laddar…
Om det är mest sand så är det bra om du kan tillföra så mkt organiskt material som möjligt. Om trädgården är ny gissar jag att du inte har tillgång till så mkt kompost just nu men anlägg en så tu kan toppmata dina planteringar framöver. Köpe alternativet på säck är väl främst barkmull och kopåse.

Flera av de växter du har valt ut kan få en väldigt vacker form om du ger dem utrymme så träng inte ihop den. Syren skulle jag inte ha i ett blandat buskage. De sätter mkt rotskott och tränger snart ut de andra växterna.

Ett par säckar surjord försvinner snart så jag skulle inte hålla på med det. Antingen så trivs videhortensian ändå eller så får du skippa den. Hos mig är videhortensia rådjursgodis men olika rådjur verkar föredra olika saker.

• Gilla
Faceb00k
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.