11 414 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Vem ansvarar för att sköta häcken på tomtgränsen?
Ni har säkert hört detta förut! Vi har sökt men inte hittat något tydligt svar.
Vi har en häck som går mellan grannen och jämsides med vår garageuppfart. För oss tar häcken plats från garageuppfarten och dessutom så skjuter den i höjden med slyträd som snabbvuxit upp och nu även skymmer vår kvällssol.
Innan jag tar diskussionen med grannen skulle jag gärna vilja veta vad som gäller så att jag inte begär något omöjligt, eller ger grannen utrymme att backa från sina eventuella skyldigheter.
För några år sedan då häcken var normalstor pratade vi snabbt med grannen som antydde att vi kunde klippa ned den om vi ville, vilket vi har gjort på vår sida. Nu är häcken så bred så att vi inte ens når att klippa ned hela. Grannen har bara låtit häcken växa.
Det vi känner nu är:
1. Vi orkar inte eller har lust att sköta en sån stor häck, och vi orkar inte ta hand om något som egentligen inte känns som vårt ansvar.
2. Vi har ingen lust att traska in på grannens tomt då de hyr ut ett andrahus till hyresgäster som också struntar i att sköta häcken.
3. Vi vill inte behöva ta på oss kostnader som det innebär att valma deras slyträd samt forsla bort allt ris som blir efter en häckklippning.
Om vi nu får klippa ned häcken på grannens sida kan vi lämna de klippta häckresterna kvar på grannens tomt så att de får ta bort avfallet?
//D
Vi har en häck som går mellan grannen och jämsides med vår garageuppfart. För oss tar häcken plats från garageuppfarten och dessutom så skjuter den i höjden med slyträd som snabbvuxit upp och nu även skymmer vår kvällssol.
Innan jag tar diskussionen med grannen skulle jag gärna vilja veta vad som gäller så att jag inte begär något omöjligt, eller ger grannen utrymme att backa från sina eventuella skyldigheter.
För några år sedan då häcken var normalstor pratade vi snabbt med grannen som antydde att vi kunde klippa ned den om vi ville, vilket vi har gjort på vår sida. Nu är häcken så bred så att vi inte ens når att klippa ned hela. Grannen har bara låtit häcken växa.
Det vi känner nu är:
1. Vi orkar inte eller har lust att sköta en sån stor häck, och vi orkar inte ta hand om något som egentligen inte känns som vårt ansvar.
2. Vi har ingen lust att traska in på grannens tomt då de hyr ut ett andrahus till hyresgäster som också struntar i att sköta häcken.
3. Vi vill inte behöva ta på oss kostnader som det innebär att valma deras slyträd samt forsla bort allt ris som blir efter en häckklippning.
Om vi nu får klippa ned häcken på grannens sida kan vi lämna de klippta häckresterna kvar på grannens tomt så att de får ta bort avfallet?
//D
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Ni har ingen automatisk rätt att klippa på grannens sida, och ni kan inte heller kräva att grannen sköter sin del av häcken.
Det är ganska enkelt:
Ni kan inte kräva att grannen klipper sin del och ni får inte göra det själva (ni får inte ens beträda dennes tomt).
Det är bara att bita i det sura äpplet och ta ett snack med grannen.
Ni kan inte kräva att grannen klipper sin del och ni får inte göra det själva (ni får inte ens beträda dennes tomt).
Det är bara att bita i det sura äpplet och ta ett snack med grannen.
Klicka här för att svara
