Häckar, Buskar & Träd
grubbleur: Vi har också sandjord i skåne med häckar i bok, avenbok och hagtorn. Alla trivs jättebra. Jag tycker bokhäcken täcker bäst året om eftersom de gamla löven sitter kvar hela vintern och våren om än gula/bruna. Avenbok täcker också ganska bra på vintern. Bokhäcken behöver bara klippas en gång om året medan avenboken i alla fall två gånger och hagtorn hela tiden...
Stenolofanders: Kanske att du kan såga bort enbart sånt som är säkerhetsrisk, så blir både kommun och du nöjd och slipper punga ut med pengar? Det är ju oftast enstaka grenar som hotar trilla etc: kanske räcker att såga bort såna som sitter illa till? Jag föredrar grensåg på stång eller att klättra upp med bågsåg, motorsåg i trädkronor undviker jag av säkerhetsskäl. Björk mår inte alltid
Wehlen.M: Jag tog ner våran hagtornshäck som var ca 2,5m hög i början av april förra året. La på kogödsel för att den skulle få lite ny näring och jäklar vad det tog sig. Hade jag inte varit med med häcksaxen hade den varit över metern. Klippte ner den till ca 20cm över marken och nu låter jag den bara komma ca 20cm per år för att få den tät.
Abies koreana: Fagus sylvatica bok är ett träd som behåller sina löv under höst/vinter. Den kallas ibland för vintergrön trots att bladen blir bruna. Det är skillnad mellan vintergrön och städsegrön, två begrepp som används felaktigt ibland. Städsegrön är den korrekta benämningen på t.ex. tuja medan boken betraktas som vintergrön. Ditt träd beter sig alldeles normalt.
Sommartorparn: Du gödslar förstås som du vill och vad som är allsidigt är en definitionsfråga. Konstgödsel innehåller inga mullämnen om jorden är fattig på mullämnen har den svårt att fånga upp de näringsämnen som blåkornet tillför. Om buskarna har stått länge på samma ställe så kan jorden vara hård och kompakt. Då kan kogödsel göra nytta för att öka mullhalten. Ett annat bra sätt
Sommartorparn: Om du tycker att trädet pryder sin plats och har en funktion som upphängningsanordning för fågelmataren så ska du naturligtvis ha det kvar. Om du vill ha ett friskt körsbärsträd så är mitt råd att plantera ett nytt. Dock ska ett nytt träd inte planteras på samma ställe! Läs här om hur du bäst planterar ett fruktträd (texten handlar om äppelträd, men planteringen är densamma
mlkjhr: Pacman42 skrev: >Det kan iofs vara så att markförhållandena spelar roll, Säkert har det stor betydelse. Och lövträd som du skriver går ofta av på grund av röta i stammen.
heimlaga: Jag har köpt en hel del virke på rot under de senaste 15 åren och fått det sågat på cirkelsågen i grannbyn. Det blir bra virke fantastiskt billigt men det krävs en del utrustning och vana om det skall gå med en rimlig tidsinsats. Tyvärr borde golvvirke som huggs nu lufttorka tills december 2018 om man inte har tillgång till torkugn för den sista torkningen. Säkert hittar du någon
Holger Wendt: [bild] Här syns hästkastanjen till höger. Den växer mer på höjden och mer samlat.
Anna_H: [citat] Syren håller sig väldigt bra på palts om man vet hur den ska skötas, och det är rätt enkelt. Man bestämmer helt enkelt hur många "årsväxter" hög den ska vara och gallrar ut enligt det. Om den ska vara tre årsväxter hög gallrar man ur var tredje gren direkt efter blomningen, 20 cm från marken. Ska den vara två år hög tar man varannan och ska den vara fyra år hög tar man
BlueX: Är det i Sörmland ska det inte vara något problem. Jag får mina barrotsplantor nästa vecka, för plantering nästa helg. Som nämnst tidigare: tänk på att det är torrt i marken.
snoddas2: [citat] Problemet? Hela poängen med ecoplugg är att de innehåller Roundup (glyfosat). Det stannar i den behandlade växten och dödar just den. Det är ingen risk att vinbärsbusken kommer att skadas. Med det sagt går det säkert att döda stubben om man är flitig med sekatören under sommaren. En variant är ju att börja så, och sedan banka i en ekoplugg om man skulle tröttna.
