Helt beroende vad man köpt för jord och var den kommer ifrån. Men att det växer upp ogräs på detta sättet är helt normalt. Om man låter det vara ytterligare några veckor kan du ha en halvmeterhög växtlighet.
Mycket av ogräset i anläggningsjord är 1-årig, så till nästa år är det borta.
Precis som AndersS skriver beror det på var jorden kommer ifrån. Har haft både jord som det inte har kommit ogräs i men även som det har kommit väldigt mycket i. Idag så finns inga spår av ogräs i gräsmattan, förutom några maskrosor och lite klöver.
Precis som AndersS skriver beror det på var jorden kommer ifrån. Har haft både jord som det inte har kommit ogräs i men även som det har kommit väldigt mycket i. Idag så finns inga spår av ogräs i gräsmattan, förutom några maskrosor och lite klöver.
Ska enligt min vän också ner med gödning, och den skulle fräsas ner:
http://www.plantigo.se/weibulls-super-gramino-13-5kg.html
Men. Har även ett ställe jag ska så med frö på och där tänkte jag det skulle få fajtas mot mindre ogräs när det ska tas sig. Kanske fel tänkt?
http://www.plantigo.se/weibulls-super-gramino-13-5kg.html
Men. Har även ett ställe jag ska så med frö på och där tänkte jag det skulle få fajtas mot mindre ogräs när det ska tas sig. Kanske fel tänkt?
Självklart vill man ju börja så fritt från ogräs som möjligt, men det är ju mindre känsligt om man rullar jämfört med om man sår. Frågan är om man kan anklaga jordleverantören eller inte. Det finns ju ogräs i "luften" överallt, och frågan är hur lång tid det tar innan den slår sig ner på ett par 100m2 bördig jord .. (den växer inom 2v på 1dm2 hos mig)
Om du har tid, så skulle jag "raka" av så många plantor som möjligt innan rullning. Gör detta, fräsning, och vältning, så snart inpå utrullning som möjligt. Tex dagen innan. Kanske kan din vän hjälpa till? =)
Om du har tid, så skulle jag "raka" av så många plantor som möjligt innan rullning. Gör detta, fräsning, och vältning, så snart inpå utrullning som möjligt. Tex dagen innan. Kanske kan din vän hjälpa till? =)
Rapport: Funka fint. Hackade hårt med kratta några timmar, det var redigt packat på sina ställen. Sen drog far o jag runt en bred lastpall med vikter på vilket vara lysande för plan-justering. Nu kunde man gå utan att det knappt blev fotspår i jorden. Så en finkrattning för att mylla det packade och en lätt vattning på det, snäppet mer än att det inte dammade och aldrig så så att det skulle bli svampigt. Och så rulla, rulla, rulla.
Efter färdig rullning tokvattnade vi minst 30mm. Nästa dygn lika mycket, men efter det har vädret varit perfekt med lagom nederbörd och lite sol så några dar senare syntes vita rötter som trängde ner ur mattan och vidare till underliggande jord.
Snart dags för första toppningen. Ska se hur jag gör det mest skonsamt.
Efter färdig rullning tokvattnade vi minst 30mm. Nästa dygn lika mycket, men efter det har vädret varit perfekt med lagom nederbörd och lite sol så några dar senare syntes vita rötter som trängde ner ur mattan och vidare till underliggande jord.
Snart dags för första toppningen. Ska se hur jag gör det mest skonsamt.
Redigerat:
Klicka här för att svara