granis70
granis70: [citat] Tack för tipset!:) Jo jag läste det på ett annat ställe också. Kombinerat med kapa längre ut än slutsnittet först så hoppas jag det ska gå vägen.
6 svar · 7,3k läst
·
Keexet
Keexet: Så länge inte barken är skadad runt om hela stammen överlever trädet. Jag tycker själv det är en bra idé att använda "ympvax/sårbalsam på exponerad ved, men det har ifrågasatts tidigare. För att bilda din egen uppfattning så sök i ämnet. Är såret rent och torrt innan vaxet applicerats ser jag inget negativt med att vaxa, snarare utgör det ett skydd för virus- och svampangrepp.
1 svar · 6,3k läst
B
bjorkblom: Nästan 10 år efter, hur gick det med grusen och gräsmattan?
6 svar · 16,5k läst
·
U
Uppsaladröm: [citat] Tack för svar! :) Då ska jag sätta dem lite tätare och sen vika ner grenar så jag får fler plantor. För att både få till en tät häck men behålla lite av den fina bulliga formen (det ska ju inte vara en stram ram häck) så gör jag så att jag klipper ner varannan eller var 4e gren till våren. Tack igen!
14 svar · 7,9k läst
·
K
Katteriet: Stort tack för ditt svar Claes! Susanne
2 svar · 883 läst
·
BirgitS
BirgitS: Enligt http://www.odla.nu/fragor-svar/larver-i-korsbaren är det körsbärsflugans larver och det står där vad man bör göra för att det inte ska bli likadant nästa år. http://www.ka.se/vad-ar-det-for-maskar-i-korsbaren http://www.ka.se/vad-gor-vi-at-mask-i-korsbaren
1 svar · 4,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Pröva att gå runt och titta på andra träd och hur deras greninfästningar ser ut. Vissa träd har väldigt tydliga grenkragar och det gör det lättare att förstå vad grenkrage är och hur de börjar/slutar. Även på träd som inte har så tydligt definierade grenkragar. Träd som man beskär årligen är bra att ta ett varv runt trädet både på sommaren (med löv) och på vintern (utan
14 svar · 2,6k läst
·
yonna
yonna: En rejäl rotblöta var 10:onde dag gör att rötterna söker sig djupare ner och på det sätter gör häcken mer motståndskraftig mot framtida torka. Jag undviker således droppslang. Jag handvattnar med slang i början. Om det blir kraftig torka lägger jag svag vattning i slangen och flyttar slangen varje halvtimme.
11 svar · 35,9k läst
·
yonna
yonna: Det är möjligt att det finns någon doftande klematis men de har man annars bara för blommornas skull. Måste ha något att klättra på. Samma med kaprifol men där kan man få ljuvliig doft. Kaprifol finns i många sorter och där kan man förlänga blomningstiden med att ha flera olika sorter. Alla doftar inte. Behöver ju också ställning. Är du främst ute efter större doftande
3 svar · 4,5k läst
Dalbotant
Dalbotant: Skotten kommer i så fall skjuta rakt upp, inte hänga neråt. Ändå imponerande att ha ihjäl något ur vide-släktet, de brukar vara seglivade! ;)
8 svar · 4,8k läst
·
hsd
hsd: Jag hade sparat träden ,vacker grönska , insynsskydd, skugga (mår även gräsmatta och andra växter bra av) och lite fågelliv men det är ju upp till var och en Jag har bara tagit ner träd om de har dött eller varit en potentiell fara för liv och egendom
15 svar · 6,1k läst
·
ricebridge
ricebridge: Jag har thujorsom någon tidigare ägare planterat, och som blivit höga som ungtallar. Trots (eller kanske på grund av) noll skötsel från oss.
10 svar · 7,7k läst
·
ecb182
ecb182: Ok, det känns fuktigt men inte blött i jorden. Måste ha blivit för torrt under några dagar. Får prova att vattna regelbundet och se om den överlever.
4 svar · 3,6k läst
·
Hyltran från Veglemyren
Hyltran från Veglemyren: [bild] Hej och hå gräva på :) Nu går det fort nu är det inte blå lera längre :surprised:
33 svar · 8,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Då kanske du ska göra ett uppehåll i gallringen så att grenarna kan bli lite kraftigare i stället. Du kan ju klippa de grenar som är väldigt veka och hänger mycket efter blomningen för att det ska se lite bättre ut, dock tänk på att klippa dem på olika höjd så att det ser mer naturligt ut.
