Häckar, Buskar & Träd
AXS: Kolla med en mindre handelsträdgård. Vissa åker ut och kollar för att ge tips. Mot att du köper en del hos dom.
mexitegel: Rhodondenron är rätt stryktåliga. Jag flyttade våra i april månad för några år sedan inför omdränering. Det var ett bestånd på knappt 10 kvm, gissningsvis 40 år gamla. Grävde "bara" upp rotklumparna och baxade upp eländet på en bit markduk som jag sen kunde dra hela växten på till sitt nya ställe. Hade ingen rhodondendron jord så det fick duga med lite gammal kompost och de
Daniel 109: Det är nog bättre för buskarna att göra det nu än till våren.
Abies koreana: Okej, jag missförstod dig. Lycka till med planteringarna!
Kalle B: Kapar du roten kan du i princip såga ner trädet också. Den får all sin näring från den där gräsmattan, den har inget att hämta i gruset på parkeringsplatsen på andra sidan. Dessutom kommer trädet förmodligen bli instabilt om du kapar en så grov rot, och kan blåsa ner eller välta av snölass. I tillägg är risken för svampangrepp och röta stor om du kapar så grova rötter. Så
BirgitS: Vresrosor tål nog vad som helst, nackdelen med att klippa dem hårt är att de skjuter mycket rotskott. Klipper man hårt så är det bäst att klippa ca 20 cm över marken så att man får grenar ända nerifrån jorden och häcken därmed blir tät ända nerifrån. Om man vill slippa att insynsskyddet försvinner helt kan man ta bort den grövsta fjärdedelen av grenarna nära jorden under fyra
BirgitS: För att busk- och häckplantor ska växa bra kräver de öppen jord så att inget gräs eller ogräs konkurrerar om vattnet och näringen. En slänt som består av öppen jord är väldigt utsatt för erosion, särskilt vid kraftigt regnande kan mycket jord glida neråt. Om det då är plantor i slänten kommer de antingen att glida med neråt (om de bara har ett litet jordsystem) eller stå
harry73: såg eller fräs ner den några cm undergräsmatten och borra några hål i stammen. Sedan kan du ha gräs över den medan naturen tar bort stubben (tar 5 - 10 år)
tensiden: [citat] Nej, jag håller med. Men det beror även på genomförandet. Har exempelvis sett tuja och idegran planterat vid 1800-tals timmerhus utan att alls få mexitegelvibbarna. Vid andra tillfällen slås man direkt tillbaks till 70-talet för minsta lilla barr på en planta utanför en kåk.
yonna: Var i Skåne? Här på Österlen har sjukdomen inte fått starkt fäste. Jag har en hel del friska buxbom och har dessutom levererat ett lass friska sådana till västsidan. Kan du inte lägga in ett par bilder på förödelsen?
kobenet: [citat] Härligt, så omplantering bef. växter och uppblandning av jorden samt bevattning och gödning är vad du gjort? // Jim
yonna: Jag tycker inte du ska oroa dig. Ligustern är tålig och planket inte helt tätt. Häcken kommer att bli ful mot planket men det kommer inte att störa dig. Följ råden här ovan vad gäller gödning och klippning. Var inte rädd för att klippa hårt - det befrämjar tillväxten. Vi har gott ligusterklimat här i Skåne.
Abies koreana: ..eller allra helst innan blomning så att de nya skotten hinner invintra och inte frysa sönder.
Anna_H: Slutresultatet ska bli 5-10 rejäla grenar kvar, men det bör få ta några år, så att man ser hur det utvecklas, just nu har du ju inga grenar alls, bara kvistar. Visa gärna bild när du klippt, och så ses vi här igen om 10 månader ;-)
yonna: [citat] Tyvärr blir de så småningom "hur stora som helst" och kräver efter ett antal år två rejäla klippningar/säsong. Välj hellre thuja smaragd som för det första är snyggare och grönare på vintern, för det andra växer måttligt och bara kräver putsning.
pelleprognos: Om det inte är jätteviktigt att den ska vara vintergrön och om du jordförbättrar lite där du planterar så är klätterhortensian väldigt vacker, tät, lättskött och växer flera meter i sidled när den väl sätter fart. Den har vackra stora blomställningar som lyser mot det gröna bladverket och blommar länge. Den tappar bladen sent på hösten men visar då den vackra kanelfärgade
BirgitS: När det gäller hur man klipper för att det inte ska synas finns det ett bra tips på sidan http://www.alltomtradgard.se/topic/klippning-av-krypen-137693/ [citat] Eller [citat] http://www.alltomtradgard.se/topic/beskara-krypenar-51443/ När det gäller tidpunkt: [citat] https://www.hasselforsgarden.se/artikel/beskarning-av-barrvaxter/
BirgitS: Lite att tänka på när man ska hantera träd med kräfta: http://juniper.se/tradvard/krafta.htm
tensiden: [citat] Kvalitetsmärkta plantor/träd/buskar som skall vara virusfria och utvalda för svenskt klimat.
BirgitS: För att träffa på fler trädgårdsodlare än i det här forumet kan kanske forumet på Allt om trädgårds webbplats vara något.
Patrique Lindh: Exakt vad är det för häck du hade i åtanke? Patrik Lindh Arboris. Ek. För
Uppsaladröm: Jag tror absolut det finns en marknad för det! Det finns många som vill spara lite slantar och kan tänka sig att åka över med en kärra och gräva upp så många de vill ha. Dock kan det ju ta ett par månader att bli av med hela, men om ni inte har bråttom så tycker jag ni ska lägga ut en annons på nätet och i lokaltidningen. Finns även flera Facebookgrupper där man kan annonsera ut
PåLandet: En liten grävmaskin är inte uteslutet, det finns också att hyra på rimligt avstånd. Det är hyrkostnad på maskin oavsett så det var mest en tanke att jag sparar tid genom en liten lastmaskin med jordborr. Det lutar väl mer åt att gräva ett dike nu när jag ser vad ni skriver angående rotverket.
Uppsaladröm: [citat] Bra idé! Ja som du skriver är den väldigt ny i handeln. Jag testar där. Tack!
svartöra: Det är lite skillnad på dem. Jag är på intet sätt schersminexpert, men: Doftschersmin är en egen art, Philadelphus coronarius https://biofilia.se/2013/07/25/philadelphus-coronarius/ Kameliaschersmin är tydligen en grupp av hybrider, Philadelphus x virginalis, https://www.blomsterlandet.se/Vaxtinformation/Tradgardsvaxter/Prydnadsbuskar/Schersmin/kameliaschersmin/ Jag tror att bilden visar
Uppsaladröm: [citat] Kan du undersöka om ni får sätta upp en sån där konvex spegel i hörnet av gatan om ni sätter en högre häck? En sådan installation- om det är tillåtet- kan ju lösa häckproblemet. Annars skulle ni kunna sätta någon sorts häck, ex.vis tuija, syrén eller liknande men som ni klipper ner till fastställd höjd just för att bilister ska få fri sikt ett visst antal meter innan
Daniel 109: Den kommer inte att blomma just något om man klipper den årligen.