T
thomasx: [citat] Gött att höra :) Ja, en slyklinga är helt fel för detta jobb :) Då funkar grensaxen bättre, som var ett av mina första förslag till alternativ ;)
25 svar · 27,1k läst
·
Kattvovven
Kattvovven: [citat] Edit : jag är ej läskunnig.
12 svar · 11,7k läst
A
Atom: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/sambu/sambrac.html Nu har jag hittat själv. Druvfläder.
1 svar · 1,9k läst
·
il_duce
il_duce: Fyll inte något i. Det gör att fukten inte torkar ut och trädet kommer ruttna fortare.
11 svar · 7,9k läst
·
Blindnit
Blindnit: Köpejord är mest torv och det sjunker ihop mycket på kort tid. Själv köper jag numera enbart kopåpåse och barkmull till vanliga växter då jag tycker det ger mer så att säga.
10 svar · 4,9k läst
S
Stefan_hallsberg: Jag handlade från http://www.grascenter.se/. De levererade till slagsta för ett par år sedan. Priserna sätts beroende på hur mycket du behöver. Ju mer desto mindre jobb för dom och billigare för dig. Kan tillägga att kvalitén var bra när jag köpte. Lycka till.
2 svar · 2,3k läst
Ola78
Ola78: Tack så mycket för hjälpen. Då får jag hoppas det snart blir lite grönt i fläckarna, tänkte jag skulle räfsa lite försiktigt med en plasträfsa i det döda för att lufta det lite och hjälpa gräsmattan på traven, man borde väl även kunna så i lite om man nu känner att man vill det, har nämligen lite gräsfrö kvar i garaget.
3 svar · 7,3k läst
·
R
Roland112: Hmm okej, ja de blir väl att ta ner dem då.
15 svar · 4,3k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Avhyvlad gräsmatta ger utmärkt kompostjord! Onödigt jobb att först frakta bort och sedan åka och köpa plantjord i påse.
9 svar · 12,2k läst
bobas
bobas: [citat] Bra tips. Många vill ha en green och klipper väldigt kort, vilket kan leda till en yellow :-)
10 svar · 3,0k läst
V
vanpire: Köpte Stroller kombi plus 8,75 kg på Coop forum idag för 299 kr. Bauhaus ser jag tar 439 kr. Bara att åka dit och handla med prisgaranti för er som gått i tankar om detta. Bör blir 263 kr vilket känns som ett OK pris.
7 svar · 29,0k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Om du vill föryngra den sådär radikalt som du tänker skulle du ha gjort det på vårvintern innan saven börjar stiga. Tidig beskärning stimulerar skottillväxt. Beskärning efter blomning lämpar sig om man vill ansa busken varsamt utan att stimulera skottillväxt. Hur som helst ska du inte beskära nu om du inte bor väldigt långt norrut.
5 svar · 2,0k läst
T
Toddep: Jag planterade i höstas och fick besked om att lägga höns gödsel till våren. Men är nog lika bra att ringa plant skolan och fråga
7 svar · 7,2k läst
·
V
volvos80: Hej igen . Jag fick igång hydrostaten de va remmen som har hoppat av under flekten på själva hydrostatlåda . Fick på remmen den fungerar driver men skramlar .kopplings pedal hoppar vibrerar och den låter Kan de vara remmen som är dålig eller förlite olja i hydrostaten . hur byter man olja jag har aldrig gjort de skulle vara bra om ni har bilder på hur man byder olja väntar på svar .
1 svar · 15,6k läst
I
ironpower: Nej ett par spikar är inget problem. Jag har ett äppelträd som sitter ihop med M10 gängstång ca 80cm lång mellan två stammar för att inte trädet ska dela sig. Jag skulle tro att den suttit minst 15 år.
