Har idag en 20m lång tujahäck/Brabant för insynsskydd (gångbana på andra sidan) som har passerat tioårsstrecket. Den var fin och lättskött till att börja med, men de senaste åren har dels ett flertal plantor dött och fått ersättas, dels är det en alltmer ojämn kamp att hålla häcken på önskad nivå - c:a 2m hög och inte tokbred. Den växer ju helvilt om man inte passar den flera gånger per år.
Vi har därför börjat fundera på att inom ett par år avveckla denna häck, gräva ur och fylla med ny jord och sätta något annat vintergrönt. Att sätta just sorten "Brabant" som alla plantskolor föreslår känns nu som ett misstag.....

Funderar på:
- Tuja "Smaragd". Inte lika snabbväxande och passar nog bättre om man vill bromsa den på 1,7-2,0m höjd.
- Idegran av någon högre sort. Vi har krypidegran som växer och klarar sig bra på annat ställe.

Marken är ganska sandig, men jorden kommer vi nog ändå byta. Väldränerat. Sol till halvskugga. Zon 4, vissa ställen möjligen 5. Givetvis vill vi ha så snabbt insynsskydd som möjligt, men några år får man ju räkna med att det tar.

Andra alternativ som Lagerhägg (inte tillräckligt hög), liguster o.s.v. - njae, har nog ställt in mig på någon av ovanstående. Men med bra argument så kanske.....;-)

Det finns många häckväxter vars grenverk ger insynsskydd även vintertid (om nu det är anledningen till att man söker vintergröna växter), sedan kan man ju också diskutera om vintergrön verkligen = städsegrön? Även de lövväxter som behåller de torra bladen långt in på vintern ger ju insynsskydd även vintertid. Den främsta fördelen med lövväxter är ju variationen i färger, skira vårfärger, och vackra höstfärger.

Vill ha städsegröna, om inte annat för att slippa löv och den tråkiga gråheten på vintern. Nej, lövfällande känns inte som ett alternativ - det har vi f.ö. haft på denna plats före nuvarande tuja/brabant-häck. Lättskötthet, hyfsat snygg och insynsskydd året runt är viktiga parametrar.

Ja, det är så många som misstar sig på Brabanten som efter ett antal år blir fullständigt ohanterlig.

Lagerhäggen Rotundifolia blir bred och upp till 2 m och är jättevacker året om och går också att beskära hårt om man så vill. Men jag är tveksam om den klarar zon 4. Du får kolla - annars är den jättefin som häck och kräver inte årlig skötsel.

• Gilla
Flospel
  • Laddar…
I alla fall vanlig lagerhägg klarar vår växtzon - vi har nämligen redan ett litet buskage av den. Men några 2m hög blir den inte (i alla fall inte hos oss), däremot ganska vild på bredden om man inte klipper in den då och då. Jag kanske var otydlig om bredden, men det är alltså positivt om inte häcken blir bred.

Ingen med erfarenhet av idegran ?

Idegran.... det man brukar rekommendera är då Taxus media hilli. Vi har satt några meter i väntan på budgetanslag för resterande 50 meter tomtgräns....

Mycket finare än Brabanten.
Växer tråkigt långsamt.
Tyvärr fruktansvärt dyr.

Idegran funkar nog men blir kanske lite mörkgrönt? Giftigheten kan vara problem för barn och hundar. Man får nog se till att välja en sort som får den tänkta formen för även idegran kan breda ut sig på bredden. Det är en granne längre ner på gatan som har en rätt nyplanterad idegranhäck, den ser ut att arta sig bra. Frågan är väl hur det ser ut med tiden, då plantorna blir gamla.

Apropå lagerhägg, så finns det flera sorter. Leta på http://www.sveplantinfo.se så hittar du bilder. Den du har som buskage är kanske samma som jag har här ('Otto Luyken') - knähög och breder ut sig. Men däremot 'Rotundifolia' verkar vara lika hög som bred.

Jag vill kommentera det där med idegranens giftighet. Det är sant att den är starkt giftig men jag tycker inte att det är ett skäl att avstå från den. Det finns inte, eller fanns i a f inte när jag kollade saken för ett par år sen, några dokumenterade fall av idegransförgiftning hos människa i Sverige i modern tid (1900-tal och framåt).
Anledningen är att växten inte inbjuder till någon förtäring som kan ge förgiftning. Den har bär, och sånt kan ju barn råka stoppa i sig, men deras hölje och fruktkött är händelsevis det enda på växten som inte innehåller taxin. Fröna är däremot giftiga men små och stenhårda och passerar vanligen helt intakta genom matsmältingsapparaten.
Det enda sätt som en människa kan idegransförgifta sig genom är därmed att äta barren, men även om barn säkert kan få för sig att smaka på dem är de så beska att det är osannolikt att någon skulle förmå äta tillräckligt många för att kunna ta skada av det.

Det förekom under 1900-talet ett fåtal fall med kor som dog efter att ha ätit idegran. Men kossor lever ju på att tugga i sig växtdelar i stora mängder, även beska sådana. Hur pass stor risk det kan medföra för hundar ska jag låta vara osagt - det finns ju hundar som tuggar i sig gräs t ex - men jag har inte hört talas om några verkliga fall.

Farzan, exakt samma sak lärde vi oss när vi undersökte detta en aning. Den största faran ligger i att knapra i sig de gröna barren och det gör man inte frivilligt i någon större mängd pga att dom är väldigt beska i smaken. Det otrevliga i bären passerar som du säger opåverkat genom kroppen.

* Bump *
Fler åsikter mottages tacksamt.
T ex någon som har synpunkter på idegran och växtzon ? Den lär väl inte växa snabbare i zon 4-5, men fungerar det ?

Tycker din idé om att sätta Thuja Smaragd är riktigt bra. Vi satte själva just Smaragd - ca 50 plantor - förra våren och de är nu jättefina. De har en härligt grön färg och de håller sin pyramidform mkt bra. Kan tänka mig att de växer ihop tätare när vi väl börjar höjdklippa dem.

yonna yonna skrev:
Ja, det är så många som misstar sig på Brabanten som efter ett antal år blir fullständigt ohanterlig.

Lagerhäggen Rotundifolia blir bred och upp till 2 m och är jättevacker året om och går också att beskära hårt om man så vill. Men jag är tveksam om den klarar zon 4. Du får kolla - annars är den jättefin som häck och kräver inte årlig skötsel.
Jag bor i zon 5 och den har klarat sig utmärkt. Satt mer Thuja i höstas pocherad hoppas dom klarar sig lika bra.Det är tjälen som är bekymret. Den ger sig inte förrän k mitten på maj,så jag undrar om jag ska vattna dom nysatta ändå fast tjälen är kvar. Nån som vet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.