Vi har precis planterat två äppelträd, ett Ingrid Marie och ett Amorosa, men är osäkra på hur och hur mycket vi bör beskära dem nu. På Inrid Marie finns tre konkurrerande toppskott (#1, #2, #3). Det ser ut som att stammen är #3, men #2 går mer lodrätt uppåt. Ska vi spara #2 och ta bort #1 och #3?

På Amorosan är stammen klippt på plantskolan och vi har två skott (A och B) som båda går ut i vinkel från stammen högst upp. Ska båda behållas, eller ska vi försöka få ett av dem att bli ny stam/toppskott?

Någon som kan komma med lite kloka råd?

• Äppelträd med åtta märkta skott, planterade i jord och omgivna av stödstolpar och nät. Skott #1, #2, #3 konkurrerar som toppskott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ungt äppelträd med två huvudgrenar märkta A och B, planterat inom en cirkel av jord och stödribbor i en gräsbevuxen trädgård.
    Skapa konto
Hej, har ni planterat nu ska inget beskäras. Unga träd beskärs bäst senvintern så vänta tills dess och låt de rota sig.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F fsml2 skrev:
Vi har precis planterat två äppelträd, ett Ingrid Marie och ett Amorosa, men är osäkra på hur och hur mycket vi bör beskära dem nu. På Inrid Marie finns tre konkurrerande toppskott (#1, #2, #3). Det ser ut som att stammen är #3, men #2 går mer lodrätt uppåt. Ska vi spara #2 och ta bort #1 och #3?

På Amorosan är stammen klippt på plantskolan och vi har två skott (A och B) som båda går ut i vinkel från stammen högst upp. Ska båda behållas, eller ska vi försöka få ett av dem att bli ny stam/toppskott?

Någon som kan komma med lite kloka råd?
Generellt brukar man vänta med beskärning till första fruktrundan men trädet klarar definitivt en uppbyggnadsbeskärning under Mars-Maj och senare tänker du beskärning under JAS-perioden.
Jag skulle kanske avvakta beskärning men prioritera ett framtida toppstamskott framöver.

Ok! Jag har ingen egen erfarenhet men vad jag kunnat läsa mig till verkade det finnas delade meningar om beskärning vid plantering eller ej.

https://svensktradgard.se/tradgardsrad/beskarning/uppbyggnadsbeskarning-frukttrad/ står det så här:

Illustration av beskärningsteknik för tvååriga träd, visar användning av en spjärrsticka och beskärning före första vegetationsperioden.
Skapa konto

Läste även på https://weibulls.com/information/artiklar/vad-ska-tas-bort-titta

Text om trädplantering och beskärning, åsikter om beskärning vid nyplantering. Bygga upp kronan från andra året. Författare Marcus Åberg, uppdaterad 27 feb 2020.
Skapa konto

Och det var detta som fick mig att tänka att vi åtminstone borde ta bort konkurrerande toppskott direkt.

Men ni tycker alltså det bästa är att avvakta helt med beskärning?

Ytterligare en bild och dina träd ska hanteras enligt ett år. Du kan klippa nu, jag gjorde det i förra helgen av James Grieve och Ingrid Marie.
Ett toppskott och korta in övriga.
Det vanligaste felet är att inte våga klippa.😉
Illustration av äppelträdsbeskärning år 1, visar var grenar ska klippas för optimal tillväxt.
Skapa konto

Oavsett om vi gör det i år eller nästa år, vilka grenar borde vi klippa? :) tänker framförallt på toppskotten.

På trädet med två skott som båda går i ungefär samma vinkel ut från stammen högst upp (A och B), ska vi behålla båda, eller försöka få ett av dem att bli ett toppskott/ny stam.

På trädet med tre konkurrerande toppskott, där stammen går i vinkel (#3) men det finns ett skott (#2) som går mer lodrätt uppåt, ska vi då behålla toppskottet (#2) och ta bort #1 och #3?

Ni ska behålla ett toppskott på vardera.
Utifrån bilder hade jag behållit A och 2an.