Oldboy: Det är just ljuset du vill dämpa på våren, så att trädet inte vaknar för tidigt. Ja, även temp, dvs inte för varmt så det börjar växa i mörkret, el samtidigt som det fortfarande är tjäle, men inte heller för kallt (frost) för ömtåliga plantor. Jute kan vara tungt för nya späda plantor. Några blompinnar ställda som en wigwam bör kunna hjälpa till. Efter lövfällning, när
Satsuki: Finns olika sorters berberis, men när man tog fram sorter som passar som häckväxt har väl sannolikt inte bärens smak och storlek varit prioriterade... Fick veta av en kompis att torkade berberisbär ofta används i pesisk matlagning, så giftiga tror jag inte de är, kanske blir det mer ätbara om man torkar dem? Tänker på slånbär, som är oätliga i färsk form, men som ger god saft
Anna_H: Tänkte säga detsamma, såga bort hur mycket som helst när som helst, de kommer sig!
Linderödsåsen: Med träd/buskar och rabatter får man dessutom in djur och fågellivet närmare. Fåglar behöver skydd mot rovdjur, fjärilar älskar blommor etc. Det skapar en mer naturlig utomhusmiljö. Sedan fanns det en artikel för ett par år sedan (åsikter från mäklare) att en ombonad trädgård höjer värdet av fastigheten med 50-250K beroende på var man bor...Om detta är sant eller inte, ja det
arneri68: Kan vara bra att veta vilken sorts fläder det är då den kan vara giftig eller ätbar. Enklast att artbestämma under våren då de blommar. http://mittkok.expressen.se/artikel/flader-sa-ser-du-om-den-ar-falsk-eller-akta/
Christian Bremer: [citat] Den är bara grovt förberedd och då var inte höjderna satta exakt så därför det är så mycket, det är samfälligheten som jag är med i som äger marken som skall bygga gångvägen och vi har kommit överens om plushöjder så jag hoppas att de kommer göra så sen också ;)
thomasx: Om jag förstår saken rätt ligger stubben nära stödmuren, så lite beroende på stödmurens beskaffenhet, skulle jag vara försiktig med "våldsamma" metoder med traktor osv. Det finns liknande fräsaggregat som används till stubbfräsning, som man kan sätta på armen på en grävmaskin. Med en sådan borde du kunna stå nedanför stödmuren och fräsa bort stubben uppepå. Googla drum
Hyltran från Veglemyren: Jag har delat djävulsbusken och paradisbusken det hade säkert gått utmärkt att dela luktolvonen också men det gjord jag inte. Taxusen har jag inte delat och därför att jag tror att det skulle varit skadligt för den. Jag vet inte och påstår inte att det är omöjligt att dela en taxusbuske men min buske hade inte mått bra av att bli delad på grund av sitt växt sätt.
BirgitS: Här är en zonkarta: http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html Annars bör du kunna fråga i en bra trädgårdshandel i närheten.
Budski: Tack för all information. Jag kanske ska tänka om och välja någon annan frukt. Något syrligt, knaprigt äpple eller så.
Kallebo: Tack så mycket för tipsen! Ska försöka få tag i pilkäppar som om inte annat kan flätas till vindskydd. Slånaronia gillade jag! Får ta en tur till plantskolan imorgon och se vad de har. Vi planterade en bokhäck med grannen i tomtgränsen.. den trivs inget vidare. Tror att den får för mycket vatten. Den står precis under en höjd, i ett dike. Jorden är ständigt blöt. Det motsatta