Häckar, Buskar & Träd
Abies koreana: Det blir naturligtvis konkurrens om vatten och näring där den etablerade häcken har fördel pga sitt större rotsystem. Barrväxter klarar inte djup skugga, då släpper de sina barr eftersom de inte har någon nytta av dem. Risken finns alltså att den nya häcken inte får tillräckligt med ljus.
jonaserik: Och framför allt, börja inte med något själv på det trädet. Ta in en arborist och tala om hur det har gett frukt. Ge fria händer så blir det ett snyggt träd av det. Dom har varit med om träd och vet hur det ska vara. Det är RUTavdrag så det kostar 50 % av totalen och är värt varenda korna.
Perssel: [citat] Blir bara eldningsved av den eken. Tror inte du hittar något sågverk som vågar säga plank av den eftersom eken står så när huset, stor risk för spik i trädet
Lund: [citat] Okej, tack för ditt svar. Får hoppas att de klarar sig då. Siktar ju att vattna på lite någon gång i månaden, tror du det kan vara lagom?
Hep: Inte omöjligt att det är 19 meter högt nu. Eller noll. Vad säger du @Trunk - hur gick det?
Harmagedon: Jag gissar utifrån hur frukterna ser ut att det är en Malus toringo men det är jättesvårt att se vilken namnsort det skulle kunna vara. Du får googla på malus toringo och försöka jämföra blommor och blad med olika sorter för att se vilken sort just den där är.
bygglov: Jag vet inte om avenbok är lika tålig som vanlig bok, Fagus sylvatica men med samma förhållande väcker bokplantorna här men mycket långsammare än de som står i sol. Angående höjden som kapats kommer den nog att bilda ett gäng nya toppar och fortsätta växa. Det kommer ta längre tid men toppen av häcken blir tätare då. Det ser ändå ut som du kommer få en fin avenbokshäck.
Claes Sörmland: [citat] Ginnalalönn är istället härdigheten själv. Passar för zon 3. Köp eplantan för många "ginnalalönnar" i handeln är nog i själva verket rysslönnar eller hybrider med rysslönn. De är växtliga med gul höstfärg. Eplantan är mer långsamväxande, kompakt och med rödorange höstfärg. Alla är flerstammiga buskträd.
abiz: [citat] Jo men det har gått bra, vi planterade 3 tujor och de verkar klara sig bra 🙂
Claes Sörmland: [citat] Ja, i empiriska försök i USA har man testat och jämfört på vetenskaplig grund. Men får bättre etablering i befintlig jord med mull ovanpå på några års sikt. Det handlar främst om vattentrannsport i jorden. Men det ska sägas att de flesta trädgårdsväxter har planterats i befintlig jord som har berikats med mull, det är ju traditionen, och det går ju bevisligen också bra,
Claes Sörmland: Hos mig går det bra med torkan men här i zon 3 Sörmland så blir det en del vinterskador på asklönn. Skulle ha valt något annat idag. Tydligen också åt det invasiva hållet söderöver, d v s fröplantorna klarar sig. Vill man ha en buskig lönn för öppna lägen är nog en europeiska naverlönnen ett bättre val.
Harmagedon: [citat] Jag har ingen aning om det är någon särskild namnsort jag har. Tror att det helt enkelt är den mest basic liguster vulgaris. Jag har inte varit ute efter att få något vintergrönt ändå. Men hela tricket med liguster är att klippa den hårt redan från början.
copello2: [citat] Tack för input. Verkar finnas många olika metoder när det gäller att plantera bokhäck. Om jag förstår dig rätt så förordar du att gräva ner plantorna i befintlig sandjord via det häckdike vi kommer anlägga. Dvs inte blanda ut sandjorden utan lägga planeringsjord ovanpå istället enl. anvisningarna ovan?
Ubbe55: [citat] Hej Hep Det var inte till dig som delen om meningslösa inlägg var riktat till. Du ställde en konkret fråga som du förhoppningsvis fick svar på. Hälsningar/Urban
MagHam: [citat] Servitut följer fastigheten. Det gör inte ett Ok-SMS
Staffan-N: En succesiv årlig JAS-beskärning över femton års tid borde kunna fått ner trädet i storlek iaf :D
yonna: Jag har för mig att mina häckplantor köptes därifrån för 18 år sedan. Utmärkt leverantör.
Harmagedon: Stora exemplar kanske orkar stå emot lite bättre? Det finns ju också en himla massa olika sorter så det är nästa omöjligt att avgöra vad det är för någon sort som grannen har. Min erfarenhet är att de inte gillar sol eller blåst och blir allra finast som lundväxt.
Ulltand: [citat] Ska man tro denna är det sydost som är typ säkert ost bara nästan. Borde vara vissa lokala variationer inom landet kan man tro.
jonaserik: Troligtvis kan du inte göra något åt det, är normalt att träd kan bli så. se bara på gamla äppelträd, dom spräcker upp ytbarken när dom blir för gamla och inget att göra åt. Det kan även vara röta i stammnen med, vara som hål i den. Skadan kommer säkert att bli större och det enda som finns är att kapa ner det.
Småbrukaren: Så sant men just på spett fronten så är kanske inte redundans och 3-regeln den mest avgörande. Yxor har jag 6 stycken och spadar 3. Det får väga upp.
cpalm: [citat] Det skulle man väl i princip kunna säga, vad jag menar är att ett av målen med beskärning är att undvika att det sker i "förtid". Tyvärr ser man dock ofta det omvända, att den direkta orsaken till skadan är beskärning.
yonna: Träden mår bättre i dess naturliga klimat. Packa in rot/bara kruka mot kyla.
FredrikR: Ser att vår thujahäck börjar bli brun nertill lite här och där, har kommit nu sista tiden. [bild] [bild] Är det normal höstläge på häcken eller är min oro befogad? Har inte reagerat på att den ser ut så tidigare. Just där fotona är tagna skuggar äppelträd lite grann men häcken ser likadan ut på andra ställen utan skugga. Höstgödslade med Algomin höstnäring igår i regnet.
Staffan-N: Visa bilder! Jag tror det är svårt att böja en stam som redan fått lite grovlek. Veden och fibrerna inne i stammen är ju "död" i den bemärkelse att de inte längre växer eller läker skador. Nytillväxt och nya fibrer bildas i barken allteftersom trädet växer. Jag tänker att den gamla veden kommer spjärna emot och vilja återgå till utgångsformen under många år innan nytillväxten
O: Det verkar högst rimligt att tro att beräkningen är minst dubbelkollad när den tog 16år att utföra. 😄
Mathias Åkerlund: Hej har samma problem, skulle oxå väldigt gärna veta om dina tujor blev gröna igen?
sarajonsson88: Hej! Tacksam för hjälp 🌳🌸 Har ett prydnads körsbärsträd som planterades för två år sedan. Löven har senaste tiden sett ut såhär, vad kan det vara och ska man göra något åt det?