Häckar, Buskar & Träd
yonna: Jag har liknande mur (skyddad, dvs man får inte göra åverkan på muren) och har nyligen fått ett 10-tal tysklönnar avverkade. Dessa stod mer eller mindre i muren. Stubbarna grävs inte upp. Sågar ner så mycket som möjligt och håller efter och sågar/knipsar efter hand nya skott tänds. Rötterna håller fortfarande muren på plats och det kan ta flera tiotal år innan muren påverkas.
Lajla1: Nu ser plantor att må bättre, det är fler som har fått gröna blad men det är fortfarande en del utan, eller vissna blad. Hoppas att värme hjälper de att överleva.
camaro1969: att elda gick sådär. tror det går betydligt bättre om inte stubben varit purfärsk och just i det läge den suger mest vatten. nån morgon med kallgrader var det ca 5 cm is på stubben, av vatten den sugit upp själv alltså. jag ska gräva runt dem och kapa några rötter med tigersågen är nästa plan.. och sedan bryta upp dem med grävarn. grävarn är en 4.5 tonnare så den tar dem inte
Lajla1: Hej, Läste att barrotade plantor kan planteras när de befinner sig i vila, dvs innan de får blad. Om man får barrotad avenbok med gröna blad på är det risk att den inte klarar sig? Hälsning Lajla
thomas33: Spaljé med någon klängväxt kan bli riktigt smalt, men du ville inte ha staket.
MagHam: Hmmm Känns lite förmätet att gå in med mothugg mot en nykomling.. Välkommen förresten :) Men, varför ha växter mot en husvägg ö h t ? Det är aldrig bra för huset. Binder fukt och främjar mikrobiell tillväxt.
yonna: Sära inte på dem! Fyll mellanrummet med roddisjord och håll undan ogräs. Till hösten kan du med fördel lägga på löv från resten av trädgården och vattna rejält. Den dagen de blir för stora kan du flytta dem lätt. De har ett mycket litet, kompakt rotsystem.
pelleprognos: Blir kanske inte så bra att plantera en häck i närheten av vägen, då risken är att den skymmer sikten för trafiken i kurvan, och den får då vara max 80 cm hög om jag minns rätt, och det blir ju isf inte mycket till insynsskydd. Som KristinaRT skriver, så titta på vad som växer naturligt i omgivningen. Enar som planteras utspritt högre upp mellan klipphällarna, ett par
Abies koreana: Hittade en bild på Prunus incisa `Kojou- No - mai´ som är ympad på stam. Mycket rikblommande tidig vår, det blommar just nu. Trädet har lite skruvade grenar som en tilltalande detalj. På hösten får bladen en rödaktig färg. Detta är ett dvärgträd och som sådant växer det extremt långsamt. Det går bra att klippa in kronan under JAS om man vill är men inte nödvändigt.
Sommartorparn: Se till att få tag i E-planta med namn "Finn". Framodlad särskilt för stark doft. Till skillnad från ovanstående tycker jag att doftschersmin är en buske man inte kan vara utan. Underbar när den doftar och en helt vanlig grön buske resten av sommaren (precis som andra buskar som bara blommar en gång!). Man kan med fördel ha den i ett blandat buskage.. Sedan är det inte fel att även ha
snowjim: Såhär tänkte jag att muren skulle se ut i relation till Thuja : [bild] http://i.imgur.com/oljkSCL.jpg Ett annat alternativ är att hugga upp befintlig klack och sätta par rader till såhär : [bild] http://i.imgur.com/oDves9I.jpgI Det gula är makadam eller liknande. Vad tror ni, är detta en okay lösning? Vilken tror ni mest på?
lundq: Hjälp! Min liguster har drabbats av någon åkomma. Grenarna närmast marken på en del buskar är täckta av någonting vitt. Vad är detta? [bild] [bild]
Satsuki: Kanske läge för en liten nyansering: Både för mkt och för lite vatten är skadligt, men vad som är för mycket/för lite beror på vad det är för växt, jordmån, väder osv. Samt om plantan växer eller vilar! Självklart ska växter vattnas, mycket i vissa fall och lite i andra. Vissa växter är törstiga, och vill ha fuktig jord (tex thuja) för att de kommer från områden där
BirgitS: Så länge gödseln inte innehåller kalk så kan man använda den vid tuja: http://www.odla.nu/fragor-svar/vilken-godsel-till-thuja http://www.odla.nu/fragor-svar/skotselrad-nysatt-tujahack Står det inget på påsen om lämplig dosering?
