Jag skulle behöva lite inspirationshjälp.
Bygger just en ny uteplats och vill försöka undvika staket och plank.
Terrassen vetter mot väster. Gaveln således åt söder.
Växtzon 1, tämligen blåsigt.
Cirkeln och dess förlängning är en ca 2 m hög avenbok.
För att ytterligare ge lite skugga och insyn har jag ritat in gräs. Då terrassen är ca 90 cm högre än omgivande mark krävs något ganska resligt, utan att för den skull vara allt för yvigt.

Tips mottages med stor tacksamhet. Även alternativa växter med någorlunda resligt växtsätt.

• 3D-design av en uteplats med en avenbok, utemöbler och intilliggande hus, ingen synlig stängsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av hus med ny uteplats och avenbok vid curvad vägg, planering för vindskydd och skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bambu kanske? Riktig då, inte parkslide...

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Bambu låter fint! Tänk på att välja rätt sort så att du får den höjd du vill ha. Kosta på dig äldre exemplar eftersom det annars tar ett par år innan du får insynsskyddet. Du bör heller inte plantera den närmare än 2 m från husgrunden för att inte riskera grunskador.

BirgitS
Forsythia med vackra gula blommor så här års, ger mig en härlig vårkänsla. Den brer inte ut sig lika mycket som de flesta buskar utan växer mer rakt upp.

En enbuske blir ett ståtligt utropstecken!

Korallkornell har röda grenar så den ser trevlig ut även vintertid.

Satsuki
Elefantgräs blir lätt 2m högt, nackdelen är att de vissnar ner på hösten och kommer igen på våren - men det är kanske ingen nackdel? Det tåler sol och torka, samt vind utan problem!

Jag är lite rädd att det blir en smula för torrt och soligt för bambu, de tenderar att trivas bäst i lite mer halvskuggiga lägen. Men det kanske finns någon sort som tåler torka bättre?

Det känns annars som ett väldigt gynnsamt läge för något mer "exotiska" arter.... Något som är mer på gränsen här i Sverige. Banan (japansk fiberbanan) kan vara ett alternativ (om det inte är för blåsigt) eller väderkvarnspalm?

Spaljé med någon klängväxt kan bli riktigt smalt, men du ville inte ha staket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.