2 885 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vad skall jag plantera mot en östervägg?
Hej! Just nu växer endast gräs på östra sidan av vårt hus. Det vill jag ändra på. Området syns inte mycket så jag hade tänkt mig nyttoväxer. Tex. Björnbär. Funkar dessa i halvskugga (sol ända fram till 14-tiden, sedan helskugga). Har ni tips på nåt annat gärna ätbart som trivs i halvskugga? Väggen är rappad sten så blir varm i solen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
När det gäller björnbär beror det mycket på var i landet du bor, men normalt så ska ju så många timmar med sol räcka till bra.
Jag hade tidigare rabarber ungefär en meter från nordost-sidan av huset, men med så många timmar sol borde det mesta gå bra.
Jag hade tidigare rabarber ungefär en meter från nordost-sidan av huset, men med så många timmar sol borde det mesta gå bra.
Hmmm Känns lite förmätet att gå in med mothugg mot en nykomling.. Välkommen förresten 
Men, varför ha växter mot en husvägg ö h t ? Det är aldrig bra för huset. Binder fukt och främjar mikrobiell tillväxt.
Men, varför ha växter mot en husvägg ö h t ? Det är aldrig bra för huset. Binder fukt och främjar mikrobiell tillväxt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
70-talskällare med plast och trä mot betong, hur hade ni gjort?
Isolering -
Rookie-fråga: Knepig konstruktion - Hur skall jag tänka med ångspärr mot grunden?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bastuvägg i källare med betonggolv. Hur ansluter du den mot golv. Väggen skall vara träpanel och golvet skall ha plastmatta uppvikt mot väggen.
Utbyggnad och tillbyggnad