Häckar, Buskar & Träd
Sommartorparn: Granen är ingen förlust om den kommer bort. Men tänk på hur din trädgård ser ut på vintern, om det ändå inte saknas någonting som är grönt och vindskyddande. Du kanske skulle plantera något annat vintergrönt? Exempelvis ett stort buskage idegran på lämplig plats. Skulle vara snyggt ihop med rhododendoron (som jag absolut tycker passar i en lantlig trädgård) :)
Kalle B: Möjligtvis kan det vara en körsbärsplommon, prunus cerasifera, men jag är inte alls säker, det kan mycket väl vara något annat. Men i sådana fall blir den ett mindre träd på 4-5m eller kanske lite mer
Kattmatte2: Hej, vi har en tomt som är mycket av en naturtomt. Den är sluttande och det är mycket berg. Där jag vill plantera är kanske jorden 1-2 decimeter djup sen är det berg under. Förstår att det inte är så mycket som kan växa där men behöver tips om något i alla fall. Det är mycket sol och jag vill gärna ha något som växer fort och bred ut sig ordentligt. När jag var på
Micke64: En stor ek går kanske att sälja och flytta till någon annans tomt? Såg det på "Megamovers" på Discovery :D
Darth Peter: Bild 1: Såga ner, gräv undan lite jord och offra en yxa på rötterna. Täck över igen och så gräsfrön. 2. Vänta tills löven fallit. Då suger trädet minimalt med vatten, Mao störst chans att lyckas. Börja utifrån och arbeta dig inåt. Försök få med så mycket rötter som möjligt. gräv ditt nya hål och vattna det rikligt innan flytten. Plantera i liknande jord du grävt upp
sisuchef: Frösvidal Gräs, 24kr/kvm, 2013, exkl leverans, ca 5 mil bort kostar 300 kvm gräs 2500:- i fraktkostnad.
Amatörbyggaren: Jag skall anlägga en enkel gräsmatta vid fritidshuset, ingen golfgreen och tänker endast lägga ett tunt lager matjord, kanske 5 cm. Tanken är att kunna köra bil där ibland, för att komma till garaget. Jag köpte ett lass med sållad matjord, mycket lättrunnen, troligen en hel del sand inblandat och ganska mager. Fråga 1. Innan jag sår gräsfrön, skall jag gödsla och kratta ner lite
mortimer: Växthuset i Kristianstad hade de priserna när jag gjorde nlägget iaf.
Alko: KSAB Golf säljer ut manuella luftare med hålpipor till halva priset just nu: http://shop.ksabgolf.se/gronyteskotsel/luftningsverktyg--understal-c-176-1.aspx Funderat på att inhandla en, men frun som tycker jag lägger alldeles för mycket tid på mattan som det är skulle väl undra vad det är för nytt redskap som hänger i förrådet ;) För er som undrar vad det handlar om - (bild)googla
jojjeblom: Aha, ja det kan ju ha något med detta att göra. Ser så märkligt ut bara med en salig blandning av träd och så dom döda enarna mitt i allt. Jag var inne på att någon sjukdom el skadedjur varit framme men enar brukar ju vara tåliga har jag fått för mig. Får bli pyssel i sommar och ta bort dessa
Nerre: Sen är det väl så att syren blommar på fjolårsskotten, ska den beskäras så gör man alltså det på försommaren efter blommningen och klipper bort de delar som burit blommor?
Kalle B: Problemet med att klippa ned nu är att man då förmodligen klipper också alla de skott som kanske redan börjat komma från botten. Och har det inte börjat komma skott nu så lär det inte hända tyvärr. Jag håller med om att det ser ut som spirea, och mitt enorma gamla spireasnår ser likadant ut. Det var uppenbarligen något med den här vintern de inte tålde. Jag trodde de här buskarna
Sommartorparn: [citat] Hävstångseffekten skulle jag tro. Kronan blir tung när den är full med äpplen och om trädet lutar lite från början så trycks det ner lite ytterligare för varje ny äppelskörd.
Johan Gunverth: [citat] Funkar kanon om man inte eldar upp dem. En klar signal till växten att återetablera sig. Tricket är att bara värma dem lite så att de ändrar färg (det blir lite starkare grön färg). Då förstör man cellandningen i växten och sedan dör den efter ett par dagar.
pelpet: En stor del av min "gräsmatta" är en ojämn slänt som jag bara grovröjde förra sommaren och sedan slängde ut lite kompostjord, toppdress och gräsfrö på. Växtligheten är en blandning av gräs, kvickrot och lite annat ogräs. Planen är att sköta om slänten under några år och hoppas på att gräset tar över från ogräset och jämnar ut ojämnheterna. Så den stora frågan för mig
Stew: Jag har skaffat mig två stycken sådana där käcka fiskars ogräsjärn, som man kan stå upp och plocka ogräs och få upp dem med rötterna. Man kör ner 3 tänder runt roten, trycker till med foten och drar upp roten. Väldigt snabbt och effektivt. Ett par gånger per år tar jag och frugan fram dessa och tar ett varv över alla gräsmattor. Tar upp alla ogräs. Sedan låter vi dem ligga
KnockOnWood: [citat] Ställer kanske in klipphöjden på klippaggregatet :)
Gurkan4: Oj, såg att titeln var lite missvisande. Vi vet att det är stackmyror men vi vet inte om det verkligen är komposten de bor i och vad de i fall gör under takplattorna.
svartöra: Ja, den luktar ganska starkt. Misstänker att det är därför som rådjuren äter azaleaknoppar men inte rhododendronknoppar. Det är bäst att sätta upp nät på vintern...
Ingper: De grenar jag sågade av var friska och fina i veden. Visst var det lite bruna ledsna blad på de mest utsatta ställena längst ut, men det var till 95% friskt och grönt. Buskaget kapades inte ner för att vintern gått illa åt den alls, utan för att de var för vidlyftiga. Det var planerat redan i höstas, men jag läste mig till att våren var lämpligare för denna åtgärd. Stew:
Stefan N: Vill bara varna för Hagbys gräsmattejord nu, köpte ett lass idag och fy fan va med sten, pinnar, plast, ståltråd och annat. Har köpt den förra året och då var det inget sånt. Nu duger den inte ens till potatislandet.
Johan Gunverth: Kan också vara ettårig vitgröe. Ser ut som gräs, men är något ljusare grönt än "vanligt gräs". Dör naturligt varje vinter och sätter mängder med frön under hela säsongen. Skynda att stödså t.ex. Weibulls Extra Green i såren. Vitgröe är ett jävla skit som tyvärr bara drabbar den som sköter mattan.
Anna_H: Gula blad på citrus kan tyda på för mycket kalk i vattnet. Om ni har kalkhaltigt vatten i kranar/brunn bör ni vattna med regnvatten. Jag tror att det fortfarande är så pass kyligt att det inte kommit igång än.
DANNE_K_: Näe, jag kan inte hitta något annat som jag fastnar för. Finns inget snyggare än en fin avenbokhäck. Jag hittade precis den här tråden http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/tradgardsforum/basta-hackvaxten-100542?p=1 Så jag satsar på avenbok. Får se till att sköta den som ett barn :) så får jag hoppas på att den växer upp och blir tät och fin. Blir den inte det så bygger jag
thomasx: [citat] Gött att höra :) Ja, en slyklinga är helt fel för detta jobb :) Då funkar grensaxen bättre, som var ett av mina första förslag till alternativ ;)