Kanske är helt ok detta, men vill ändå kolla:

Är detta en vanlig mängd ogräs i jord som levererats för 10dagar sen?

Nu ska vi strax rulla gräs på 80% av utan och så naturgräs/äng på 20.

Spontant?
ImageUploadedByByggahus.se1370375924.830025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt beroende vad man köpt för jord och var den kommer ifrån. Men att det växer upp ogräs på detta sättet är helt normalt. Om man låter det vara ytterligare några veckor kan du ha en halvmeterhög växtlighet.

Kan också tänkta mig att det är normalt efter att det legat 10 dagar.

Men riktigt fin jord, hade den också haft detta? Några av "plantorna" är snart 20 cm.

Mycket av ogräset i anläggningsjord är 1-årig, så till nästa år är det borta.

Precis som AndersS skriver beror det på var jorden kommer ifrån. Har haft både jord som det inte har kommit ogräs i men även som det har kommit väldigt mycket i. Idag så finns inga spår av ogräs i gräsmattan, förutom några maskrosor och lite klöver.

Davidw skrev:
Men riktigt fin jord, hade den också haft detta? Några av "plantorna" är snart 20 cm.
Nej, det kan man inte säga utan det är mera sammansättningen, dvs blandning och struktur, men även den innehåller ogräsfrön.

Kan kanske också vara så att en del av ogräset fanns redan i marken under den nya jorden och helt enkelt växt igenom.

Bonnier, nja alltså det börja ju växa efter ett par dar i 20cm tjockt lager.

Men känns ok detta ändå.
Antar att jag får fräsa ner det lite innan gräset kommer på tisdag.

Om nu jorden är såpass nyutlagd, kan du inte kratta bort ogräset istället? Om du fräser ner det så kan det ju komma igen, om det nu orkar ta sig igenom gräsmattan...?

Ska enligt min vän också ner med gödning, och den skulle fräsas ner:
http://www.plantigo.se/weibulls-super-gramino-13-5kg.html

Men. Har även ett ställe jag ska så med frö på och där tänkte jag det skulle få fajtas mot mindre ogräs när det ska tas sig. Kanske fel tänkt?

Jag gjorde misstaget att köpa ångsteriliserad jord för några år sen

Växte nästan inget i den innan man blandade i kogödsel & matjord med "kultur"

Om det växer så är det bra jord

Imorrn hyr vi vält. Tänkte trampa men gav ingen effekt. Rädd att jorden hunnit stelna på skorpan och är lös under, och sen kommer sätta sig. Ca 20-30 cm pålagt.

Swemax. Låter bra!

Självklart vill man ju börja så fritt från ogräs som möjligt, men det är ju mindre känsligt om man rullar jämfört med om man sår. Frågan är om man kan anklaga jordleverantören eller inte. Det finns ju ogräs i "luften" överallt, och frågan är hur lång tid det tar innan den slår sig ner på ett par 100m2 bördig jord .. (den växer inom 2v på 1dm2 hos mig)

Om du har tid, så skulle jag "raka" av så många plantor som möjligt innan rullning. Gör detta, fräsning, och vältning, så snart inpå utrullning som möjligt. Tex dagen innan. Kanske kan din vän hjälpa till? =)

Rapport: Funka fint. Hackade hårt med kratta några timmar, det var redigt packat på sina ställen. Sen drog far o jag runt en bred lastpall med vikter på vilket vara lysande för plan-justering. Nu kunde man gå utan att det knappt blev fotspår i jorden. Så en finkrattning för att mylla det packade och en lätt vattning på det, snäppet mer än att det inte dammade och aldrig så så att det skulle bli svampigt. Och så rulla, rulla, rulla.

Efter färdig rullning tokvattnade vi minst 30mm. Nästa dygn lika mycket, men efter det har vädret varit perfekt med lagom nederbörd och lite sol så några dar senare syntes vita rötter som trängde ner ur mattan och vidare till underliggande jord.

Snart dags för första toppningen. Ska se hur jag gör det mest skonsamt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.