Häckar, Buskar & Träd
yonna: Jag hade hög Spireahäck som jag höll mycket smal och den var jättefin. Problemet var samma som Janus82 beskrev: den klipps vid midsommar och ser då jätterisig ut i ett par veckor - precis då man vill ha insynsskydd på sommaren. Kräver också att man regelbundet föryngrar den genom att ta bort de tjockaste grenarna nere vid basen. Om man inte är känslig för dessa veckor just efter
P-plats: [citat] ...tyvärr ser den inte lika fin ut längre då vi sålde hösten 2015 och sen dess har nya ägaren låtit den växa iväg. Dock skulle jag välja Måbär igen om vi ska ha en häck.
Claes Sörmland: Rönnar är ju annars en klassiker. Fast vill du ha japanska körsbär så finns det möjlighet i zon IV. Många odlar t ex hybriden 'Accolade', vilken är sorten som står i Kungsträdgården i Stockholm. Men se upp så att du får rotäkta exemplar och inte ympar på högstam av fågelbär - de utvecklar sig inte bra och är mindre vinterhärdiga. Ett annat alternativ är bergkörsbär (Prunus
Linderödsåsen: Om du vill ha det lite "vilt" och oplanerat satsa då på buskar i olika färger/texturer etc. tex: Smällspireor, finns i många färger från ljusaste gulgrön/orange till mörkaste vinröd. Kostar runt 100-lappen stycket och blir ca 150-200cm långa. (klipp dessa de första 2 åren och du får dem högre och tätare) Slånaronian blir i samma höjd och har en snygg grön/grön färg, får
Cicaro: Ser ut som skorv och det är gott om det på transparente blanche här i roslagen också. Inte farligt även om det är fult.
Darth Peter: Tackar! Då behöver jag inte gå och rycka av bladen ett efter ett. :)
BirgitS: Några andra bra sidor om beskärning av syrenhortensia: http://blog.svd.se/tradgard/2008/04/01/hur-beskars-syrenhortensia-2/ http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/tradgardsforum/beskarning-av-syrenhortensia-36766
Stenolofanders: Ett tredje alternativ är pumpa. Spännande att se vad det blir!
tensiden: [citat] Gammalt inlägg, men jag svarar ändå. Testa med Kumulus DF, tidigt på säsongen när knoppsprickningen drar igång. Du bör finna medlet lite varsom samt på nätet.
Anna_H: [citat] Mitt svar ovan syns tydligen inte för de flesta. Vanliga större buskrosor funkar utmärkt som mindre klätterros. Klematis som jag också nämnde kan klippas lite som man tycker och även klippas ner helt då och då.
Claes Sörmland: Sommar har varit varm (i alla fall här uppe) så man får räkna med att nyplanterat barrotat ser slitet ut första säsongen. Fortsätt att vattna så kommer de nästa säsong med full kraft.
yonna: Fint! Det är heller inte fel att utvidga cirkeln ytterligare så att gräsmattan håller sig en bra bit ifrån.
BirgitS: Jag skulle plantera ut dem på senhösten för att slippa problem under övervintringen, dvs att det blir för torrt eller blött så att det fryser i krukan.
moperandi: Hoppas du slipper den fruktade päronrosten, men det kanske inte är något problem i Jönköpingstrakten?
Gustav E: TS bild visar egna utfarten. Grannen kan nog med fog hävda att häcken ska skötas som om hans utfart var en korsning, alltså 10 m sikttriangel enligt skriften från Sveriges Kommuner och Landsting som länkades till 2 inlägg upp. Sen får inte häcken sticka ut 1 cm utanför tomten om det inte sker 4,5 m upp i luften (3,2 m eller 2,5 m om det är cykel- eller gångbana) Det här håller på
BirgitS: Vattna rejält, dvs så det blir ordentligt fuktigt 10-20 cm ner i jorden så behöver du inte vattna varje dag. För att göra det enkelt att vattna på djupet kan man använda en rotvattnare: http://www.plantagen.se/rotvattnare-100000271-se http://www.jula.se/catalog/tradgard/bevattning-och-dranering/bevattning/vattenspridare/rotvattnare-034325/ Vi hade en sån som Jula säljer och som är utan
Vermilion: Ahh nice, vann ju en AEG tigersåg här på byggahus.se som jag kan använda :D Blir nog att använda den då. Sibirisk ärtbuske, jo en sådan är det.
anders07: Den del som är på din sida får du klippa om inte grannen gör det efter att du påpekat det. Står häcken med hälften på din sida så har du (i princip) rätt att kapa halva häcken men inte på höjden på hans sida men dock kommer ju troligtvis häcken att dö om du misshandlar den rejält från din sida. Prat med grannen och förklara att du inte vill ha häcken på din sida och att han
cpalm: [citat] Fixa en sån där treegator kanske? De påstås ju ha revolutionerat planteringen av lite större träd.
ghoti: Frågade sambon som är jägmästare. Tydligaste tecknet på en sjuk björk verkar vara en underutvecklad krona, dvs smalare och kanske lite glesare. Stammens utsida kan luras ganska ordentligt, det är säkrare att läsa av kronan. Är man osäker går det att ta en borrkärna med rätt verktyg, det ska en frisk björk klara av.
Kalle B: Den där björken kommer aldrig att återhämta sig. Så fort semestrarna är över bör du ringa någon som kan ta ner den, eller åtminstone ta ner den övre, döda halvan. Annars kommer den blåsa ner inom några år, björk ruttnar snabbt. Och om den där stora björken hamnar på huset, en bil eller ditt utedass kommer det bli massiva skador.
Sommartorparn: Det är lite fel årstid för en sådan operation. Värme o torka en stor bladmassa ska försörjas av ett skadat rotsystem. Jag skulle beskurit för att reducera bladmassan och sedan vattna som en galning hela sommaren.
Isakare: Denna sommar har jag svaret på min fråga, jag gjorde ingenting efter sågningen, och nu har vi mer biggaråer än någonsin. Trädet har skadedjur även denna sommar, men dom är bara längst ut på grenarna, en bit in har vi klasar om 15-20 bär med en dm mellanrum. Trädet är ur fas med dom andra 2 träden som redan gjort sitt, så vi har käkat biggaråer i en månad nu, och kan äta minst
Homan: Jag har köpt tomt i Uddevalla och ska bygga ett hus såfort bygglovet är klar.Tomten är av enbart sten(underlaget). Undrar ; när kan jag börja med gräsmatta anläggningen . Vad är det för underlag på sten under gräsmattan , vilka material? Tjocklek ? Osv. Tacksam för all tips o råd.
Sommartorparn: Visst finns det syrenträd. I allmänhet en förädlad sort ympad på stam. De blir absolut vackrast om de får växa fritt o utveckla sin naturliga form. Det andra skulle kunna vara en blodhägg eller något slags prydnadsplommon. Prunus-arterna överlag brukar inte vara glada för beskärning....
Aekhold: [citat] Ja precis så är fallet här. Vårt hus var det sista att bli färdigt och det har körts en hel del maskiner på leran. Skulle kanske köpt på mig en miljard daggmaskar och släppt lös. :wow:
Kalle B: Blågran eller silvergran? Det är två skilda arter ur två skilda släkten. Men hur som helst skulle jag vänta ganska länge i höst, oktober eller november. Om kottarna inte öppnat sig redan på trädet kan man ta in dom i värmen så gör dom det nog. Men det är inte säkert att de innehåller några frön, om inte trädet blivit befruktat av pollen från ett annat träd.