A
arkTecko: Kvitten (äkta, inte rosenkvitten) tycker jag låter som om det skulle kunna passa? Heter quince på engelska, det kan vara lättare att hitta info på det).
4 svar · 2,8k läst
·
D
dsub: Om man inte pressat sönder jorden för mycket tror jag absolut att det räcker och blir över. Speciellt om det är sand som underlag.
5 svar · 3,2k läst
Oldboy
Oldboy: Det kan vara så att beskärning i JAS (dvs juli, aug, sept) ger lite mindre vattenskott.
7 svar · 15,4k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: En vindsnurra (med lagom obalanserad rotor) på en käpp nerkörd i backen fungerar också av samma anledning som betongvibrator. Just nu har jag inga snurror, jag får nog snickra till några: efter vad jag hittills sett verkar det bli riktigt intressant när snön smälter.
18 svar · 28,7k läst
S
Stefan_hallsberg: En nyplanterad växt växer inte så pass mycket under första etableringsåret. Då försöker den att skapa nya rötter dels för att förankra sig och dels för att kunna ta upp vatten och näring. Dock skulle jag rekommendera att till våren när nya löven börjar komma lägga på ett lager kogödsel. Sen strax efter midsommar skulle jag klippa häcken. Då bildas fler nya grenar vilket ger
2 svar · 4,4k läst
J
Josth: När det gäller uppvuxna träd är det betydligt enklare att beskära träden på vårvintern innan de slagit ut. Under växtsäsongen blir det mest en gissning vilken gren som klipps pga lövverket. När de avkapade grenarna sedan ska köras i kompostkvarnen fastnar de oftast pga de sega löven. Betydligt enklare att få grenar utan löv genom valsen och/eller de roterande knivarna.
4 svar · 2,6k läst
E
eviljava: På de ställen vår måbärhäck har tagit sig dåligt har vi tillsatt kväve och stödvattnat. Det har hjälpt.
1 svar · 5,1k läst
A
amazonsport: Ja jag ska prova, blir till våren hoppas jag.. Ska försöka komma ihåg bilder före och efter.
2 svar · 2,7k läst
M
mortimer: Gissar på att anledningen till att grenen brutits av är p.g.a snötyngd och ålder. Bestämmer du di dig för att försöka rädda det så hade jag sett till att beskära det ordentligt så inga fler grenar knäcks. Dock inte stympa det utan en ordentlig beskärning. Ta bort de äldsta grenarna och försök behålla så mycket som möjligt av de nyaste grenarna. Klippa äppelträd är riktigt
4 svar · 2,9k läst
il_duce
il_duce: Dom växer ca 30 cm per år så beror väl på hur man vill ha häcken. Snabbväxande så det betyder alltid mer arbete om man vill hålla snygg. Thujan är ju ett träd och kan bli sjukt höga om man inte klipper. Liguster är en buske och blir inte så fruktansvärt höga även om låter bli att klippa.
7 svar · 3,2k läst
T
TreFemTvå: Tack båda för svar! Låter lovande...då blir det så. Vänliga hälsningar.
3 svar · 4,9k läst
P
PeGe: Mitt förslag är mullbärsträd. http://www.egnersvaxter.se/morus-nigra-svart-mullbarstrad-p-351.html
6 svar · 7,1k läst
Stew
Stew: Hej igen, Jag kollade med en bekant som tyckte att vi borde klippa ner de nya skotten och lägga tidniingspapper luftigt över, så det blir helt mörkt. Sagt och så gjort. Mvh Stefan
1 svar · 3,3k läst
M
mortimer: Hej Jag brukar vertikalskära min gräsmatta ungefär vartannat år. April-maj nästa år är det dags igen. Behöver även toppdressa den lite härochvar p.g.a ojämnheter. Fungerar det/är det rätt tänkt om man precis efter vertikalskärningen även lägger på Extra green på hela gräsmattan ? Har ca 650m2 gräsyta. En säck på 15kg Extra green kostar ju bara 950kr. Alltså; vertikalskär,
0 svar · 3,0k läst
Stew
Stew: Hej, Nej, 99% av alla klematissorter är inte vintergröna. Det finns någon variant tror jag som är det, men de är inte härdiga och ganska svåra. Mvh Stefan
1 svar · 2,8k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Låt dom vara i så fall. Onödigt att skära ytterligare i trädet nu när det är så fuktigt ute. Om dessa skott är trädets nytillväxt så är det bättre att spara dem och nästa år gallra i bland de äldre skotten i stället. Så att det sker en gradvis förnyelse av trädet. Plommon och körsbär bör för övrigt beskäras sparsamt. Klarar inte alls lika hård beskärning som
9 svar · 4,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Kan det vara en bra idé att ta en liten hålsåg och såga bort lite runt hålet, för att verkligen få bort alla ev rester av glysfosfat från det hål som illgärningsmannen borrade? Alltså jag vet inte, jag bara spånar på lite...