16 svar · 33,4k läst
J
Jonbeee: Hejsan. Jag gjorde egentligen bara två saker: 1. Jag tog bort alla döda blad som hade fallit till marken direkt på hösten. Jag lät dem således inte ligga tills våren då detta "kunde sprida sjukan tillbaka till plantan genom jorden". Jag rensade även direkt på våren igen. 2. På våren lade jag på fräsch planteringsjord/blomjord som var utblandad med kompost*. Jag hade hört
19 svar · 32,2k läst
S
shadowfire: Intressant input. Jag råkade datea en trädgårdsmästarinna förra året som sa exakt samma sak, hon tyckte jag skulle göra något liknande (kapa väck grenarna nertill). Jag är lite skeptisk dock, har inte sett det någonstans och det känns som om man gör en pudel, typ rakar allt utom huvud och svans? Du råkar inte ha någon bild på hur du har gjort Farzan? Ena thujan som jag har mot
4 svar · 11,1k läst
V
vilpi: Bambu är inte billigt! Kostar typ hälften av vad häcken gör. Jag hittade ett par lokala plantskolor på blocket som sålde för från 4kr/st för 152cm till 8kr/st för 213cm Detta är i Helsingborg, vet inte om det hjälper dig, men ändå
3 svar · 34,0k läst
M
mortimer: Så... då var alla buskarna uppe och helgens övningar slut. Nästan återställt allt också med nya genomtänkta buskar samt någon som inte var med i planeringen (krusbär). Lagt 7h totalt på att dra buskarna och rötterna(samt få iväg allt till soptippen också), inga större problem med grävare och ett grovt blad på tigersågen.
11 svar · 11,7k läst
·
Zixten
Zixten: [citat] Bra det! Vill bara upplysa om att det är stora risker med att fälla träd om man gör fel... Finns allt för många som ignorerar farorna och hoppar över allt säkerhetstänk... http://www.youtube.com/watch?v=HeC0ZzxHGsI
47 svar · 17,8k läst
·
Bricco
Bricco: Mitt äppelträd har haren/rådjuret fint kapat av nedtill..
5 svar · 3,1k läst
·
A
Atom: Beträffande kameraövervakning. Pratade med Länsstyrelsen. Det är (undantaget skyddsobiekt samt där uttryckligen förbud råder) tillåtet att filma och fota precis det man vill. Så länge det görs med handhållna instrument (kameror). Det är tillåtet t.o.m. att fota/filma grannen via exempelvis hans sovrumsfönster! Står man med kameran i handen, får man filma/fota egna trädgården
22 svar · 2,5k läst
M
mortimer: [citat] Dock inte billigast med rullgräs. Hur stor tomt ? Har ni barn som behöver kunna komma ut på en etablerad gräsmatta ?
2 svar · 2,1k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Roligaste sättet är att plantera jordskockor (=jordärtskockor varfan nu ärt kom ifrån) och täckodla med vad du har t hands. Vi använder mängder av hö som vi slåttrat i närheten. Så får vi ängen slagen också. Ovanpå höet lägger vi kompost, hönsgödsel mm Jordskockorna köper du i närmsta mataffär. Hacka hål och tryck ner en knöl m nån halvmeter emellan. Skörda så sent som
13 svar · 6,2k läst
svartöra
svartöra: Roundup förutsätter att växterna växer (det ska sprutas på bladverket för vidare transport ner i rötterna, där det gör verkan) så det är inte rätt årstid. Jag tror det räcker med mekanisk bearbetning bara alla hallonrötter är borta. Strunta i ättikan. Så gräset istället. Klipper du gräset regelbundet får du din gräsmatta. Det kanske växer lite annat i början men det
2 svar · 7,2k läst
·
L
lordi: Vilket åkeri som helst, som har en kranbil fixar detta. Men då ska de förstås kunna nå in med kranen, där häcken finns.
6 svar · 2,2k läst
Z
Zeke_Varg: "Mötet" gick jättebra. De kommer smälla upp ett staket i slutet på april. Det kommer ha samma färg som våra husfasader. Vi kommer vänta och se hur vi vill göra. Vi pratade räntor, försäkringar, larm, asfalterad garageuppfart osv. Bygga en avskärmade mellan oss. Markis osv. Alla byggrejer väntar vi med till att alla transaktioner är klara (vad har vi för pengar att lägga på
52 svar · 46,0k läst
·
M
mortimer: [citat] Det är under full koll. Ska inte börja med "projektet" innan Kristi himmelsfärd, mest läser in mig och projekterar. Gräsfröna växer vid 7-8 grader
10 svar · 7,7k läst
svartöra
svartöra: Här är en produkt där man blandat i 10%: http://www.rolunda.se/index.php?page=Lantlivdressjord
1 svar · 3,3k läst
Stefan N
Stefan N: Ibland om det är tjockt lager jord. Annars är det inga problem. Gödslar man lite under året också så växer det bra.
6 svar · 10,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.