Enligt tidigare husägare kom dessa fram i samband med att dom klippte ner någon annan buske..

dom är ca 1,50 höga just nu, stammen ca 10-20mm i diameter och dessutom ihåliga(!)
sega att bryta av..stora gröna blad..

dom har förökat sig kraftigt och nu inne på grannens gräsmatta..är rädd att dom ska invadera hela tomten:(

vad är det och hur får jag död på dem?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkslide heter den. Gräv upp den och var noga med att få med alla rötter.

Googla och du kommer att märka att den är väldigt svår att få död på.

Vi har lyckats utrota dem - med en hel sommars sprutande med roundup, och sen så la vi ett täcke med bark över, dock så växer inget annat där heller...:o

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Många säger roundup på sensommaren på bladen, då suger dom åt sig näringen via dom...nu har kag dock redan kapat av alla 30cm från backen...va de dumt? Ska ja hälla roundup i röret eller gräva upp eller vänta?

Det kommer komma nya skott efter att du har klippt.

Jag har ett område på kanske tio kvadrat i gräsmattan som sliden försöker skjuta nya skott. 10-20 nya VARJE dag. Jag plockar allt men i höst kommer jag gräva upp alla rötter och fylla på med mer jord.

Vad kan jag göra nu när jag kapat alla?

är det risk att dom sprider sig om man tex bär dom över gräsmattan och dom "fröar" eller så?

Snailman
roundup brukar vara effektivt om man penslar (koncentrerad roundup) det på bladen, då dör oxå alla rötter efter några veckor...

bozze4evigt skrev:
Vad kan jag göra nu när jag kapat alla?

är det risk att dom sprider sig om man tex bär dom över gräsmattan och dom "fröar" eller så?
De kan inte utveckla mogna frön i Sverige, så det är ingen fara. Du kan ta en kniv och kapa av den torra toppen på de där kapade stammarna och sedan pensla på lite round up där, har du tur sugs det in i stammen och hamnar i rötterna. Annars vänta en vecka så borde det komma nya skott

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.