T
Men har dom ens fått blom skott ännu annars kan dom stå i ett mörkt rum utan problem.

Börjar du byta jord nu så kommer du väcka dom och då har du problem.
Annars låt dom stå mörkt och kallt tills det blir varmare.

När det gäller plommon och senare utplantering så ogillar de skarpt lerjord så om du har sådan, se då till att få ordentliga fåror (ett spadblad djupa) en bit ut med jord och gödsel som rötterna kan växa ut i för att få stabilitet. Annars kommer rötterna bara att snurra runt i gropen du grävt...
...jag löste det i efterhand genom att "borra" hål i ett stjärnmönster (hål som fylldes med gödsel och mull) för att locka ut rötterna. Jag gissar att persikan har samma önskemål.

Om du nu har lerjord...

Låter som att de är inköpta på Lidl.

De jag köpta var så kallade barrotade. Det vill säga det vill säga det är en liten del av rötterna kvar som är inplastade med torr jord. Av stammen är det cirka 1 meter utan några grenar alls.

Jag har lagt mina plommon och äppelträd därifrån i jordkällaren där det är mörkt och 5 grader just nu. Vilket tordes vara hur de har förvarats tidigare innan de transporterades till Sverige.

Om du redan har en plats för dem så kan du säkert sätta dem i jorden direkt. Förvaras de varmt så riskerar de att vakna och sedan dö på grunt av torka.
Alternativt så sätter du dem i krukor redan nu som du kan ta in på natten.
Jag måste göra iordning för dem så de får vara kvar i kylan någon vecka till.

Hej.

De är köpta på Lidl och de är barrotade. Tänkte först ha dem mörkt och svalt. Märkte att på plommon trädet så började det komma knopp. Tänkte att de inte kan hålla sig i nästan en månad för utplantering.

Nu har jag planerat dem i kruka och har dem ute men jag har lindad dem ned fiberduk för kylan.

När det gäller jorden så är det erjord. Får gräva djupare och fylla på med jord och gödsel.

Ska jag ta in krukorna dem står ute på soldäcket där det är tak?

M Martin_355 skrev:
Hej.

De är köpta på Lidl och de är barrotade. Tänkte först ha dem mörkt och svalt. Märkte att på plommon trädet så började det komma knopp. Tänkte att de inte kan hålla sig i nästan en månad för utplantering.

Nu har jag planerat dem i kruka och har dem ute men jag har lindad dem ned fiberduk för kylan.

När det gäller jorden så är det erjord. Får gräva djupare och fylla på med jord och gödsel.

Inte bara djupt i leran, gör fåror med gödslad jord som rötterna kan växa utåt i också. Stabiliteten på lövträd kommer från rötter åt sidan. Jag fick inga plommon på mitt träd förrän rötterna fick fäste åt sidorna.

M Martin_355 skrev:
Hej.

Plantera på en upphöjd kulle om du blandar befintlig jord med påsjord. Det brukar sjunka rejält efter något år. Jag planterade ett äppelträd och efter två år har det sjunkit till samma nivå som gräsmattan. Barkmull kan du blanda befintlig lerjord med.

Ok. Tack för svaren. Ska följa era råd när det är dags att plantera dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.