Ta bort en gammal tuja?

• Ja självklart det finns roligare saker!

3 Röster 100,0%
  • Nej du är helt tokig en sån måste man ta vara på!

0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    3
Runt min tomt har jag en rejäl Thujahäck, dom tidigare ägarna var nog väldigt skygga.

Jag har klippt ner den från ca 5m till ca 1.70 runtom, det var ett jäkla jobb kan jag säga!
Mer än 20 proppfulla släpkärror till tippen!

Nu ansar jag den iaf 1ggr per år, men börjar i ärlighetens namn lessna på den, är det ett misstag att gräva upp och sätta ett staket eller bärbuskar istället?

Är det ett övermäktigt jobb att gräva upp en rotad thuja med 10-15cm diameter stam vid roten? Finns det nåt lifehack som gör jobbet enklare?

B
Tigersåg med skitblad som man offrar. Såga av roten ca 1cm under jordnivå och fyll på med lite jord o så gräs. Detta har varit min goto metod när buskar och mindre träd ska bort.

Staket eller thuja beror väl på utsikten. Och vem som bor på andra sidan. Har thujahäck på ena sidan av tomten och staket på andra sidan. Det hade nog blivit staket på bägge sidorna om grannarna hade varit lika bra.

E
Vi grävde upp några meter tujahäck för ett antal år sedan.
Den satt rejält, planterad -73 tror jag.
Spett, spade, yxa och tigersåg.

Grannen sålde en häck som bara suttit några år, det kom ett par och grävde upp dom utan större problem.

Kapa några centimeter över mark, borra ett hål ovanifrån med ett så grovt borr du har att offra och fyll hålet med kväverikt material (läs gödsel).
Plantera (bär-)buskar mellan stubbarna.
Mal ner så mycket av häcken som möjligt i kompostkvarn och täck marken runt buskarna (inklusive över stubbarna). 10 cm eller mer är önskvärt.
Klart.
Man kan kapa upp stammarna och grövre grenarna och lägga under flisen.
Får du flis över så lägg det i hög och sprid ut till hösten.

Vi grävde upp ca 50 barrväxter, planterade på 60-talet för ca 10 år sedan.
Kapade stammen en meter över mark ca för att ha lite hävarm, sen yxa, spade, tigersåg.

Grönskande barrväxter längs en trottoar bredvid en svart trästaket, med hus och molnig himmel i bakgrunden.
Trädgård med höga häckar och planterade träd. Gräsmatta syns bredvid ett lågt trästaket. Solbelyst dag.

• Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.