ImageUploadedByByggahus.se1372192570.255859.jpg
Hejsan!

Har flyttat in i hus och har denna häck i trädgården. Någon som vet vad det är?

Svårt att se på den lilla bilden, men det skulle kunna vara bärapel, malus baccata eller malus toringo eller liknande. Är det en ganska stor och yvig häck snarare än en pedantiskt formklippt?

Den är hög (4m på sina ställen) och dem verkar inte vara klippt. Den bygger inte heller särskilt mycket på bredden. Jag kan ta en bättre bild när jag kommer hem imorgon

ImageUploadedByByggahus.se1372494112.314392.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1372494127.740733.jpg
Skapa konto

Två bättre bilder

Helt klart en häggmispel, underbar färg på hösten.

Häggmispel?
Vilken sort då?
Vi har en häck av häggmispel, och det finns inte ens en avlägsen likhet. Dock tycker jag att häggmispel är intressant, så om det är en sort/variant så vore det mycket intressant att veta vilken.

På den här nya bilden ser man tydligt att det är häggmispel. Färgen, ådringen i lövet och frukten. Sort är alltid svårt, det finns ett antal olika. Den här har ovanligt breda löv iofs, kanske det kan vara något att artbestämma på

Ja du, förmodligen Amalanchier alnifolia, lamarckii brukar ha mer grådaskiga blad och är mer som en solitär istället för häck.

Redigerat:
Jaha. En häggmispel alltså. Tackar för det. Den har jag aldrig hört talas om. Då ska den bara formas lite på något sätt :)

Tror också att det är alnifolia (bärhäggmispel). Kan också vara den vanliga häggmispeln spicata. Typiskt för båda är det upprätta växtsättet (prakthäggmispeln växer mera vasformat)

Bärhäggmispeln är framodlad för goda bär . Smaken liknar blåbär med med lite mera tuggmotstånd. Googla 'saskatoon berries' så hittar du recept och annan info.

Normalt har man en sådan häck som friväxande. Vet inte hur den blir om man formklipper.

Redigerat:
Nu har jag varit ute och inspekterat vår häggmispel...
Jag får nu krypa till korset och konstatera att - klart det är häggmispel. Jag har på något obegripligt sätt levt i en grav missuppfattning av hur vår egen häggmispel ser ut. Suck, pinigt. :o

Bifogar nytagen bild. Tror vår är "vanlig" häggmispel. Köpte dem för något tiotal år sedan i 10-pack som häckplantor.
Häggmispel.JPG
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.