Claes Sörmland
Vad är målet med trädet? Om fruktproduktion är målet så följ instruktionerna i vilken trädgårdsbok som helst. Det ger en mycket låg krona där det är lätt att plocka frukten och bespruta trädet (vem som nu gör det numera i sin hemträdgård?). Trädet blir inte uråldrigt utan man driver det till en användningsbar form för fruktproduktion.

Vill du mer ha ett trädgårdsträd med en stam och en krona så är ditt lilla spö alldeles för lågt. Då ska alla grenar bort de närmsta åren utom toppskottet och du måste höja stammen och därmed kronan. Trädet blir högre och äpplena blir svårplockade och trädet blir svårare att bespruta. Men det blir mer ett riktigt träd.

Så hur vill du att det ska se ut om 25 år? Hur ser platsen ut och vilken estetik önskas? Eller handlar det om att få ut lite äpplen nu när barnen är små och sen spelar det ingen roll?

• Gilla
Barrväxt och 1 till
  • Laddar…
Du ska behålla 2 och A som framtida toppskott/stam. Korta in dem något. Sedan ska du bygga upp träden med "våningar", med 3-4 grenar på varje våning. Går grenarna för brant upp kan du hänga vikter i grenarna.
Om du ska ett högt eller lågt träd kan du bestämma när det börjar bli högt. Inga problem att kapa grenar i framtiden.

• Gilla
fsml2
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är målet med trädet? Om fruktproduktion är målet så följ instruktionerna i vilken trädgårdsbok som helst. Det ger en mycket låg krona där det är lätt att plocka frukten och bespruta trädet (vem som nu gör det numera i sin hemträdgård?). Trädet blir inte uråldrigt utan man driver det till en användningsbar form för fruktproduktion.

Vill du mer ha ett trädgårdsträd med en stam och en krona så är ditt lilla spö alldeles för lågt. Då ska alla grenar bort de närmsta åren utom toppskottet och du måste höja stammen och därmed kronan. Trädet blir högre och äpplena blir svårplockade och trädet blir svårare att bespruta. Men det blir mer ett riktigt träd.

Så hur vill du att det ska se ut om 25 år? Hur ser platsen ut och vilken estetik önskas? Eller handlar det om att få ut lite äpplen nu när barnen är små och sen spelar det ingen roll?
Spontant skulle jag säga att målsättningen är något mittemellan. Vi vill absolut att träden ska leva länge och inte bara bidra med fruktproduktion, utan även estetik. Sen vore det ju så klart trevligt att även få en del frukt medans barnen är små, som du säger :) ska jag dra till med något så siktar vi på att de ska bli 3-3,5 m höga

O olotor skrev:
Du ska behålla 2 och A som framtida toppskott/stam. Korta in dem något. Sedan ska du bygga upp träden med "våningar", med 3-4 grenar på varje våning. Går grenarna för brant upp kan du hänga vikter i grenarna.
Om du ska ett högt eller lågt träd kan du bestämma när det börjar bli högt. Inga problem att kapa grenar i framtiden.
Bör jag på något sätt böja in A så att den växer mer rakt uppåt? Syns inte på bilden, men stammen på det här trädet var klippt på plantskolan (dvs det finns ett snitt mellan A och B).

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Fundera även på om du vill kunna gå rak med gräsklipparen i trädgården. Låga grenar är otroligt irriterande när det ska klippas gräs.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Du kan sätta en stör eller något liknande för att rikta upp toppskotten.
Jag har kapat de nedersta grenarna på mina träd därför att det är enerverande att böja sig under träden för att klippa gräset.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Träd på plantskolor är klippta för att se ut som små träd. Vill man ha en rimlig höjd på kronan måste man få upp den mer. Men tyvärr är ju ofta toppen avklippt.
Alla grenar som finns måste då bort på sikt. Men man kan inte ta allt för mycket på en gång.

Mycket personlig åsikt men jag vill alltid ha träd med riktig stam. Minst en meter. Snyggt och lätt att skydda från rådjur men man får vänta något år extra på frukten.

Nu vet jag inte hur höga dina träd är, men om de är låga hade jag klippt senare i år och bara behållit gren 3 resp A. Sedan hade jag spännt ihop dem med en käpp längs stammen så att man skapar en rak stam för framtiden. Är de däremot redan ganska höga hade jag sparat de översta sidogrenarna så att de bildar den framtida kronans underkant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.