10 svar · 3,9k läst
Carl_Elvis
Carl_Elvis: [citat] Jisses! Det är ett äppelträd. Köp läget eller såga ner det.
18 svar · 11,8k läst
·
yonna
yonna: Behåll det träd som har vackrast form/växtsätt. Det är rätt att ta bort ett av träden eftersom ekkronan inte gillar att ha kontakt med annan ek (eller överhuvud taget annat träd).
9 svar · 6,6k läst
C
Caesell: Är det fortfarande gult är inte det så bra:) kan bero på övergödsling av precis den anledningen du själv nämnde. Att du har näringsrik jord.
19 svar · 21,6k läst
·
T
TechMark: Barrträd vill generellt ha god tillgång på vatten utan att stå med fötterna i blöt.
10 svar · 9,1k läst
Bjurran
Bjurran: Då tror jag att jag låter träden vara i år. När jag behandlat något i trädgården har jag alltid tagit hela trädgården samtidigt, och eftersom jag använt vagn för att sprida det borde det varit ungefär lika mycket överallt, men visst finns det risk för att ett av träden kan ha reagerat annorlunda på det.
6 svar · 5,5k läst
·
S
steppen7: Köpte två äppelträd på rea förra hösten. För att de skulle klara vintern satte jag ner dem i jorden med "krukan" på och tog upp dem igen i våras, men sedan har vi inte haft tid att plantera/marken har inte varit klar förrän nu. Över vintern har dock rådjuren varit på och gnagt på båda träden. Kommer dessa alltid vara problemträd nu så det är lika bra att köpa nytt, eller är
0 svar · 3,1k läst
·
J
-JC-: Om jag ska kunna skydda växterna ovan mot kyla så behöver jag täcka över hela eftersom de bara är 10-15 cm höga. Är det OK att täcka de gröna delarna av en växt? Täckmaterialet är väl dränerat och torkar upp snabbt.
1 svar · 3,3k läst
J
jonasz: Våren funkar bra, bara lite mer vatten som går åt då det är lite torrare på våren.
3 svar · 2,9k läst
A
Atom: Det är redan fixat. Tack iaf.
2 svar · 2,2k läst
M
morion: jag ska till o rulla ut gräs till veckan på min superstoora radhustomt på ca 50 kvm. nuvarande gräsmattan e ful, de finns ganska mkt ogräs i form av tistlar, maskrosor o björnbärssnår. jorden under e kladdig, ganska kompakt - inte lerig men kanske kan kallas bördig(?) o inte direkt väldränerad vad jag kan se. ja e totalt novis vad gäller sånt här o undrar hur jag kommer undan
23 svar · 71,1k läst
J
Jenny_L: Hålen i bladen låter som "hagelskottsjuka". Har i sig ingen större inverkan. Håller i övrigt med om fruktmögel och att åtgärden är att se till att ta bort alla skadade frukter eftersom sporer från dessa sprids till nya frukter.
4 svar · 6,5k läst
K
KungAnka: Det blev en Malus John Downie. Riktigt goda och vackra paradisäpplen.
3 svar · 8,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.