Humlo
De hade utförsäljning på Blomsterlandet i helgen och jag stod och kikade på lite olika sorter. Tillslut blev det en Daybreak Magnolia mest för jag blev lite kär i den rosalila färgen som fanns på bilden.
När jag kom hem så såg jag att det står på lappen att den blir 3-4 meter hög och när jag sen googlade efter bild så fanns det väldigt få bilder på hela trädet utan mest på blommorna. På vissa amerikanska sidor så snackade dom om 12 meter träd!! Ett stort träd alltså!! Vilket stämmer. Det som står på plantlappen som satt på, eller 12 meter?!

Så nu undrar jag hur snabbt en sån här magnolia växer? Tar det 20 år för den att bli så hög, eller är den 4 meter på 5 år? Jag hade tänkt att ha den på gräset på södersidan men om den blir så stor så får den inte plats! Jag har aldrig ägt en Magnolia så detta blev lite förvirrat som ett första försök.

Kanske någon här har en Daybreak magnolia planterad och kan dela med sig av lite bilder?

Claes Sörmland
Uppgifterna på lappen brukar relatera till storleken efter 10 år. Och det verkar stämma eftersom det då skulle röra sig om 30-40 cm i årstillväxt vilket låter rimligt för denna hybrid om den står i god jord och det bästa av lägen. Sorten är en hybrid med poppelmagnolia som är ett timmerträd i Nordamerika så den borde kunna blir stor.

Men en kanske troligare utveckling i kalla Sverige är att den växer långsammare.

• Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingen erfarenhet av just `Daybreak´ men generellt är det nog så att magnolior växer långsammare i vårt svenska klimat.

Har du lyft ut jordklumpen och kollat hur rötterna ser ut? Jag är notoriskt misstänksam mot de stora kedjorna som säljer ut dyra växter billigt. Det kan vara barrotade plantor från Holland där man huggit av rötterna och sedan säljer som krukodlat, ibland med nätet kvar i krukan. Magnolia har känsliga rötter och får inte behandlas så, då kan det ta flera år innan den alls börjar växa om den öht klarar sig. Har den rotsnurr i krukan måste detta redas ut så gott det går innan plantering.

Innan du planterar, läs på om hur Magnolian vill ha det på växtplatsen. En liten grop i gräsmattan är ingen bra start. Magnolior vill ha surjord så inblandning av grov, okalkad och ogödslad torv är bra. Plantan måste ha god dränering men ändå bibehållen fukt kring rötterna.

• Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
Alla växter blir större i varmare klimat, så utgå från att höjdangivelse på lappen stämmer, och att det tar många år (minst 10).

Står växten soligt så den inte behöver sträcka sig upp för att nå ljuset så håller det nere höjden. (Jmfr en "sparbanksek" mitt ute i en hage med en skogsek.)

• Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
Jag ska åka och handla rätt jord nu och sen kolla hur det ser ut i krukan. Det är synd att jag inte har en enormt stor trädgård för då hade jag bara ställt den längst bort och låtit den växa och då kunde den bli hur stor den ville. Nu behöver jag planera noga. Kanske så skulle jag blivit misstänksam när det var mer än 50% rabatt på alla Magnolior?

BirgitS
Rabatten var nog för att Magnolia säljs mest i början av maj, dvs när de blommar och är mer lockande att köpa, men nu vill butiken bli av med dem för att få plats med sånt som säljs under sommaren.

Om du tycker att magnolian växer för fort om några år kan du klippa in den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.