Vita blommande grenar av en buske mot en klarblå himmel och gröna bladverk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träd med vita blommor i full blom framför en klarblå himmel med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Hägg?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Okej tack!

Tycker definitivt det ser ut som Schersmin!

• Gilla
miafors
  • Laddar…
Skulle också säga schersmin.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Brukar inte hägg lukta mindre gott? Schersmin luktar gott, om det är rätt sort, men aldrig "illa".

Hägg luktar jättegott, eller finns det olika?
På väggen är det väl mindre blommor som sitter i klasar, som på syren. Tycker inte riktigt det ser ut så på bilden, men det är lite svårt att se storleken på blommorna.
Bladen ser ut som schersmin och även förhållandet blommor/blad.

BirgitS
Är inte 25 maj lite tidigt för schersmin även i Skåne?

Enligt Wikipedia så har schersminer 4 kronblad medan det på TS:s bild ser ut som fem kronblad och det är vad häggen har.

Hm, men på den översta bilden - grenen högst upp - blommorna växer liksom på själva grenen. Som på ett fruktträd typ.
På en hägg är det väl mer "hängen", och blommorna är mycket mindre än bladen.

Klurigt

BirgitS
Jag var osäker och det var därför jag länkade till andra sidor för kontroll.

Hägg tillhör Prunus-släktet och det gör även körsbär, plommon och en hel del annat så visst kan det vara något annat än hägg.

TS får väl kolla vad det blir för sorts frukt :)

Taggar på stammen/grenarna?

Närbild på blad o blomma kanske? (Blomman syns iof tydligt, men bladen kanske?)

V verobar skrev:
Hägg luktar jättegott, eller finns det olika?
På väggen är det väl mindre blommor som sitter i klasar, som på syren. Tycker inte riktigt det ser ut så på bilden, men det är lite svårt att se storleken på blommorna.
Bladen ser ut som schersmin och även förhållandet blommor/blad.
Ja det kanske finns olika? Min dofterfarenhet av hägg (eller det jag tror är hägg??) är i alla fall inte helt positiv...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.