Häckar, Buskar & Träd
carinashem: Kan detta vara blodlöss??? Kan vi rädda trädet?
Fru nottefabrikk: Hej! Vi tänkte göra en liten syrenberså i trädgården. När är bäst att plantera? Vad ska man tänka på när det gäller syrener? Hur långt avstånd är lämpligt om man vill ha en ganska tät häck? Tack för svar!
gaia: [citat] Det finns en rationell orsak att man ska vänta med röjning i gamla trädgårdar i minst ett år. Det tar tid och pengar att anlägga en ljumig trädgård men bara sekunder med motorsåg att förstöra så tänk er före och ha tålamod :). Roligt att kaprifolen är räddad :) gaia
Draven: [citat] Ok kanon tackar för denna input. Då har jag lite tid på mig i alla fall.
ion: Jag tror min fru har rätt. Det är en Diplademia. http://fotos.euroresidentes.com/fotos/plantas/imagepages/image18.html
Karriärmamman: Vi vill ha en tujahäck och planerar att plantera den nu i höst. Kan vi sedan bygga en mur relativt (30-50 cm) nära häcken om 9-18 månader? -finns risk att vi förstör för häcken? -ökar vi risk för frost? - finns risk att vi kapar rötterna som kan ha växt "åt murens håll"? Muren tänker vi oss inte så hög, och vi planerar att göra den själva. Höjd 10-35 cm . -kan vi vinna på
Ängdalen: Hej! Min automower320 startar inte. Felmeddelande: krocksensor aktiv. Någon som vet vad det kan vara för fel?
Cillster: Tack för alla tips och svar! Vi kommer troligtvis att köpa påsar och hålla alla tummar att det räcker :-)
Kalle B: [citat] Det som hände var att solen värmde bra på dagen, vilket fick de vintergröna thujorna att vilja suga vatten för att kyla sig och inte torka ut. Men de fick inget vatten eftersom det var tjäle i marken. Det som är dött är dött, inget träd kan "hoppa över" ett år. En gren där det inte är något grönt alls är död, liksom att en hel thuja utan något grönt också är död.
fsn: [citat] Gammal tråd och gammalt inlägg men det kräver bildbevis......
trädgårdskille: Jag bytte rem idag. På den vi har,det ska vara en 2002 Stiga Garden.Remmen var 56cm lång om man klämmer ihop den lite. Jag mätte både den gamla ock den nya.Produktnummer1134-9048-01 285:50 hos gräsklippareförsäljaren.
Kalle B: Jag har mängder av vildsmultron här, och de växer under vitt skilda förhållanden. Sol eller skugga, öppet eller trångt, magert eller näringsrikt. Bäst verkar det vara i halvskugga bland andra örter inne under stora träd, de verkar konkurreras ut av gräs. Det här är just Bohuslän, så de finns kvar här på vissa håll i alla fall. Jag har även ett par odlade sorter, dels en vit
Yrrol: Slog i ampull i några av dom grövre. Det hjälpte till viss del men inte tillräckligt. Man får nog ha tålamod och setill och fåbort allt nytt innan det sprider sig ytterligare. [bild]
motives: Nu ska jag vara tvärtemot och föreslå att du gallrar ur dina buskar riktigt ordentligt och sparar bara den tjockaste stammen som du grenar av på nedre delen. Nu har du början på ett syrenträd! Mkt finare än en häck och när du sen bygger ett vitt spjälstaket till så har du själva sinnebilden för sekelskiftesromantik :)
svartöra: Hmm! Vad säljer de i dagsläget? Jag var där med en släpvagn för något år sedan och skulle ha någon produkt men då hade de slutat med den. Det framgick inte av websidan! Men nu säljer de alltså matjord? Säljer de annat, t ex hästgödsel? (Äter ofta lunch på Amica på Lunnagårdsgatan och då är det utsikt mot Brudberget...)
thomasx: Vi ska vattna när vi är bortresa, och en ganska stor yta, så jag returnerade gardenan och köpte tre blippare på biltema istället, de funkar ok och täcker hela ytan och blev ändå billigare än en gardena.
D09: [citat] Ja, det mörka finns det gott om på berget men det ljusgröna har jag inte sett innan. Inga Aliens då ;)
andypandy72: Oj, så mycket?! trist för oss. Just nu ser det ut som att ungefär hälften (ca 6 stycken) inte mår så bra, att bladen har börjat bli väldigt torra och ser vissna ut. På de andra är bladen fortfarande mjuka och fina. Hur eller när vet man vilka som har klarat sig? de som inte klarar sig, kan de komma igen längre fram eller nästa år? eller är det helt kört?
Fredrik.engdahl: Vi köpte från thujor.se och vi tog smaragd 150cm + och vi betala ca 169kr/st och dom är i kruka . Enda nackdelen var att dom levererade dom 14 dagar tidigare innan vi fått vårat hus. (Vi har fått sätta dom på tomten iaf)
Karriärmamman: Packa hårt. lite lösare med asfaltskrapa för finare jord och så krattar du innan du rullar. tryck ner skarvarna ordentligt och tryck tätt ihop. Vi "stampande/sköt med foten ihop mot skarven innan vi la nästa rulle. Det funkade. Vad är det för jord, kanske behöver du gödsla lite, då ska det vara kvävefattig gödning så att rötterna inte bränns. Vi har i o f s inte haft vår matta
Atom: Så ser det ut i hörnan. Man ser iaf det ena av träden. Och ogräset :(
ubbe mekaniker: var mycket skrivt här utom grund problemet. helt klart har du har garanti 2 år om du inte har skit i förgasare tippat maskin och fått olja i förgasare eller luftfiltret kört med för lite olja inte bytt olja för eftersom jag jobbar alla mskiner från skog till trädgård och måste säga att gå klippare är det simplaste som finns det lagar man i sömnen. undrar om du fått svar på
Robster: Jämfört med andra klippare är den väl så bra som dem, men de är gjorda för gräsklippning och resten är mest fagra försäljningsknep. Har iaf själv aldrig sett någon snöröja mer än någon enstaka gång innan den är ersatt med hjuling, snöslunga eller gammal traktor.
Anna_H: Det är bra att ta bort det som är garanterat dött, då blir det ju luft åt de nya skotten att med tiden breda ut sig dit. En är ju mjukt, så du kan hjälpa de nya skotten åt rätt håll.