Häckar, Buskar & Träd
etompau: § 6.2 Dold reklam Upprepade, systematiska rekommendationer av produkter eller tjänster från samma eller olika medlemmar kan komma att ses som reklam även om ingen tydlig koppling finns. Denna typ av inlägg kan raderas utan förvarning. Det är inte heller tillåtet att hylla, tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit
AndersS: [citat] Vill nog säga Nej, men det beror säkert på vilken fiberägare/operatör det är t.o.m. av den som hanterar ärendet.😉 När duct grävs ned och det finns större trädrötter så ska ducten dras under roten, i första hand för att få rätt djup, blir mindre vinkel på böjen och mindre risk för blåsstop. Om sedan en växande rot kan dra av ducten vet jag inte.
yonna: Jag brukar klippa/beskära först när häcken börjar tända.
Gallianoman: Tips från coachen är ändå att aldrig lita på kartan på lantmäteriet…. Det kan vara stora fel både på gränslinjen och på flygfotots inpassning…. Ska man bråka med grannen är det alltid bäst att utgå från gränsrören i första hand och förättningsakten (som du hämtar på lantmäteriets hemsida) i andra hand.
cpalm: "Arbetssättet" blir olika beroende på maskinens storlek. Som @PerOF skriver, med en liten grävare får man gräva fritt runt, ta en rot i taget, jobba med "hävstångseffekten", osv. Med en 40-tonnare river man bara upp alltsammans på ett ögonblick.
Abies koreana: [citat] Nej, det innehåller kväve (N) vilket stimulerar tillväxt. Olämpligt vid denna tid på året då växterna förbereder sig för vintervilan.
Alex Holmén: [citat] Tack för tipsen. Har varit och köpt tre stycken pelaräppelträd, Suncats, Redcats och Greencats. Ska bli kul att se hur de blir [bild]
Kebbis21: [citat] Tack för ett snabbt och konkret svar! Bara börja gräva med andra ord :)
chrislars: [citat] Tusen tack! Uppskattar verkligen det här forumet och sådana här tips
Axelem: Tack för alla svar! Mycket hjälpsamt! Jo vi flyttade in i våras så jag har inte riktigt koll på trädet ännu. Jag kommer nog ge det nån säsong till för att se om det kan repa sig med lite omvårdnad, beskärning och gödsel. Kanske är det så illa så att man borde ta bort det men om det finns en liten chans att klara trädet så testar jag gärna. Hade känt lite tråkigt att bli av
Alex Holmén: [citat] Tack för tipset. Såg många stora myror som hade bo under jorden på många ställen längs med häcken. De försvunnit helt efter använt myrdosor.
etompau: [citat] Alltid värdefullt med återkoppling. Kul att det funkar som tänkt.
Abies koreana: Rhododendron är alltid värd att rädda 👍 Du skall inte klippa ner den utan bara klippa bort de grenar som är döda. Om du klipper ner levande grenar nu kan den hinna bilda nya skott innan vintern, då dör den för de nya skotten klarar inte av kyla. Rhododendron skall helst klippas, om man måste, strax innan blomningen för att vara på den säkra sidan. Plantera den inte ens i närheten
Marianne Olsson1: [citat] Men toppen. Tack för alla svar och tips från alla. Informativt. Ha det fint i höst
Alllie: [citat] Hur har det gått med detta? Har en liknande undran.
Harmagedon: Jag håller med Yonna. Det man kan göra för att hjälpa den att hålla formen är att armera den med tex just armeringsjärn som man drar linor emellan men det är frågan om dessa står emot vinden bättre? Nej, jag tror man får det bästa resultatet genom att vara flitig med saxen och vara väldigt sträng mot nytillväxten.
nmeden: Bjuder på en bild, med markerade grejer som kapades för sju år sen. Som sagt så fanns inget kvar på denna sida. Nu har det växt ut igen.
MickeTyr: [citat] Precis. Jag hade en liknande situation med ett enormt körsbärsträd som fanns på tomten när vi köpte. Efter lite efterforskningar och konsultation med en arborist så insåg jag snabbt att det var dödfött. Tog fram motorsågen och planterade ett nytt på en mer lämplig plats. Det finns ”nyare” varianter som inte blir så enormt stora som ofta lämpar sig bättre i normala
M fungdal: [citat] Ja du, vackert blev det inte. Men jag tog det som såg dåligt ut och lite som växte korsande över andra grenar. Får väl se till våren om det blir brasved eller inte. Otroligt mycket lavar på grenarna. [bild] [bild] [bild]
Abies koreana: Det finns en grenkrage närmast stammen som inte bör skadas för det är den som så småningom skall valla över såret. Inget balsam eller annat kladd bör användas, trädet klarar det bäst själv. Såhär; https://www.allas.se/tradgard/saga-av-en-kraftig-gren--sa-har-gor-du/110415
Småbrukaren: Finns olika vaxer och att pensla med lera kan funka men det ser så oregelbundet och stort ut så det lär torka ur trät och spricka och i värsta fall får du angrepp.
stugfar: It might work to do as you suggest, I have seen trees be saved in similar situations - we have a lot of trees with shallow roots in the archipelago. But I have also examples when we could not save the tree. I suggest you could at least try if it is valuable to you. You would probably need to anchor the tree with the wire permanently, or for a couple years at least.
LantbrukarN: Dina äpplen har angripits av svampsjukdomen fruktmögel. Angreppet startar i skorvsprickor och i skador som gjorts av getingar, larver och hagel. Fruktmögel sprids snabbt om smittade frukter får hänga kvar och om frukterna sitter för tätt. Gallra frukten, ta bort all angripen frukt och glesa ur kronan så den blir luftig. Fruktmögel övervintrar i angripen frukt, fruktmumier, som hänger
Leif i Skåne: Någon dm sjunker det men det tar flera år och är helt beroende av hur ytliga rötter är. När vi grävde in fjärrvärme 2 meter från en stor björk 50 cm i diameter, så sa grävmaskinisten att rötterna såg ut som en ved lava under mark och marken sjönk 5-6 cm dom närmast 6-7 åren, än i dag syns nivåskillnader.
Harmagedon: [citat] Antagligen så kommer de olika plantorna vara kala lite olika länge men med liguster tycker jag att det varierar väldigt mycket beroende på yttre förhållanden ändå.
TH885: Spaljera så får du plats med 10 äpple träd på samma yta. I Sverige är vi så trångsynta, man köper träd efter specifikation och ser inte möjligheterna. Spelar ingen roll vilken sort eller grundstam du köper det finns inga begränsningar. Jag har en vanlig villa tomt men har massor med träd. Men man får beskära/spaljera så det passar. I år planterade jag ett Discovery äpple med A2
Claes Sörmland: Bort med dem så fort det går. Ungträd läker skadan snabbt.