Hej

Är det någon som kan ge tips på val av häck på denna plats? Gärna någon häck som ger insynsskydd året om. Kanske ingen häck kommer trivas så nära mina lönnar? Platsen är Täby utanför Stockholms. Jag tror det är zon 3. Denna del av tomten ligger väster om huset. Det är totalt 18m (9m + 9m mellan tre lönnar). Jag kan fixa automatisk bevattning. Det jag oroar mig för är att lönnarna kommer skugga för mycket. Jag kan ta bort några grenar men helst inte hela träden.

Tänkt plantering längs röda linjerna.
Gräsmatta med tre stora lönnar längs staket. Röda linjer markerar tänkt häckplantering. Hus till vänster och trädgård i Täby.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut på sommaren.
En villatomt med gräsmatta och flera stora lönnar längs en svart trästaket. En väg och bil ses till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några tips?

Det blir nog svårt 🤔

... men träden är mycket snygga ...

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Släpp upp rotskott längs linjen och kapa låga stubbar.

• Gilla
Björn_Ott
  • Laddar…
Spontant så tänker jag på idegran, en vacker barrväxt som är städsegrön. Den tål skugga såväl som ljus men tillväxten kan hämmas om det blir alltför mörkt.

Det finns ju ett annat bekymmer också än en skuggig miljö och det är konkurrensen med trädrötter i jorden. Träden är väletablerade och ställer sig först i kön vad gäller vatten och näring, 1-0 till lönnarna.

https://plantagen.se/se/artiklar/tips-och-rad/vaxtguider/idegran

Platsen är väldigt vacker som den är, de gamla hamlade träden är som skulpturer från en annan tid och ger en inramning till huset som skapar ett blickfång att njuta av. En häck kommer att platta till hela synintrycket och platsen förändras radikalt...

Med det sagt, det blir en helt ny plats med en ordinär inramning och lönnarna är inte längre de prima primadonnor som de förtjänar att vara.

• Gilla
Björn_Ott
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Släpp upp rotskott längs linjen och kapa låga stubbar.
Smart! tack för tipset.

A Abies koreana skrev:
Spontant så tänker jag på idegran, en vacker barrväxt som är städsegrön. Den tål skugga såväl som ljus men tillväxten kan hämmas om det blir alltför mörkt.

Det finns ju ett annat bekymmer också än en skuggig miljö och det är konkurrensen med trädrötter i jorden. Träden är väletablerade och ställer sig först i kön vad gäller vatten och näring, 1-0 till lönnarna.

[länk]

Platsen är väldigt vacker som den är, de gamla hamlade träden är som skulpturer från en annan tid och ger en inramning till huset som skapar ett blickfång att njuta av. En häck kommer att platta till hela synintrycket och platsen förändras radikalt...

Med det sagt, det blir en helt ny plats med en ordinär inramning och lönnarna är inte längre de prima primadonnor som de förtjänar att vara.
Tack för förslag på idegran och att bara behålla som det är. Blir ju billigast också 😀. Du har säker helt rätt om lönnarnas rötter.

Satsuki
Håller med @Abies koreana här, marken kommer vara full av rötter från de stora och väletablerade träden, nya häckplantor kommer inte ha en chans….

Tänk att ett stort lövträd har lika mycket rötter som krona, då förstår man hur fast rotade de är och hur mycket vatten de kan suga upp.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vad du än gör, ställ inte dit en rad tujor. Inte för att jag tror att de skulle klara sig ändå... Träden är otroligt vackra och placerade på ett vackert sätt. Och fråga dig själv varför det känns som att du vill ha insynsskydd där. Det ser inte ut som att det är en del av trädgården som uppmuntrar till häng ändå.

A Abies koreana skrev:
👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.