Abies koreana: Vem som än gav dig rådet om svavelpreparat måste ha slängt ut det påståendet utan att ha någon kunskap. Svavelpreparat används mot mjöldagg som är en svampsjukdom och kan uppstå av torka. Lägger sig som en mjölig beläggning på bladen, lätt att se. Din häck har drabbats av någon insekt och där fyller svavel ingen funktion. Välmående växter drabbas inte lika lätt av angripare
Kallebo: Gammal tråd men jag stack ner stora grenar av vinbärsbuskar i november i höstas bara rakt ner i marken bakom en häck. Till min stora förvåning har alla fyra grenarna rotat sig och blommar nu för fullt!
TF83: tack så mycket för två bra alternativ! Jag kommer välja båda två då de båda var mycket fina! Sen blir det nog en fläder också :) Tack igen!
anders07: På sidan av vår tomt vid vattnet står 5 alar (klibbal) och nu har två av dem fått någon märklig sjukdom där baren lossnar i fläckar och längst ner på stammen ser det mörkt/svart ut där barken lossnat. [bild] [bild] [bild] Jag hittar väldigt lite information om sjukdomar på al, det lilla som finns är från Wikipedia: Klibbal är mottaglig för Phytophthora alni, en sent utvecklad
BirgitS: Det beror bland annat på hur stort rotsystem plantorna har, hur torr jorden är och hur soligt och blåsigt det är. Enklast är nog att stoppa ner ett finger och känna hur fuktig jorden är där rötterna finns. Det är som med krukväxter, jorden får inte ständigt vara blöt för då ruttnar rötterna men den får inte heller torka ut helt och hållet. Förhoppningsvis är det en bra jord
Keexet: Har du ett träd med kräfta så var väldigt vaksam på andra träd i närheten. Det där ser inte ut som ett "skolboksexempel" på kräfta, men i min värld är de där skadorna oroväckande. Min erfarenhet är att det är en riktigt "elak" sjukdom som är svår att hejda. Tvätta alla redskap med t-sprit som används i kontakt med trädet och ska det beskäras ska man göra det under den
KnockOnWood: Vi har något som nog kan kallas Hängsälg i vår "trädgård". En "inflyttningspresent" från en granne: [bild] Tyvärr tog sig en kossa, dvs ett nötkreatur, in och tryckte till den, så nu lutar stammen ordentligt. Men våra höns älskar den. Ger dem skydd mot rovfåglar pga det täta grenverket när löven slaget ut. Så här ser blommorna ut idag, riktiga videkissar :) [bild]
Farfalle: Det är de grenar som växer vågrätt eller neråt som kommer ge frukt. Du vill helst eftersträva grenvinklar på ca 90 grader för att de ska orka bära den extra tyngden sedan utan att gå av och fläkas. Sen hur ni väljer att klippa är väl egentligen upp till er för jag kan nästan lova att även proffsen har olika synsätt på hur man ska behandla gamla "vildvuxna" fruktträd. Ta lite
Fel av Åke: Jag som har rätt lång thuja-häck använder mig av en elektrisk häcksax. Vid något tillfälle lånade jag en motordriven men den var betydligt tyngre att arbeta med, men fördelen var ju att jag slapp tänka på sladden. Det bästa vore nog en batteridriven, men det har jag inte skaffat än. Den har ju fördelen att vara sladdlös och låg vikt.
heimlaga: Ja kanske det. Min verklighet ligger väl någonstans mitt emellan skogsingenjörernas kubikmetersräknande och Peter Wohllebens syn på träd. Jag ser skogen som en stor levande organism där allt levande ingår. Allt från storgranarna till pissmyrorna. Vi människor är också en del av den stora organismen. Vi kan gott kan ta ut naturens överskott i form av enskilda träd och smärre
Alfredo: [citat] Hittade lösningen på ditt problem i en annan tråd. Hyr en (stor) kranbil som får lyfta in en liten trädflyttare på tomten. :D https://www.byggahus.se/forum/tomter/293829-ej-onskvard-myrstack-pa-tomten.html?perpage=15#post2692808
Satsuki: Och tänk på att häcken med säkerhet hämtar sig lättare och snabbare om den får extra vatten efteråt!!!
MagHam: Även om JAS är huvudregeln så varierar det lite på trädslag när det går bra att beskära. Äpple - alldeles utmärkt just nu Vinbär - ska man t o m vänta med tills senare på hösten när bladen fällts. Men, Håller med de som säger att björk aldrig blir bra oavsett. Det blir liksom aldrig nån snygg fason på en beskuren björk i mitt tycke.
JAJansson: [citat] Bakker levererar skit men katalogen är fin och lockar nya kunder ... Jag har köpt elva träd från Slovakien nöjd och 12 till på väg :) http://www.shop.zahradnictvolimbach.sk/en/collumnar-fruit-trees-for-sale