32 693 läst ·
24 svar
33k läst
24 svar
Fåglarna hackar upp gräsmattan?
Medlem
· Västra Götaland
· 24 inlägg
Det kan vara pingborrar också, eller "trädgårdsborrar". De äter gräsrötter som bara den och är svåra att bli av med. Var glad för fåglarna, de är ju ett naturligt bekämpningsmedel även om de inte lämnar snyggt efter sig. Det brukar gå att trampa tillbaka tuvorna efter fåglarna men de rötter som borrarna äter upp hämtar sig inte och det blir stora fula bruna fläckar på gräsmattan efter ett tag.
Bekämpa med nematoder om du har larver kvar i marken och om du har någon större buske eller träd på tomten strö rikligt med kalk runt och under det.
Borrarna flyger runt träden och släpper ägg i marken men de dör av kalket. Gräv ner till ca. 30-40 cm och se om du har äckliga snorgröna larver på ca. 2 cm i jorden och behandla då så fort som möjligt med nematoder.
Vi fick efter tre år byta stora delar av vår gräsmatta efter att äntligen ha blivit av med pingborrarna som förstört den så jag skulle vara glad över fåglarna som åtminstone lämnar en levande gräsmatta (om än knölig) efter sig...
Bekämpa med nematoder om du har larver kvar i marken och om du har någon större buske eller träd på tomten strö rikligt med kalk runt och under det.
Borrarna flyger runt träden och släpper ägg i marken men de dör av kalket. Gräv ner till ca. 30-40 cm och se om du har äckliga snorgröna larver på ca. 2 cm i jorden och behandla då så fort som möjligt med nematoder.
Vi fick efter tre år byta stora delar av vår gräsmatta efter att äntligen ha blivit av med pingborrarna som förstört den så jag skulle vara glad över fåglarna som åtminstone lämnar en levande gräsmatta (om än knölig) efter sig...
Så här beskrivs det på en sida.
http://www.nyttodjur.se/skadevolder/traedgaardsborre.aspx
http://www.nyttodjur.se/skadevolder/traedgaardsborre.aspx
Vi har samma skit här. Röda fula baggar som fåglarna älskar. Har inget emot fåglarna då de inte förstör så farligt. Baggarna däremot är vidriga... det verkar vara värst på förmiddagen ich lägger sig lite sen.
Myrr känns litr drastiskt då mina barn gärna får överleva baggarna.
Myrr känns litr drastiskt då mina barn gärna får överleva baggarna.
Klicka här för att svara