Häckar, Buskar & Träd
Anna_H: Det är bra att ta bort det som är garanterat dött, då blir det ju luft åt de nya skotten att med tiden breda ut sig dit. En är ju mjukt, så du kan hjälpa de nya skotten åt rätt håll.
Hobbysnickarglädje: OK! Då hägnar jag bara in träden så att de inte kan gnaga vidare! Tack för snabbt svar!
Alfredo: [citat] Funkar troligen inte. Skulle tro att brandmännen själva käkar upp bären... :p
Workingclasshero: Börja försiktigt med att ta lite av toppen, klipp den smalare, låt det ta några år. Själv tycker jag björk är perfekt, inga löv på våren, fullt med löv på sommaren som ger skugga, alternativt solen står högre. Men det beror ju på placering förstås.
yonna: Bind upp den lämpligaste grenen som huvudstam - skaffa längre käpp. Det är viktigt att det blir en tydlig huvudstam för framtiden.
Marlen Eskilsson: [citat] :) vi har säkert fullt med såna i vår gräsmatta. Trodde det ingick i gräset.
Nyfniken: [citat] Nja. Rätt att klippa din sida av häcken, men ingen skyldighet. Precis som din granne.
HandySmurf: Leverantören bjuder på ny gräsmatta om den inte har tagit sig under sommaren. Det är bara 25 kvadrat så det är inte så mycket att yra om. Felet jag gjort är att jag förmodligen vattnat den för mycket. Stod i den medföljande instruktionen att man i princip inte kunde vattna för mycket men det lyckades jag göra. Kanske tar sig mattan med försiktig vattning. Vi får se.
mortimer: Centrifugalspridare ska du ha. Handdriven till den lilla tomten är både enklast, snabbast och billigast.
mortimer: Ska du få den helt slät o fin så är det nyanläggning med entreprenör som har rätt maskiner för jobbet skulle jag tro. Av med grässvålen (totalt 2dm), fyll på med ny fin anläggningsjord och så därefter med Weibulls Extra green (de stora säckarna är billigast på Hornbach). Sen är det vatten hela tiden, tålamod och tid som krävs för att få mattan att etablera sig.
Kalle B: [citat] De kan inte utveckla mogna frön i Sverige, så det är ingen fara. Du kan ta en kniv och kapa av den torra toppen på de där kapade stammarna och sedan pensla på lite round up där, har du tur sugs det in i stammen och hamnar i rötterna. Annars vänta en vecka så borde det komma nya skott
Snickerick: Funkar säkert fint för de som bor i stockholm, och då till 50-100% högre pris. ;) Men av deklarationen att döma bör jag ha 0-8 sand att lägga under. :)
Sommartorparn: Du ser sällan blommor och bär på en klippt liguster. Vad gäller att hårdklippa en sida i taget. Tveksamt. Beror nog på vilket vädersträck häcken är. På solsidan inget problen på återväxt. Svårare på norrsidan. Om du har en häck med gles norrsida så rekommedarar jag total nedklippning. Har själv gjort det av den anledningen.
Ludwig: Man kan ju alltid försöka så klart, men frågan är ju också vad det är som ger effekt? Är det brytandet eller medlet? Skulle man fått samma resultat med spruta eller pensel kanske? Besvärliga ogräs kräver helt klart uthållighet för att lyckas. Om man tänker sig hur en växt fungerar så klarar den ju oftast inte upprepad störning i form av borttagning av grönmassa eftersom den då
Fred vom Jupiter: Gallervält har jag sett den kallas. Jag ångrar att jag inte hyrde en sån när jag gjorde ny gräsmatta i ett hörn av trädgården. Kan ju gå loss på Max ett par hundringar, men nu får man gå och kratta ut dressjord istället.
Oldboy: Nu har jag varit ute och inspekterat vår häggmispel... Jag får nu krypa till korset och konstatera att - klart det är häggmispel. Jag har på något obegripligt sätt levt i en grav missuppfattning av hur vår egen häggmispel ser ut. Suck, pinigt. :o Bifogar nytagen bild. Tror vår är "vanlig" häggmispel. Köpte dem för något tiotal år sedan i 10-pack som häckplantor. [bild]
Johan267: Hej sågade ner min oxelhäck i slutet a feb. Och nu så har den skjutit en massa skott som har blivit mellan 30-40 cm långa, riktigt tät o fin ända nerifrån. Kan jag gå på med häck saxen redan nu och ta 10-15 cm för att inte släppa iväg den helt eller måste jag vänta till nästa år? Mvh Johan
yonna: Spirea växer i vilken jord som helst och klarar mager jord utmärkt. När jag gödslar lägger jag definitivt inget krut på spirean!
yonna: Egentligen borde du ha satt häcken minst en meter in i trädgården så att du i framtiden skulle kunna sköta häcken från bägge håll. Då hade problemet med planket inte uppstått. Brabanten tar lite tid på sig och så plötsligt skjuter den i höjden - MYCKET varje år. Hur har du tänkt dig att hålla den på 3 m höjd då du nu har ett plank som är ivägen? Brabanten spretar rejält
yonna: Hade liknande problem men thujahäcken var *min* och hade planterats av förre ägaren. Grannen ville ha kvar den som insynsskydd (även jag) men eftersom den inte skötts ordentligt med klippning de första åren var den ganska tanig åt mitt håll. Jag planterade en ligusterhäck en meter ifrån thujahäcken och ligusterhäcken hårdklipptes och hölls en m hög. Detta gav dubbel effekt -
Kalle B: Är det inte ett karakteristiskt hackspetthål man ser på andra bilden också? Hackspettarna är bara en av många djurarter som uppskattar sälg mycket. Ett väldigt viktigt träd i naturen, som vissa ser som ett skräpträd. Men de vet inte vad de pratar om...
Davidw: Rapport: Funka fint. Hackade hårt med kratta några timmar, det var redigt packat på sina ställen. Sen drog far o jag runt en bred lastpall med vikter på vilket vara lysande för plan-justering. Nu kunde man gå utan att det knappt blev fotspår i jorden. Så en finkrattning för att mylla det packade och en lätt vattning på det, snäppet mer än att det inte dammade och aldrig så så att
dsub: Jag brukar plocka bort det värsta, sedan spolar med hårt tryck med vattenslangen.
Kalasclas: Tack, då skippar jag det, målet är 3-4 år sen river jag det :) Någon som har tips på hur man får ner stolparna raka?
Nimajneb: Är avståndet mellan buskarna över 1m hade jag valt den hemmagjorda varianten annars svettslang. Det räcker om slangen ligger ovanför busken.
Kalle B: Nu för tiden är det inga arborister som använder ympvax, tjära eller annat på skador längre, eftersom man har kommit fram till att träd klarar sig bättre själva. De har miljoner års evolution till hjälp. Den där boken kommer klara sig fint om den bara får vara ifred. Jag hade en annan bok som var mycket mindre, och som rådjuret valde att feja hornen mot. Det blev en ca. 1cm bred
gadeberg: Det är gula hinkar med vatten i som gäller när baggarna kommer fram [bild]
jennypennys: Tack så mycket - visst är det en sibirisk ärtbuske. Jag har googlat runt och det stämmer så bra så. Men jag måste ha missat de där gula blommorna... Den verkar vara ogiftig och dessutom väldigt växtstark så det kanske inte dröjer så länge att täppa igen hålet. Bra att det inte är någon dyrare sort heller. :thumbup: Jag kanske skulle lägga ut bilder på alla växter jag har i