4 748 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Hur viktig är denna granen på min tomt?
Börjat städa lite i trädgården och har en (silver?)gran som blivit rätt stor och utpekad av andra att den sänker intrycket av trädgården. (den och annat).
Vill minnas att granar ska vara bra när det kommer till att hålla marken torr.
Tror ni att jag kommer ångra att den tasbort?
Runtom finns lite äpple, päron och massa vanliga träd och buskar.
Inte upplevt att marken är någon blötzon, fast och andra sidan, några meter från granen så är huset och källaren är blöt, troligen ingen dränering runt huset...
Visa bilaga 85686
Hur hade ni resonerat om ni haft en stor tråkig gran? =)
Vill minnas att granar ska vara bra när det kommer till att hålla marken torr.
Tror ni att jag kommer ångra att den tasbort?
Runtom finns lite äpple, päron och massa vanliga träd och buskar.
Inte upplevt att marken är någon blötzon, fast och andra sidan, några meter från granen så är huset och källaren är blöt, troligen ingen dränering runt huset...
Visa bilaga 85686
Hur hade ni resonerat om ni haft en stor tråkig gran? =)
Ingen saknar väl en gran....inte ens julgran....
Bättre att fråga före man sågar ner och upptäcker att marken blir ett träsk. =)
Vilken höjd på stubben hade ni valt. Att få det plant med backen lär ju inte gå men ifall man får tag i en stubbfräsare, vilken höjd önskar dom då för maskinensskull?
Vilken höjd på stubben hade ni valt. Att få det plant med backen lär ju inte gå men ifall man får tag i en stubbfräsare, vilken höjd önskar dom då för maskinensskull?
Den granen ser väl rätt ok ut ändå...
Om den inte direkt skuggar delar av trädgården där du vill ´vara och ha sol hade jag låtit den stå kvar...
Om jag skulle plockat ner granen hade jag tagit så låg stubbe som det bara går...
Om den inte direkt skuggar delar av trädgården där du vill ´vara och ha sol hade jag låtit den stå kvar...
Om jag skulle plockat ner granen hade jag tagit så låg stubbe som det bara går...
En björk är vackrare och sväljer väl mycket mer vatten?
Den där ser ut att ha gjort sitt.
Stör ändå mindre än mormors: hon fick en i inflyttningspresent tidigt på 50-talet och satte den i sitt "lanne" ca 4 meter ut från huset. När jag var där på 70-talet gav den skön skugga i köket. Problemet var att hon bodde på andra våningen. Inte så kul för grannen på våningen under...
Den där ser ut att ha gjort sitt.
Stör ändå mindre än mormors: hon fick en i inflyttningspresent tidigt på 50-talet och satte den i sitt "lanne" ca 4 meter ut från huset. När jag var där på 70-talet gav den skön skugga i köket. Problemet var att hon bodde på andra våningen. Inte så kul för grannen på våningen under...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Den stackars granen ser ju helt malplacerad ut i det prunkande lövverket.
Så om du inte älskar granar: Väck med den, så blir trädgården ljusare också.
I och för sig tycker jag inte att Rhododendron platsar i en lantlig trädgård heller.
Men det är ju ditt val
Om du vill att det skall se lite "fint" ut är ju R rätt väg att gå.
Så här skall det egentligen vara:
https://www.youtube.com/watch?v=EUyxCP5Rvco
Så om du inte älskar granar: Väck med den, så blir trädgården ljusare också.
I och för sig tycker jag inte att Rhododendron platsar i en lantlig trädgård heller.
Men det är ju ditt val
Om du vill att det skall se lite "fint" ut är ju R rätt väg att gå.
Så här skall det egentligen vara:
https://www.youtube.com/watch?v=EUyxCP5Rvco
En gran påverkar bara vattnet under sommaren, på höst och vår dricker den inget. Så är det inte blött då så är det knappast någon fara.
Jag hade nog också tagit ned den, men det är mest för att jag inte tycker om granar. Hade det varit ett valnötsträd i den storleken hade jag absolut inte rört den
Jag hade nog också tagit ned den, men det är mest för att jag inte tycker om granar. Hade det varit ett valnötsträd i den storleken hade jag absolut inte rört den
Granen är ingen förlust om den kommer bort. Men tänk på hur din trädgård ser ut på vintern, om det ändå inte saknas någonting som är grönt och vindskyddande. Du kanske skulle plantera något annat vintergrönt? Exempelvis ett stort buskage idegran på lämplig plats. Skulle vara snyggt ihop med rhododendoron (som jag absolut tycker passar i en lantlig trädgård) 
Klicka här för att svara