8 svar · 4,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Såpvatten är till för att kväva larver, bladlöss etc. genom att de drunknar så att spruta på jorden hjälper inte mot puppor som ligger lite under jordytan, såpa är inte giftigt. Sidan https://www.sydsvenskan.se/2011-10-28/bladen-forsvinner-fran-krusbarsbusken handlar visserligen om krusbärsstekeln men det stämmer nog bra in på andra liknande steklar också. Man kan även samla in
10 svar · 23,0k läst
·
M
Anonymiserad 168646: Kanske starrrost https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1667&artikel=5158923 Puccinia caricina
1 svar · 5,9k läst
·
arneri68
arneri68: Sårbalsam stänger även ut fukt som annars kan ge röta i snittytor. Förseglas snittytan direkt minimeras risken för mögel. Även om de flesta snitt självläker finns det sådana som måste få lite hjälp. De gäller att lära vilka snitt som är riskabla. Gällande ts fråga om ohyran kan den vara i jorden. Ganska vanligt med sjukdomar om gammal frukt och löv får ligga på marken. Håll
7 svar · 7,7k läst
·
H
heimlaga: Är det rost? Järn och ek tillsammans brukar ju ge upphov till mycket rost;)
9 svar · 8,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det ser ut som ett rejält exemplar av pärlbuske. Rätt tid för blomning också. Sök på släktnamnet Exochorda.
15 svar · 5,9k läst
·
Keexet
Keexet: Jag är nog inte den enda som odlar "namnsorter" av olika växter, där växterna i släktet är väldigt lika varandra, men där sorterna kan skilja rätt mycket på frukt och blomställningar. Eftersom man inte alltid vet/ser vad det är för sort genom att titta på växten tänkte jag höra vilka metoder som uppfattas som gångbara. För oss som odlar perenner är det viktigt med hållbarhet.
0 svar · 1,0k läst
·
K
KMR90: [citat] Nae.... det har du kanske rätt i
25 svar · 37,7k läst
F
Frankoblanko: Ja det är min erfarenhet också under de här senaste åren. Jag har kört några år med nematoderna från Bionema och ett par år har jag glömt/struntat i det. Första året efter att jag använt dem första gången så var "gästerna" i princip obefintliga, men övriga år har de varit framme i varierad osträckning. Så helt utrotade är de ju inte (men det går väl å andra sidan inte att
19 svar · 32,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Får de bara värme, öppen jord, vatten och näring så växer de fortare. Så här såg de ut vid plantering 2010 så visst växer de. Sorten tätar till sig rejält utan beskärning. [bild]
9 svar · 15,1k läst
·
C
connyake: Tack för alla svar! Kastsåg såg ju väldigt intressant ut. Hittar dock ingen att hyra. Är det någon som vet var man kan hyra en i Uppsala?
10 svar · 4,8k läst
·
Hyltran från Veglemyren
Hyltran från Veglemyren: Bilder på en snygg häck bestående av flera olika slags häckväxter: )
11 svar · 3,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Tyvärr har jag lite svårt att förstå precis vad du menar men man brukar säga att ett träd har lika mycket ovanför som under jordytan. En del träd, t.ex. gran, har ett grunt men brett rotsystem medan andra, t.ex. tall, har ett rotsystem som söker efter vatten på djupet. Är det ont om näring och vatten i jorden kommer trädet att växa långsamt tills rötterna har växt så
12 svar · 6,6k läst
·
D
danlin: Hur fick det med thujorna?
7 svar · 18,4k läst
BirgitS
BirgitS: Rabatten var nog för att Magnolia säljs mest i början av maj, dvs när de blommar och är mer lockande att köpa, men nu vill butiken bli av med dem för att få plats med sånt som säljs under sommaren. Om du tycker att magnolian växer för fort om några år kan du klippa in den.
5 svar · 2,7k läst
P
pelleprognos: Jag skulle nog klippa bort dem. Är ju just konkurrensskott till toppskottet och har en väldigt spetsig vinkel. Klipps bort helt vid stammen och låt dom lägre grenarna med bra vinkel vara kvar. När sedan toppskottet börjar växa till sig, så kan du välja ut ytterligare några bra grenar med vid vinkel ifrån detta, och bygger på så sätt upp trädet. Korta gärna av grenar och toppskott
1 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.